Dacia zasáhla konkurenci na tom nejcitlivějším místě. Za stejnou cenu prodává auto, které ujede 1 km za 1,16 Kč

Je to nejlevnější auto na trhu, to bezpochyby, přitom ujede 1 000 km a náklady na kilometr jsou doslova pár korun.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Dacia si v posledních letech vystavěla reputaci značky, která jde po podstatě věci. Pokud dříve zlí jazykové hodnotili kriticky kvalitu, materiály, zpracování, dnes je to jiné. Lepší. Dacia nabízí maximum auta za co nejnižší cenu. Navíc, a to je novinka v posledních letech, v moderním hávu. V redakci AutoŽivě nové modely značky Dacia komentujeme už roky. A přiznávám, že posun k lepšímu prostě nelze přehlédnout. Přehlédnout ani ignorovat. Úspěšnou strategii teď podtrhuje ta nejjednodušší a zároveň nejpřesvědčivější rovnice, jakou můžete u auta dostat.

Nejlepší je, že slova nejsou potřeba, za vše mluví spotřeba

Cena za nájezd sta kilometrů. Když vyjde 100 km za 116 Kč v režimu LPG, máte na stole argument, který odfiltruje marketing, módní trendy i internetové hádky. Je to matematika, stačí nechat mluvit čistá čísla. O to víc, když postavíte vedle „téměř 200 Kč“ nákladů za benzin při stejné trase. V reálu to znamená, že Sandero s motorem Eco‑G 100 dělá z nákladů na palivo téma, které rozhoduje o koupi. A není náhoda, že právě tato verze se stala „zbraní“, o kterou se opírá prodejní úspěch na klíčových trzích. Příkladem budiž Španělsko v roce 2025, kde Sandero dál dominuje a v prvních sedmi měsících roku si připsalo přes 23 000 kusů.

iZdroj fotografie: Dacia

Teď přichází detail, který vysvětluje, proč tohle auto tak silně rezonuje v debatách mezi zákazníky. Varianta Eco‑G 100 na LPG tvoří 83 % registrací Sander a zároveň více než polovinu všech prodejů aut na LPG v celé zemi. Když většina zákazníků sáhne po stejné mechanice, něco to říká. Ne o tom, co zrovna frčí na sociálních sítích, ale o tom, co vychází při počtech kalkulačce. Tahle „tajná zbraň“ je přitom postavená na třech nápadně střízlivých pilířích. Jednoduchém a prověřeném motoru, dvojím palivu pro dojezd a flexibilitu a extrémně nízkých provozních nákladech.

Dvě motorizace, jedna identická cena? Zajímavá strategie

Bez okolků to přiznám. Sandero Eco‑G je přesně ten typ auta, který vás nepřitáhne marketingovým gestem. Ale pokaždé, když do něj natankujete, připomene, proč jste po něm sáhli. Z pohledu nabídky je to až odvážně spartánské. Tak jako jinde, i u nás v ČR nabízí Sandero jen dvě motorizace. Benzínový tříválec 1.0 TCe s 90 koňmi a verzi 1.0 Eco‑G se 100 koňmi, kompatibilní s LPG. Jsou tady jen dvě výbavy, a to Essential a Expression. A nabídka dvou převodovek pouze pro slabší z motorizací. Tam lze mít manuál či automat.

iZdroj fotografie: Dacia

LPG verze si musí vystačit pouze s manuálem. Obě motorizace začínají na stejných 335 000 Kč, což je rozhodnutí, které si zaslouží vypíchnout samostatně. Absence jakéhokoli příplatku za LPG nezůstává jen marketingovou narážkou. Ale promítá se do ceníku tak, že zákazník neřeší kompromis „chci levně jezdit, ale zaplatím víc na začátku“. Je to v souladu s low‑cost filozofií značky.

Místo aby trestala volbu úsporné technologie, postaví ji na stejnou startovní čáru. A protože flexibilita je tu klíčová, dvojí nádrž dělá z Eco‑G skutečného dálkového „vytrvalce“. Benzinová 50litrová nádrž a 23 kg pro LPG dávají dohromady kombinovaný dojezd přes 1 000 km. V praxi to znamená, že se dá bez stresu přeskakovat mezi sítěmi čerpacích stanic, ať už jedete čistě „na plyn“. Nebo si palivo „mícháte“ podle dostupnosti a ceny.

Je to nejlepší auto na trhu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články