Dacia změnila u svých aut dvě zásadní věci. Češi ji teď budou milovat víc než Škodu

Dacia se rozhodla změnit zaměření svých vozů. Podobně jako Jeep chce produkovat především terénní modely. A to není z pohledu českých chalupářů a fandů outdooru špatný nápad.

i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Ať už jste fanoušci (či dokonce majitelé) Dacie, nebo její odpůrci, musíte této značce přiznat jednu věc. A to, že v rámci svého rozvoje dokázala v posledních letech vyslovený zázrak. Z totalitního zatracovaného původně balkánského auta jsou tu najednou vozy, které válcují konkurenční prodeje automobilek. Dacia produkuje auta, která v očích mnoha řidičů naplňují představu o ideálním poměru výkon/cena. A navíc má za sebou Dacia špičkový marketing, který by jí mohli její konkurenti závidět.

Teď ale navíc přináší úplný zvrat v rámci svého zaměření. Pro Dacii už nejsou prioritou jen levné vozy, které dokáží oslovit i nízkopříjmové řidiče. Vedení této značky si dobře uvědomuje, o jaké vozy je aktuálně největší zájem. Ano, hovořme samozřejmě o SUV. A právě tímto stylem, ovšem se za měřením na terén, se rozhodla Dacia vydat. Dalo by se říci, že má podobné ambice jako známý Jeep. Co hodlá v tomto ohledu přinést na trh, tak na to se teď nyní spolu podíváme.    

O záměr se postaral Covid. Ale vážně

Sám generální ředitel Renault Group (rumunský výrobce Dacie spadá právě pod Renault) Luca de Meo v minulosti zmínil své přání, aby měla Dacia „aspiraci přesahující cenovou dostupnost.“ Tedy zjednodušeně řečeno, aby vozy Dacie přinášely svým zákazníkům podstatně více, než kolik stojí. A nutno říci, že právě v tomhle ohledu je rumunský výrobce automobilů vysloveně úspěšný. Na druhou stranu tento postoj neumožňuje růst značce Dacia donekonečna. A právě z tohoto důvodu přichází výrazná inovace, ze které vedení značky věří, že budou zákazníci do budoucna nadšení.

iZdroj fotografie: Dacia

Co je ovšem velmi zajímavé, tak že inovativní impuls, respektive možná jen urychlení přerodu značky přinesla automobilce pandemie Covidu. Přitom právě Covid podrážel ostatním výrobcům automobilů nohy. Tomu říkám pořádný paradox. Situaci vysvětluje Leurens van den Acker – šéf designu Renault Group ve svém rozhovoru pro britský AUTOCAR: „V době Covidu se masivně rozjelo téma outdooru. Lidé začali chtít ven do přírody, ale přitom vůbec ne hromadně.“

Filosofie Jeepu pro evropské poměry

„A právě na tom je založena filosofie amerického Jeepu. Být s jejich Wranglerem o samotě v terénu někde v typickém americkém parku třeba v Utahu. A taková filosofie je velmi zajímavá. Podle mého názoru nemá Jeep na evropském trhu žádného zásadního konkurenta. Není tu ani jedna cenově dostupná značka aut, která by byla vysloveně spojena s přírodou jako takovou. Značka, která by si dávala za cíl dostat lidi z města ven. Tak proč by to nemohla být právě Dacia?“ A podnět k dalšímu vývoji Dacie byl najednou světě. A je skutečně úsměvné, že za ním stojí právě Covid, co říkáte?

Zásadní bude velký, ale stále levný Bigster

Naprosto zásadní by měla být pro Dacii výroba sériového modelu velkého SUV s názvem Bigster. Těšit se na něj můžeme pravděpodobně již v letošním roce. Podle dosavadních fotografií tohoto konceptu by se mělo jednat o skutečně velké SUV, které by mělo disponovat vyšší odolností, ale i zajímavými schopnostmi v terénu. Vůz bude výrazně zaměřený na konkrétní životní styl v duchu cest za outdoorem a samozřejmě i na rodiny s dětmi. Bigster bude již cenově vyšší, než dosavadní modely Dacie. Ovšem navzdory tomu, že se jej řada řidičů již nemůže dočkat, je potřeba vzít v potaz jeden fakt, který van den Acker prozradil.

iZdroj fotografie: Dacia

„Ačkoli bude Bigster výrazně větší a samozřejmě i dražší, nečekejte, že by snad byl výrazně prémiovější. Rozhodně ne v porovnání se stávajícími modely Dacie,“ říká van den Acker. A dodává: Realita je taková, že jakmile začnete vyrábět velká auta, logicky se tak postavíte proti automobilovým konkurentům. A my nemůžeme jen zkopírovat recept ze Sandera do segmentu větších aut. To by úplně nefungovalo. My nehrajeme s konkurencí stejnou hru. Jsme svým způsobem jedineční, a právě na tom nechceme nic měnit.“      

Evropský Jeep má rozhodně šanci

A dále Van den Acker vysvětluje: „Dacia chce udělat všechno proto, aby byla důvěryhodnou značkou v segmentu třídy C. A to aniž by přišla o svou konkurenční výhodu, kterou je nízká cena.“ Ruku v ruce s úspěšným vývojem Dacie a fotkami nových modelů je naprosto jasné, že se na evropském poli rodí vozy jednoznačně zaměřené na outdoor. Dalo by se skutečně říci, že je to Jeep pro Evropu. A to bez nadsázky. Zaměření Dacie dává smysl a bylo by zbytečné pochybovat o tom, že se rumunskému výrobci podaří své plány úspěšně realizovat.

Z čínské konkurence Dacia strach nemá

Skutečnou konkurencí, která Dacii ohrožuje, jsou aktuálně čínské vozy. Právě ty se na naše trhy nyní valí jako lavina. Jsou levné, mají výbornou vizualitu i velmi solidní zpracování. Ale chybí jim zdejší historie, o kterou by se mohli do blízké budoucnosti opřít. Co můžete čekat od značky, která tu nikdy nebyla a najednou se tu objevuje odněkud z druhé strany světa? To je otázka, kterou si patrně položí nejeden řidič, který se právě rozhoduje, který nový vůz si má pořídit. A tak mnohdy raději sáhne po voze, jehož značku i pověst dlouhodobě zná. A právě v tomto bodě má Dacia oproti čínským autům mnohem silnější pozici.  

iZdroj fotografie: Dacia

Mimochodem kolik značek aut na našem trhu z čínské produkce znáte? Pouze MG? Nebo máte povědomí také o značkách, jako jsou Dongfeng, Maxus, JAC a elBlesk. Že jste o nich nikdy neslyšeli a už vůbec jste je nezaregistrovali na tuzemských silnicích? A to je právě ono. Tím méně se Dacie čínské konkurence obává.

Elektromobily? Ani náhodou

Nicméně je tu ještě jedna zajímavost, na kterou Dacia sází. Nehodlá totiž do svých modelů instalovat elektrické agregáty. „Jakmile všechny automobilky zdraží svá auta kvůli přechodu na elektrický pohon, zdaleka ne všichni zákazníci na ně finančně dosáhnou,“ říká Van den Acker. „A právě ti budou na trhu hledat solidní, dostupnou a navíc trendy značku, kterou jim my budeme nabízet. Bude to přesně ten okamžik, kdy věřím, Dacia naloví zákazníků co možná nejvíce.“   

iZdroj fotografie: Dacia

Dacia prostě chce co možná nejdéle vydržet ve svém odhodlání neuhnout z výroby aut s klasickými motory. A dokonce na tom vydělat maximum. O tom si samozřejmě může každý myslet, co chce. Ale zatím to vypadá, že plány Dacie nemají mezeru a jsou více než životaschopné. Já osobně této filosofii fandím a jsem zvědavý, jak se ji podaří ve finále rumunské značce realizovat.  

Dacia nejprve kopírovala Renaulty

Věděli jste, že Dacia je název, který dali staří Římané oblasti, na které se rozkládá současné Rumunsko? Společnost Dacia byla založena v roce 1966 a dva roky na to už stály její továrny na výrobu aut. Automobilky Dacia především kopírovala vozy Renaultu, na což měla licenci. Nakonec rumunská vláda prodala svojí vůbec největší společnost v podobě Dacie francouzskému Renaultu. A od tohoto momentu se tvoří novodobá historie této automobilky, která je s prodeji svých aut přímo fenomenálně úspěšná.  

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Pořídili byste si některý z modelů Dacie?

Zdroj: AUTOCAR
Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články