Šéf Dacie míní, že pětiletá ojetina by dnes v Euro NCAP nezískala ani jednu hvězdičku. A má k tomu velmi pádný důvod.
Dostal se ke mně nedávno zajímavý rozhovor s CEO, tedy výkonným šéfem Dacie o tom, jak si jejich automobily stojí v mezinárodně uznávaných bezpečnostních testech NCAP. A jestli je počet hvězdiček vždy přesným odrazem toho, jak je dané auto konstrukčně na výši a jestli nabízí dostatečnou míru aktivní i pasivní bezpečnosti. Musím se přiznat, že v mnohém mi Denis le Vot takříkajíc mluvil z duše. Jak to je tedy s Dacií a testy Euro NCAP doopravdy? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz každopádně podívat společně.
Nezávislé crashtesty jsou důležitou součástí automobilového světa
Není přitom pochyb o tom, že nezávislé (a precizně vyhotovené i zdokumentované) crashtesty jsou mimořádně důležitou součástí kontroly produkce automobilek, které jsou přece jen schopny pro marketing a obchod udělat cokoli. Job is job, nezapomeňte. Proto mi vždy role Euro NCAP (a dalších kontinentálních odnoží NCAP) přišla mimořádně důležitá. A skvělá. S nastupujícími asistenty a zvukovými či optickými „hlídači“ různých funkcí ve voze se však role testů NCAP poněkud změnila.
Posuzování pevnostních struktur automobilu na základě crashtestu sice stále zůstalo, ale do popředí se pomalu dostávala i hodnocení přítomnosti asistenta pro jízdu v pruhu nebo signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů. Že onen asistent je stále značně nedokonalý a většina řidičů jej po několika nepříjemných (až nebezpečných) zážitcích vypíná? To nám je jedno, ale na palubě je. Nebo také není, ale pak nečekejte plný počet „hvězdiček“. Jako by se tím malinko vytrácel étos původní metodiky Euro NCAP.
Jsem v tomto zcela na straně Denise le Vota, který v rozhovoru pro britský Car Magazine prohlásil, že i když mají vozy Dacia třeba jen tři hvězdičky z testu, „mají přesto vysokou úroveň pasivní bezpečnosti a jsou mnohem bezpečnější než ojeté vozy, které nahrazují“. Je to mimo jiné součástí filozofie značky – „dostupné mobility“, což znamená lepší (nové) vozy z hlediska emisí, účinnosti a bezpečnosti ve srovnání s ojetými vozy. Cenově ale pořád velmi dostupné. „Když vyměníte ojeté vozy staré šest až sedm let za nové, je to dobrá věc pro komunitu,“ dodává Le Vot. Souhlasím.
Chybí signalizace pásů ve 3. řadě? Nečekejte příliš hvězdiček
Typický příklad? Jogger od Dacie. Robustní, podle nejnovějších standardů Dacie (a tedy i Renaultu) postavené auto. Za ochranu dospělých cestujících získal 70 %, což by mu vyneslo 4 hvězdičky, a za ochranu dětí 69 %, což odpovídá 3 hvězdičkám. Jenže. Nemá signalizaci bezpečnostních pásů ve třetí řadě. Tedy těch dvou nouzových sedadel, využívaných převážně pro děti. Což ale v metodice Euro NCAP znamenalo „sešup“ – a jednu hvězdičku. Je ale kvůli tomu Jogger méně bezpečné auto? Nemyslím si to.
Model | Rok testu | Počet hvězd | Poznámka |
---|---|---|---|
Dacia Jogger | 2022 | 1 | Snížené hodnocení kvůli chybějící signalizaci pásů ve 3. řadě |
Dacia Duster | 2023 | 3 | Vysoké skóre v ochraně dospělých (70+ %) |
Dacia Bigster | 2024 | 4 | Očekávalo se 5 hvězd? |
Dacia Sandero | 2021 | 2 | Pouze základní bezpečnostní prvky / asistenty |
Dacia Logan | 2021 | 2 | Pouze základní bezpečnostní prvky / asistenty |
Denis le Vot k tomu dodává: „S lítostí konstatujeme, že jsme za Jogger získali pouze jednu hvězdičku hlavně proto, že ve třetí řadě sedadel nemáme připomenutí nezapnutého bezpečnostního pásu. Věříme, že rodiče, kteří posadí své děti do třetí řady sedadel, vždy dbají na to, aby zapnuli bezpečnostní pásy. Kdybychom toto zařízení přidali, znamenalo by to vyšší dodatečné náklady.“ Co dodat? Zcela s ním souhlasím. Jak to máte mimochodem vy? Je pro vás počet hvězd jasným vodítkem při nákupu vozu?