Šéf Dacie tvrdě k Euro NCAP: Pětiletá ojetina by dnes nezískala ani jednu hvězdičku

Šéf Dacie míní, že pětiletá ojetina by dnes v Euro NCAP nezískala ani jednu hvězdičku. A má k tomu velmi pádný důvod.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Dostal se ke mně nedávno zajímavý rozhovor s CEO, tedy výkonným šéfem Dacie o tom, jak si jejich automobily stojí v mezinárodně uznávaných bezpečnostních testech NCAP. A jestli je počet hvězdiček vždy přesným odrazem toho, jak je dané auto konstrukčně na výši a jestli nabízí dostatečnou míru aktivní i pasivní bezpečnosti. Musím se přiznat, že v mnohém mi Denis le Vot takříkajíc mluvil z duše. Jak to je tedy s Dacií a testy Euro NCAP doopravdy? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz každopádně podívat společně.

Nezávislé crashtesty jsou důležitou součástí automobilového světa

Není přitom pochyb o tom, že nezávislé (a precizně vyhotovené i zdokumentované) crashtesty jsou mimořádně důležitou součástí kontroly produkce automobilek, které jsou přece jen schopny pro marketing a obchod udělat cokoli. Job is job, nezapomeňte. Proto mi vždy role Euro NCAP (a dalších kontinentálních odnoží NCAP) přišla mimořádně důležitá. A skvělá. S nastupujícími asistenty a zvukovými či optickými „hlídači“ různých funkcí ve voze se však role testů NCAP poněkud změnila.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Největší světová automobilka 30 let podváděla bezpečnostní testy, Češi ji rádi kupovali. Prokázáno, prasklo to

iZdroj fotografie: Se souhlasem Euro NCAP

Posuzování pevnostních struktur automobilu na základě crashtestu sice stále zůstalo, ale do popředí se pomalu dostávala i hodnocení přítomnosti asistenta pro jízdu v pruhu nebo signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů. Že onen asistent je stále značně nedokonalý a většina řidičů jej po několika nepříjemných (až nebezpečných) zážitcích vypíná? To nám je jedno, ale na palubě je. Nebo také není, ale pak nečekejte plný počet „hvězdiček“. Jako by se tím malinko vytrácel étos původní metodiky Euro NCAP.

Jsem v tomto zcela na straně Denise le Vota, který v rozhovoru pro britský Car Magazine prohlásil, že i když mají vozy Dacia třeba jen tři hvězdičky z testu, mají přesto vysokou úroveň pasivní bezpečnosti a jsou mnohem bezpečnější než ojeté vozy, které nahrazují“. Je to mimo jiné součástí filozofie značky – „dostupné mobility“, což znamená lepší (nové) vozy z hlediska emisí, účinnosti a bezpečnosti ve srovnání s ojetými vozy. Cenově ale pořád velmi dostupné. „Když vyměníte ojeté vozy staré šest až sedm let za nové, je to dobrá věc pro komunitu,“ dodává Le Vot. Souhlasím.

Chybí signalizace pásů ve 3. řadě? Nečekejte příliš hvězdiček

Typický příklad? Jogger od Dacie. Robustní, podle nejnovějších standardů Dacie (a tedy i Renaultu) postavené auto. Za ochranu dospělých cestujících získal 70 %, což by mu vyneslo 4 hvězdičky, a za ochranu dětí 69 %, což odpovídá 3 hvězdičkám. Jenže. Nemá signalizaci bezpečnostních pásů ve třetí řadě. Tedy těch dvou nouzových sedadel, využívaných převážně pro děti. Což ale v metodice Euro NCAP znamenalo „sešup“ – a jednu hvězdičku. Je ale kvůli tomu Jogger méně bezpečné auto? Nemyslím si to.

ModelRok testuPočet hvězdPoznámka
Dacia Jogger20221Snížené hodnocení kvůli chybějící signalizaci pásů ve 3. řadě
Dacia Duster20233Vysoké skóre v ochraně dospělých (70+ %)
Dacia Bigster20244Očekávalo se 5 hvězd?
Dacia Sandero20212Pouze základní bezpečnostní prvky / asistenty
Dacia Logan20212Pouze základní bezpečnostní prvky / asistenty
Zdroj: Redakce AutoŽivě.cz / Euro NCAP

Denis le Vot k tomu dodává: „S lítostí konstatujeme, že jsme za Jogger získali pouze jednu hvězdičku hlavně proto, že ve třetí řadě sedadel nemáme připomenutí nezapnutého bezpečnostního pásu. Věříme, že rodiče, kteří posadí své děti do třetí řady sedadel, vždy dbají na to, aby zapnuli bezpečnostní pásy. Kdybychom toto zařízení přidali, znamenalo by to vyšší dodatečné náklady.“ Co dodat? Zcela s ním souhlasím. Jak to máte mimochodem vy? Je pro vás počet hvězd jasným vodítkem při nákupu vozu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články