Kolik jste ujeli kilometrů, tolik zaplatíte daň? Cesta Praha – Brno vyjde na poplatek 320 Kč, platby zasáhnou všechny majitele aut

Majitelé elektrických aut se musí dostat na úroveň spalovacích strojů. Stát pak z nás všech dostane hromadu peněz.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje spekulace a subjektivní názor autora.

Vlády po celé Evropě podporují přechod na elektromobily. Je to de facto jediná správná cesta, třeba pohledem Evropské unie. Mnohdy jde o pobídky prostřednictvím různých daňových výhod. Ty zahrnují například nižší sazby DPH, osvobození od daně z motorových vozidel či úlevy při nákupu a provozu elektrických vozidel. I když tyto pobídky motivují k elektrické mobilitě, což se EU líbí, státy přicházejí o velké příjmy. Hlavně kvůli výpadku spotřební daně z fosilních paliv.

Stát chce své peníze a věřte tomu, že je z nás nakonec dostane

Vzhledem k rostoucímu tlaku na rozmach elektromobilů je tedy zavedení nějaké formy jejich zdanění jen otázkou času. Diskutuje se o možnosti zavedení daně za ujetou vzdálenost, která by se týkala všech aut bez ohledu na jejich pohon. Daň by mohla být vybírána pomocí údajů z GPS systémů instalovaných v automobilech, kde by informace o ujeté vzdálenosti byly automaticky přenášeny do státního systému. Ten by poté pravidelně strhával odpovídající částku z účtu majitele vozidla. Co na to říkáte? Ze mne pekelná představa.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Stát by nás špicloval online. A rovnou by si bez našeho vědomí strhával peníze z bankovního účtu? Nepřípustné! Někdo může tvrdit, že by tento model byl spravedlivější než spotřební daň na palivo. Proč? Protože by zahrnoval všechny typy aut, včetně elektromobilů, které nespotřebovávají žádné pohonné hmoty. A tím neodvádí do státního rozpočtu žádnou spotřební daň. Stát tak skutečně přichází o prostředky. Spotřební daň z fosilních paliv tvoří v mnoha zemích významnou část ceny paliva.

Mezi řidiči koluje řada absurdních rad, jak se dá snížit spotřeba paliva

V Česku je to téměř polovina ceny za litr benzínu nebo nafty. Hned to zkusím vypočítat a budu počítat a uvažovat následně. Spotřební daň z litru nafty je 9,95 Kč z jednoho litru. To je dané zákonem. Zákonem daná je i výše DPH, ta je 21 %. Průměrná cena nafty je po zaokrouhlení 34 Kč. To je cena včetně DPH. Výše DPH z jedno litru nafty je tedy 5,90 Kč, zaokrouhlím na 6 Kč. Takže při ceně jednoho litru nafty 34 Kč je daň, kterou odvedeme státu, 16 Kč. Téměř polovina, aby pochopil každý. Když natankujeme nádrž o objemu 50 litrů, zaplatíme na pumpě 1 700 Kč.

Polovinu ceny za palivo odvedeme státu, a to ani nevyjedeme

Z toho 800 Kč jde do státní kasy prostřednictvím daní. A 900 Kč si rozdělí mezi sebe rafinerská společnost, distribuce, čerpací stanice. Teď to ale není o tom, že bych chtěl polemizovat nad tím, kolik stojí nafta a že kdyby byla bez daně, mohla by stát za litr třeba jen dvacku. A že nás stát ždímá jako mokré plavky. Jde o elektromobilitu. Při rostoucím počtu elektromobilů dochází k výpadku příjmů z těchto daní.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

To jistě nutí vlády hledat nové způsoby, jak financovat infrastrukturu a veřejné výdaje. Zavedení kilometrové daně, která by se mohla lišit podle typu vozidla, tedy například vyšší sazba pro těžší a výkonnější auta, by mohlo pomoci tuto mezeru v příjmech pokrýt. Zatím to úplně nehoří, minimálně ne u nás. V ČR je elektrických aut ve srovnání se spalovacími minimum. Nicméně nový systém by mohl více motivovat řidiče k omezení cest. Přesně.

Majitelé elektromobilů musí platit, stát o miliardy nepřijde

Salámovou metodou nás budou nutit zůstat doma. Chceš na výlet? Smůla, doma budeš sedět a koukat na televizi, kde ti vypláchneme mozek nějakou eurounijní propagandou. Krok vedoucí ke zdanění elektrických aut je považován za nevyhnutelný. Stávající zdanění založené na spotřebě fosilních paliv je s rostoucí elektrifikací dopravy stále méně efektivní a méně udržitelné.

Beru za základ myšlenku, že elektromobily nejezdí na fosilní paliva, jejich řidiči neplatí výše uvedené daně. Spotřební daň a daň z přidané hodnoty. Což samozřejmě státu chybí. Pokud by došlo k rozmachu elektromobility, půjde o nemalé peníze. V situaci, kdy by dokonce převládly elektrické vozy nad těmi klasickými, je to zásadní díra do státní kasy. Co tedy udělá stát? Zavede na jízdu s elektromobily daň.

Cesta z Prahy do Brna a nazpátek vyjde hypoteticky na 640 Kč

Jaká bude tedy daň za ujetý kilometr? Jak ji vypočítat? Kdybych to měl zasadit do současných čísel, budu počítat takto. Průměrně člověk vyjede jednu nádrž za týden. To je v průměru 50 litrů. Mohl bych teď zkoušet vypočítat, kolik litrů paliva vytvoří jeden člověk za rok. A kolik na tento objem paliva zaplatí daň. Touto jednoduchou matematikou to je 50 litrů x 50 týdnů, to je cca 2 500. Toto číslo vynásobím výší daně, to je 16 Kč.

Co vyjde? Rovnice je 2 500 x 16, to je tedy 40 000 Kč. Tolik zaplatíme v průměru za rok na daních za palivo. Pokud by tedy auta už nejezdila k pumpě, ale spalovala elektřinu, tuto daň bude po řidičích stát chtít vybrat jiným způsobem. Vezmu průměrnou spotřebu 10 l/100 km. S tímto apetitem ujede auto na jednu nádrž 500 km. Na 50 nádrží to je 25 000 km. To je průměrný roční nájezd. Odpovídající dani 40 000 Kč.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Stačí tedy toto přenést na elektrická auta přes částku na jeden kilometr. Tedy 40 000 děleno 25 000, to je 1,60 Kč. Hotovo dvacet. Pokud pojedete elektromobilem, vlastně jakýmkoli autem, protože „ať je to spravedlivé“, tak zaplatíte státu za jeden ujetý kilometr korunu šedesát. Cesta z Prahy do Brna a nazpět pak vyjde na 640 Kč. Jen za to, že jedete. A že stát chce peníze. Jak se vám to líbí?

Daň pro všechny, je to v pořádku?

Zdroj: Čepro
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články