Staré diesely se nejspíše budou jednou i dražit. Nechte si svou ojetinu v garáži, kvůli nařízením EU se ceny vyšplhá na rekordní částky

Objem elektromobilů roste jak díky popularitě, tak přicházející legislativě. Jenže zdaleka ne všichni řidiči takové změny vítají.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Automobilový průmysl v podobě, v jaké jsme ho znali celé dekády, je nejspíše mrtvý. Spalovací motory jsou stále v mnoha nabídkách, v budoucnu bude stav ale radikálně jiný. Postupující legislativa EU klasický automobilový průmysl postupně ukrajovala. Aktuální výhled tak pravděpodobně znamená budoucí klinickou smrt tohoto odvětví. Jenže ne každý má zájem o elektromobily a tyto vozy navíc nejsou použitelné pro všechny účely.

Elektromobil na doma, diesel na cesty

Přes jasné výhledy EU a stanovený zákaz produkce spalovacích vozů od roku 2035 se tato auta stále vyrábí. Problém je, že jejich profily a výkon jsou prakticky zmrzačeny, aby odpovídala všem normám. Motory jsou malé, tudíž i výkon je nízký. Ale hlavně, že vše odpovídá předpisům. Kromě toho roste podíl elektroniky ve voze, což také nevyhovuje všem uživatelům. Bylo by to celkem snesitelné, kdyby elektromobily nabízely slušný budoucí mainstream.

iZdroj fotografie: Pixabay

Jenže elektromobily trápí vlastní problémy. Nemohou parkovat všude a jsou extrémním problémem v případě požárů a havárií. Navíc dlouhé cesty vyžadují samostatné plánování kvůli chybějícím sítím dobíječek, kterých bude řidič za cestu potřebovat několik. Mnoho lidí už tak má elektromobil na cesty do práce, školy či na nákupy. Naopak diesel nebo benzín si drží jako spolehlivou zálohu či auto na dovolenou. Stačí jednou dolít a mohou jet v klidu dál.

Budoucí obchodovatelná komodita?

Spalovacím motorům je vyčítána hlavně ekologická zátěž – všude skloňované emise CO2. Jenže například v Německu musí už teď omezovat možnosti dobíjení elektromobilů právě z důvodů náročnosti. A pokud se nabíječky stanou celoevropským standardem, budou potřebovat obrovskou spoustu elektřiny. Tu je potřeba někde brát, jenže ji na rozdíl od benzinu neumíme skladovat. Elektřinu vyrobíme a musíme ji okamžitě použít.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jde tak v zásadě o vytloukání klínu klínem a jen přesměrování jedné energetické náročnosti na jinou. Pro mnohé, kteří přechod na elektromobilitu odmítají, bude jedinou možností trh ojetých vozidel. Tedy co nejdéle zůstat u klasických spalovacích motorů. Z toho důvodu se právě kousky v garážích mohou snadno stát velmi vyhledávanými. Zastavená produkce bude totiž znamenat, že půjde o to jediné dostupné na trhu.

Zdroj: AutoCar, ExpressCars

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články