Digitální kokpit není současnou vymožeností. Tyto prvky měla řada hodně starých aut

                   

Takzvaný digitální kokpit, tedy digitální přístrojový štít je poměrně velký hit, který má nahradit klasické analogové budíky s ručičkou. Pokud si myslíte, že jde o trend několika posledních let, ukážeme vám několik aut a jejich palubních desek, které vás vyvedou z omylu. Současným moderním autům sice konkurovat nemohou, ale je v nich jasně vidět, že digitální provedení rozhodně bylo trendem i dříve.

i

Opel Kadett E

Auto, které jste mohli vídat i na našich silnicích. Model Opel Kadett E se vyráběl v letech 1984–1993. Unikátní bylo, že součástí přístrojové desky byly i LED ukazatele. A to nikoliv v příplatku, ale jako standardní výbava verze GSi. Na první pohled nadčasové řešení.

i

Cadillac Allante

Vozy Cadillac byly vždy určitým symbolem prestiže, a tak se tvůrci vydávali i směrem digitalizace přístrojových panelů. Jasným příkladem je model Cadillac Allante vyráběný v letech 1986–1993. Zaujme především provedení otáčkoměru a rychloměru s digitálním ukazatelem rychlosti.

i

Buick Riviera

Designově velmi povedený automobil. A to nejenom při pohledu zvenku, ale také při pohledu dovnitř. Stačí se podívat na středový panel kde se nachází – ano, je to obrazovka. A ta byla dokonce dotyková a umožnila nastavit klimatizaci, rádio, či zobrazit data z palubního počítače. A to mluvíme o autě vyráběném v letech 1986–1993.

i

Aston Martin Lagonda

Auta této značky byla vždy výjimečná. A Aston Martin Lagonda to jenom potvrzuje. Přístrojový štít rozhodně nebyl z nejmenších. Naopak. Důraz zde byl kladen hlavně na digitalizaci. Žádné ručičky a podobné prvky, ale výhradně jenom písmena nebo znaky, ve svých připravených malých displejích. A nezapomeňte, že takto vypadalo auto již v roce 1976.

i

Citroën GSA

Vůz Citroën GSA šel rozhodně svým vlastním směrem, což je patrné hned jak se podíváte směrem k volantu. Levé a pravé páčky, jak je známe dnes byly v poměrně výrazném robustním provedení. To nejzajímavější však přinášel přístrojový štít, který byl řešený jako velký displej. Jasný předchůdce dnešního digitálního kokpitu.

i

Isuzu Piazza

I u vozu Isuzu Piazza bylo jasně vidět, že chce automobilka využít všeho, co nabízí digitální svět. Zobrazování písmen, čísel a znaků bylo trendy a tomu byl přizpůsoben celý digitální štít. Každý prvek zde měl své místo a ve svém miniaturním displeji ukazoval, co bylo potřeba. Ale jenom v nejvyšších výbavách vozu.

i

Subaru XT

Opět zaujmou v první řadě výrazné bloky na levé a pravé straně volantu. Ty ale nejsou jedinými designovými prvky, kterými mělo auto zaujmout. I tady nechyběla varianta digitálního přístrojového štítu, který zobrazoval třeba rychlost, otáčky, stav nádrže i zařazený rychlostní stupeň.

i

Vektor W8

Ne úplně známé auto, a tak si ho necháváme na konec. Byl to jasným předchůdcem dnešních supersportů se vším všudy. Jakl pro design, tak pro výkon a v neposlední řadě pro pokusy o digitalizaci. Vyrobilo se jenom 19 kopií, což může být důvod, že auto neznáte.

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články