Dojezd 1 500 km a plné nabití za 12 minut. Tohle je „zázračná“ baterie, která překonává naftové automobily

Technologie pokračuje dopředu, ale ne ta evropská. Zdejší výrobci zaspali a asijská konkurence je převálcuje.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Když se mluví o elektromobilech, většina diskusí se točí kolem dvou zásadních témat. Dojezd a rychlost nabíjení. To je alfa a omega života s autem na elektrický pohon. V redakci AutoŽivě průběžně řešíme, jak technologie pokročila, a občasné novinky jsou skutečně zajímavé. Slibují posun, díky kterému by se mohlo cestování elektromobilem změnit z čekání u nabíječek na styl podobný jízdy s tankováním. Dojezd a rychlost nabíjení. Právě tyto dvě oblasti jsou dlouhodobě Achillovou patou elektrických aut. Ať už jde o evropské, americké, nebo asijské značky.

Nikdo nechce stát u nabíječky víc jak čtvrt hodiny

Jenže teď se zdá, že čínský gigant BYD posunul hranice možného na úplně novou úroveň. Když jsem poprvé narazil na informace o jejich nové „zázračné“ baterii, která slibuje dojezd až 1 500 kilometrů a nabíjení za pouhých 12 minut, musel jsem si to několikrát ověřit. Proč? Protože taková čísla znějí skoro až neuvěřitelně. Přesto všechno nasvědčuje tomu, že BYD skutečně přichází s technologií, která může změnit pravidla hry nejen v segmentu elektromobilů, ale i v celém automobilovém průmyslu. Základem celého úspěchu je nová generace solid-state baterií, tedy akumulátorů s pevným elektrolytem. Tu BYD vyvíjí a nyní uvádí do sériové výroby.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: BYD

Právě pevný elektrolyt je klíčem k tomu, proč se podařilo dosáhnout tak extrémních parametrů. Oproti klasickým lithium-iontovým bateriím, které využívají kapalný elektrolyt, mají solid-state články několik zásadních výhod. Jsou bezpečnější, méně náchylné k přehřívání, mají vyšší energetickou hustotu a umožňují mnohem rychlejší nabíjení. BYD uvádí, že jejich nová baterie zvládne nabít kapacitu potřebnou na 1 500 kilometrů jízdy za pouhých 12 minut. To je čas, který je srovnatelný s tankováním nafty či benzínu u běžného vozu se spalovacím motorem. Uvědomme si, že většina současných elektromobilů nabízí reálný dojezd kolem 400 až 600 kilometrů.

Dojezd na jedno nabití přes tisíc kilometrů přestává byt sci-fi

Nabíjení na 80 % kapacity trvá často 30 až 40 minut. Pak je toto opravdu obrovský skok vpřed. Technologické pozadí této baterie je fascinující. BYD sází na vlastní vývoj a výrobu. Záslužné v dnešní době, kdy většina automobilek spoléhá na externí dodavatele. A poměrně výjimečné. Solid-state baterie BYD využívají inovativní materiály, které umožňují dosáhnout energetické hustoty přes 500 Wh/kg. Odhaduji to jako téměř dvojnásobek oproti běžným lithium-iontovým článkům. Díky tomu je možné do podlahy vozu umístit baterii s kapacitou přes 200 kWh, aniž by to znamenalo dramatické zvýšení hmotnosti nebo omezení prostoru v interiéru.

iZdroj fotografie: BYD

Právě kombinace vysoké kapacity a nízké hmotnosti je tím, co umožňuje dosáhnout vysokého dojezdu. Takového, který překonává i většinu moderních dieselových aut. Další klíčovou výhodou je bezpečnost. Pevný elektrolyt je nehořlavý, takže i při mechanickém poškození nebo přehřátí nehrozí riziko požáru. Víme, že to je u současných baterií stále aktuální téma. BYD navíc uvádí, že jejich baterie zvládne více než 5 000 nabíjecích cyklů bez výrazné ztráty kapacity. V praxi to znamená životnost přes 1,5 milionu kilometrů.

Čínská technologie se dostane do Evropy, navzdory EU

To je číslo, které v podstatě eliminuje obavy z nutnosti výměny baterie během životnosti vozu. Zajímavé je i to, jak BYD přistupuje k samotnému nabíjení. Nová baterie je navržena tak, aby zvládla extrémně vysoké nabíjecí výkony, až 600 kW. Jde o hodnotu, která byla ještě donedávna doménou pouze laboratorních experimentů. V praxi to znamená, že i při nabíjení na veřejné stanici s výkonem 350 kW, které jsou dnes v Evropě stále častější, bude možné získat stovky kilometrů dojezdu během několika minut.

iZdroj fotografie: Matti Blume / Creative Commons / CC-BY-SA

Pokud se infrastruktura posune ještě dál a bude možné využít plný potenciál baterie. Nabíjet skutečně rychlostí, která je srovnatelná s tankováním klasického paliva. BYD už nyní testuje první vozy s touto technologií v reálném provozu a výsledky jsou podle dostupných informací více než slibné. První modely s novou baterií by se měly na trhu objevit už v příštím roce. Je pravděpodobné, že se postupně rozšíří i do všech segmentů, od luxusních sedanů přes SUV až po užitkové vozy. V Číně.

Čekat toto hned v Evropě by bylo bláhové. Pokud se podaří udržet cenu na rozumné úrovni, může to znamenat zásadní zlom v dostupnosti elektromobilů pro širokou veřejnost. Další otázkou je, jak na tuto technologii zareaguje konkurence. Evropské i americké automobilky investují miliardy do vývoje vlastních baterií. BYD je v tuto chvíli o několik let napřed. Pokud se mu podaří udržet náskok, může se stát, že čínské elektromobily budou v oblasti dojezdu a rychlosti nabíjení udávat tempo celému trhu. To už se ale vlastně děje.

Koupíte si čínské auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články