Co je skutečně v garáži za 100 milionů Kč? Zjistěte, která luxusní auta vlastní Donald Trump. A jaký bude jeho nový „služebák“

Nový prezident USA se nikdy svou zálibou v drahých vozech netajil. Jeho garáž odhalila netušené skvosty, nicméně Trump podle všeho dostane i tak neforemnou služební „bestii“.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jakkoli Donald Trump není a zřejmě nikdy nebude „můj šálek kávy“, alespoň co se politiky a světonázorů týče, jedno mu každopádně musím uznat: má velmi vytříbený vkus na auta. Asi bych nevolil obrněnou limuzínu (i tu tam najdete), ale jinak bych si téměř u každého auta nechal říct. V tom se tuším zásadně liší od svého předchůdce. A zřejmě nejen v tom, ostatně americký plebiscit rozhodnul zcela jasně. Pojďme se společně podívat na to, čím jezdil a bude jezdit nový prezident Spojených států.

Garáž s klasikou, V12 Lambem bez střechy i opulentním Rolls-Roycem. Prostě Trump

Přičemž v tomto směru je situace unikátní minimálně v tom smyslu, že jde o jednoho z mála prezidentů, kterému se povedlo vrátit do Bílého domu po jednom volebním období. To je tuším výkon, jímž se Trump zapíše do učebnic politologie. Mnohými odepisovaný, lehce arogantní byznysmen s problémy na všech frontách přesto vítězně nakráčí do Oválné pracovny Bílého domu. Nebo dojede? Vozový park by za tím účelem měl minimálně velmi zajímavý. Nenechte se prosit.

Cadillac Allanté

Abecedně první a hned mimořádně zajímavý. Jedna z úžasných karoserií od Pininfariny, spojená a americkou klasikou „nejklasičtější”. A to tak skvěle, že pokud i dnes najdete zachovalý kousek, připravte si opravdu tučnou sumičku. Tohle auto totiž stárne s grácií a mimořádně půvabný kabriolet absolutně nedává znát, že mu už potáhne na čtvrtý křížek. Allanté bylo navrženo jako 2+2místný kabriolet, ale nakonec se do sériové výroby dostalo jako čistě 2místný.

iZdroj fotografie: Cadillac

Kabriolet byl zpočátku poháněn vlastním 4,1litrovým motorem V8 (typ HT-4100) s elektronickým vstřikováním paliva, který produkoval 125 kW (170 k) při rychlosti 4 300 ot./min. Přední a zadní kola byla vedena přes nápravy s pružinovými vzpěrami, standardní výbavou byly ventilované kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. Až rok před koncem výroby (1993) dostalo Allanté zcela nový, mimořádně povedený Cadillac Northstar V8 se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě a zdvihovým objemem 4,6 litru.

Tento osmiválec produkoval 220 kW při otáčkách 5 600 ot./min a maximální točivý moment 393 Nm při 4 400 ot./min. Současně byla instalována nová víceprvková zadní náprava, která pocházela z modelů Cadillac Seville a Eldorado a zlepšila přilnavost k vozovce. Další novinkou bylo „Road Sensing Suspension“, elektronicky řízené aktivní ovládání tlumičů. Novinkou byly také vylepšené kotoučové brzdy, nižší přední spoiler a odstranění větrných deflektorů za A-sloupky. Jinými slovy: pokud Allanté, pak s tímto motorem.

Lamborghini Diablo

A nemohu než pokračovat jedním z nejznámějších vozů, jehož fotky již de facto obletěly svět. Lentilkově modrý bolid bez střechy ze St. Agathy by celkem odpovídal tomu, jak se asi chce prezentovat každý výstřední miliardář: tedy vidět a být viděn. Že je to slogan našeho BESIPu? No a? Každopádně modré Diablo je na prodej. Respektive bylo již před rokem na prodej. Za 460 000 dolarů, tedy v přepočtu asi 11 milionů korun, jste mohli mít V12 legendu se zvukem, z něhož se zježí spolehlivě veškeré vaše ochlupení. Po minulém i budoucím prezidentovi USA. Nestálo by to za hřích?

iZdroj fotografie: Barrett-Jackson Auction Company

Rolls-Royce Silver Cloud 1956

Klasika všech miliardářů. Kdo by ho nechtěl. Tenhle Silver Cloud z roku 1956 byl údajně jeho vůbec prvním automobilem! Britský styl se novému americkému prezidentovi očividně velmi líbí. Rolls-Royce Silver Cloud se sériově vyráběl od dubna 1955 do března 1966. Vůz byl dlouhý 5 385 mm, široký 1 899 mm a vážil 1 950 kg. Protiběžně řízený šestiválcový řadový motor měl sací ventily zavěšené v hlavě válců a výfukové ventily na straně a se zdvihovým objemem 4,9 litru a dvěma SU konstantními karburátory produkoval 155 koní (114 kW) při 4 000 ot./min.

iZdroj fotografie: Ralf Roletschek / Creative Commons / CC-BY-SA

Mercedes-McLaren SLR

Ano, tady se s Trumpem shodne většina nadšenců. Britsko-německá spolupráce „na té nejvyšší úrovni“ dala vzniknout modelu, který musí milovat každý petrolhead. Dvoumístný roadster záměrně připomínající model SL z 50. let má pod kapotou přeplňovanou „vé-osmičku“ o objemu 5,4 litru, která kdykoli nabídla masivních 640 koní. Není divu, že s ním bylo auto na stovce za 3,5 s a mohlo pokračovat až k 350 km/h. Tvar litých kol ve stylu turbíny a nejméně 10 milionů pořizovací cena (v době výroby) jen umocňovaly to hlavní: pokud jste ho měli, opravdu jste neměli problém dostat se „ke zdroji“. Trump to očividně splňoval.

iZdroj fotografie: Mercedes

Rolls-Royce Phantom

Nemůže chybět. Přijet bez Phantomu do Opery na premiéru nebo na důležitý byznys na 5. Avenue je neodpustitelným faux-pas. A takové Trump nedělá. Vzduchové odpružení, elektronicky řízené tlumiče vpředu i vzadu a aktivní stabilizátory se postarají o tom, abyste vždy jeli v nejvyšší možné míře komfortu. Vpřed vás přitom bude pohánět 6,75litrová V12 s dvojitým přeplňováním, což je mimochodem varianta BMW motoru N74 s názvem N74B68, která je unikátní pouze pro Phantom.

Cadillac Beast – aneb „služebák“ pro Trumpa

I když je nabídka Trampových garáží přebohatá, již dnes je jisté, že nejčastěji bude k vidění v této „obrněné bestii“. Cadillac Beast je postaven na platformě GMC TopKick, váží až 6,8 tuny, má světlomety z Cadillacu Escalade a masku chladiče z konceptu Cadillac Escala. Zajímavostí, málokdy popisovanou, je fakt, že kromě standardních „obranných opatření“ určených k ochraně prezidenta má tento státní vůz zásoby krve prezidentského typu pro případ akutního lékařského ošetření.

iZdroj fotografie: CBP Jerry Glaser / Creative Commons / CC-BY-SA

Vůz je hermeticky uzavřený proti chemickým útokům a jezdí na neprůstřelných pneumatikách typu run-flat. Na palubě je i noktovizor – zařízení pro noční vidění, generátor kouřové/olejové skvrny jako obranné prostředky proti útočníkům. NBC oznámila, že Beast disponuje pancéřováním vyrobeným z hliníku, keramiky a oceli; vnější stěny mají tloušťku 200 mm, okna jsou vícevrstvá (130 mm silná) a každé dveře – u kterých se věří, že váží tolik jako ty na Boeingu 757 – mohou elektrifikovat kliky silným výbojem pro případné zneškodnění útočníka.

Jinými slovy, takový „služebák“, navíc řízený federálními agenty, by si možná nechal líbit leckdo z nás. I když, zase ty povinnosti s tím spojené… Možná nakonec není o co stát. Které auto z Trumpovy garáže byste preferovali vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články