Nový vzhled dopravní značky stanovující rychlost v ČR. Řidiči tleskají, konečně se dočkali

Čeští řidiči se konečně dočkali změny, na kterou čekali. Dopravní značka stanovující maximální rychlost má nový vzhled, který je čitelnější, jasnější a mohl by výrazně snížit počet zbytečných pokut.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR
                   

V redakci AutoŽivě často slyšíme stížnosti řidičů na nesrozumitelné nebo špatně čitelné dopravní značení. Asi největší problém vždycky byla značka B 20a: „Nejvyšší dovolená rychlost“. Konečně ale přichází změna, na kterou čekali snad všichni, kdo někdy seděli za volantem. Nový design značky slibuje lepší viditelnost, srozumitelnost a snad i méně pokut za nechtěné překračování rychlosti.

Konec řidičské pasti na D1 u Humpolce

Jednou z nejslavnějších „řidičských pastí“ byla dlouho známá dálnice D1 u Humpolce, kde se na rychlostní limit 80 km/h pravidelně chytaly tisíce řidičů. Nikdo vlastně nechápal proč, protože daný úsek vypadal jako běžná dálnice a řidiči logicky očekávali standardní limit 130 km/h. Tohle nešťastné značení způsobovalo, že se tady vybíralo na pokutách jak na běžícím pásu. V redakci jsme o tomto problému psali už několikrát.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR

Teď je ale všemu konec. Na místo původní osmdesátky dorazila nová značka B 20a, která konečně jasně stanovila rychlost na 110 km/h. Výsledek? Počet překročení rychlosti v tomto úseku dramaticky poklesl a řidiči si konečně oddychli. Redakce AutoŽivě tleská, konečně změna, která má smysl.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR

Dopravní značka B 20a je důležitá zákazová značka, která jasně určuje maximální rychlost v kilometrech za hodinu v daném úseku. Jenže problémem bývalo, že číslice na značce byly příliš malé a nevýrazné, zvlášť za zhoršených světelných podmínek. To vedlo k tomu, že řidiči značku často přehlédli a nevědomky porušovali zákon.

V čem spočívá novinka značky B 20a?

Nový design značky přináší podstatně větší číslice a výraznější kontrast mezi číslicemi a pozadím. Tato změna by měla zajistit lepší čitelnost, a tedy i snížit počet nechtěných překročení rychlosti. Ministerstvo dopravy slibuje postupnou výměnu starých značek za nové po celé České republice. Prioritu dostanou místa s vyšší nehodovostí a ta, kde byla špatná viditelnost značek nejčastěji hlášena.

Co na to říkají sami řidiči?

Reakce na nový design jsou zatím hodně pozitivní. V redakci AutoŽivě jsme zaznamenali už několik reakcí řidičů, kteří změnu oceňují. Jeden z nich nám například napsal: „Konečně je ta značka vidět i v noci nebo za špatného počasí. Už nemusím mít strach, že přehlédnu nějaký omezený limit a přijdu zbytečně o peníze a body.“

V redakci s tím plně souhlasíme. Podobné změny dopravního značení totiž opravdu přispívají nejen k větší bezpečnosti na silnicích, ale hlavně k pohodě řidičů. Nikdo nechce platit pokuty jen proto, že něco špatně viděl nebo nepochopil.

Dočkáme se i dalších vylepšení?

Ministerstvo dopravy naznačuje, že tato změna je jen začátkem rozsáhlejší modernizace českého dopravního značení. Redakce AutoŽivě tento krok vítá a pevně doufá, že podobně užitečných změn bude postupně přibývat. Protože jestli něco čeští řidiči opravdu potřebují, pak je to jasné, srozumitelné a dobře viditelné značení.

Budeme situaci nadále sledovat a přinášet vám další novinky a změny z českých silnic. Protože co si budeme povídat, každá dobře viditelná značka znamená méně starostí, více klidu na cestách, a především méně pokut, které by mohly skončit v naší schránce.

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články