Jednoduchá dopravní značka má jednoduchý význam. Problém je v tom, že řidiči v ČR nevědí, co vlastně znamená.
Někdy stačí jeden malý symbol a řidič by měl vědět, že se vyplatí mít ruce pevněji na volantu a oči o dost dál než na kapotě. Přesně tak má působit výstražná dopravní značka, která mnoha řidičům na první pohled nic neříká. Přesto jde o důležité varování; mluvím o žluto‑červeném trojúhelníku s černou tečkou uprostřed. V redakci AutoŽivě jsme udělali rychlý průzkum mezi vzorkem vybraných čtenářů. Otázka zněla jasně a jednoduše.
Ne každý řidič zná všechny české dopravní značky, a co cizí?
Znáte tuto dopravní značku? A pokud ano, tak co znamená? Výsledek byl tristní, ale vlastně celkem pochopitelný. Dopravní značku neznal nikdo a její význam de facto, až na pár tipařů, také nikdo. Dopravní značka přitom upozorňuje na úsek častých dopravních nehod. Setkat se ní člověk může jak na letní dovolené, tak na pracovních cestách. Typicky v zemích, kde se během posledních let staly oblíbenými silničními tranzity směrem k moři. Anebo přímo cílovými destinacemi. Mohu prozradit, že se s touto značkou setkáte především v Bulharsku a Rumunsku.
Tedy ve státech, které jsou sice členy Evropské unie, ale vizuální provedení varování v porovnání se zbytkem Unie vlastně nekoresponduje. Není tak předvídatelné. V našich končinách jsme zvyklí na úplně jinou symboliku. Takže si řidič někdy až po delší chvíli uvědomí, co mu chtěl „trojúhelník s tečkou“ vlastně sdělit. Je to jednoduché, značka říká, že tady se bourá častěji než jinde. Je to apel na řidiče, aby přizpůsobil styl jízdy stavu silnice a počasí. A přidal opatrnost tam, kde by ji možná jinak podvědomě neřešil.
Symbol nic neříká, to je chyba, smrtka nebo auto jsou lepší
Když si to srovnáme s domácí zkušeností, rychle pochopíme, proč může být zahraniční varianta matoucí. U nás se pro tento typ rizika používá značka se symbolem převráceného auta, někdy doplněná o dodatkovou tabulku s nápisem. Takže i unavenému řidiči je okamžitě jasné, že jde o varování před místem s vyšším výskytem nehod. Nebo se na to jde ještě víc „po lopatě“ a na tabuli nechybějí vícejazyčné varovné nápisy. Někde i přímočará grafika smrtky nebo křížku. Vizualizace, která by měla včas přibrzdit ambice.
Připomenout, že statistika dopravních nehod není jen číslo v tabulce, ale série konkrétních situací a chyb. Právě srovnání dvou přístupů hezky ukazuje, jak rozdílně může evropská dopravní kultura přistoupit k té samé věci. Naše provedení pracuje s přímým sdělením a někde i s jazykovou berličkou, kterou pochopí i cizinec. Bulharské a rumunské řešení je střídmé a spoléhá na to, že řidič ví, co černá tečka ve výstražném trojúhelníku znamená.
Čech kouká na bulharskou značku jak Bulhar do mlátičky
Jenže pokud to neví, a u cizinců je to asi evidentní, míjí ho důležitý signál. Proto má smysl tohle poučení v hlavě mít, než sednete za volant a vyrazíte na jihovýchod Evropy. Co tedy udělat, když tuhle značku zaregistrujete? Základ je banálně jednoduchý, co situace vyžaduje? Zvýšit vnímavost, snížit tempo, zvětšit odstup a přizpůsobit jízdu povrchu a počasí. Není to fráze. Je třeba na značku reagovat. Jen je třeba značku znát a vědět, jak na ni reagovat.