Nejenom vlakem, autobusem, nebo letadlem. Mnoho z nás vyrazí na letní dovolenou autem. Z hlediska pohodlnosti a rychlosti určitě dobrá volba. Pozor však na únavu, která může zhatit vaše plány. Poradíme vám, jak ji zvládnout, stejně jako vám řekneme, jak v případě potřeby energii rychle dobíjet.

Kdy vyrazit na cestu?

Zde by mělo záležet především na vašich preferencích. Kdo je ranní ptáče a nedělá mu problém vstávat velmi brzy, měl by si přivstat a jet. Kdo je naopak zvyklí doslova ponocovat, měl by vyrazit až večer. Důvody pro daný termín jsou prosté. Venku nebude takové horko a provoz nebude tak silný, jako během běžného dne. To se podepíše na rychlosti, se kterou se dostanete do cíle. A tak vás únava nemusí ani potkat.

Co jíst a pít během jízdy?

Většina lidí toto nijak neřeší a spoléhá se na nabídku motorestů nebo benzinových stanic. To je však velká chyba, protože těžké jídlo může vzít organismu mnoho energie, která bude použita na trávení. Pokud hledáte optimální stravu, určitě doporučujeme banány, jablka, hrušky či hrozny. Dále také ořechy, celozrnné pečivo nebo ovesné sušenky.

Pokud jde o nápoje, raději zapomeňte na ty sladké. Budou způsobovat stále větší žízeň, nehledě na negativní dopad vysokého množství cukru. Dejte si buď hořký domácí čaj, nebo klasickou vodu z kohoutku, či vodu balenou.

Jak dodat energii?

Ideální je zastavit a zkusit se na pár hodin vyspat. I tato krátká doba může pomoci k tomu, že tělo získá energii i na dvojnásobek daného času. Že je to pravda potvrzuje fakt, že v noci také spíte 8 hodin a to vám stačí na 16ti hodinový denní režim.

Pokud budete chtít nějaký nakopávák, určitě je možné sáhnout po kávě, nebo po energetickém nápoji. Důležitou roli zde hraje hlavně obsah kofeinu a jiných látek, které umí tělo nabudit. Pozor však na to, jak unaveni jste. Pokud až příliš, může takový nápoj působit spíše kontraproduktivně a s vyšší únavou nic neudělá.

Jak dlouhou jet?

Určitě se nesnažte zvládnout celou trasu na jeden zátah, bez zastavení. Odborníci doporučují pravidelné zastávky, a to zhruba po 2 hodinách. Při zastávkách neseďte v autě, ale vylezte ven, protáhněte se a projděte se. I to vás dokáže probudit a lehce nakopnout. Také lépe okysličíte své tělo a uvolníte své svaly.

Kdo by měl řídit?

Pokud je v autě více řidičů, je to ideální stav. Naplánujte si cestu a pravidelná střídání. Vaším cílem by měl být stav, kdy jeden řidič řídí, zatímco druhý odpočívá, nejlépe spí. Po několika hodinách se pravidelně měňte a cestu zvládnete mnohem pohodlněji, bez velké únavy.