Lžou nám i sobě pěkně do kapsy, EU tvrdí, že jsou elektrická auta ekologická, ale není to pravda. Výroba, životnost, vše je problém.
Elektromobily jsou tématem, které rozděluje nejen odborníky, ale i běžné řidiče. Někdo v nich vidí budoucnost, jiný zase slepou uličku, která je nám vnucována shora. Ať už patříte do kterékoliv skupiny, jedno je jisté. Kolem elektromobilů se točí spousta emocí, očekávání, ale i obav. My v redakci AutoŽivě jsme realisticky skeptičtí. Nedávná studie, která se objevila ve Francii, přinesla čísla, která příznivce elektrického pohonu nepotěší. Nikoho nepotěší, podle mě to je doslova ekologická katastrofa.
Staré Škodovky jezdí dodnes, tohle elektromobily nezvládnou
Podle této studie totiž průměrná životnost elektromobilu činí pouhé tři roky. Zatímco klasické vozy se spalovacím motorem vydrží v průměru dvanáct let. To je rozdíl, který nelze přejít mávnutím ruky. Co to vlastně znamená pro běžného řidiče, pro automobilový průmysl i pro životní prostředí? Tři roky, to je doba, za kterou většina z nás ani nestihne pořádně splatit leasing na nový vůz. A přitom se nám elektromobily často prezentují jako ekologická a dlouhodobě udržitelná alternativa. Jenže když se podíváme na fakta, začíná to celé dostávat úplně jiný rozměr.
Temný rozměr. Studie, o které je řeč, vychází z analýzy reálných dat o provozu a životnosti vozidel v několika evropských zemích i USA. Výsledky jsou jednoznačné. Zatímco průměrný elektromobil končí svou životní pouť po třech letech, benzinové a naftové vozy zvládnou v průměru dvanáct let aktivního provozu. To je čtyřnásobný rozdíl, který se nedá vysvětlit tím, že by majitelé elektromobilů byli méně pečliví. Nebo že by jezdili v náročnějších podmínkách. Hlavní příčinou je podle autorů studie především rychlé opotřebení baterií, které jsou srdcem každého elektromobilu. Baterie totiž nejenže postupně ztrácejí kapacitu, ale jejich výměna je často drahá.
Je to drahé, nejjednodušší je auto vzít a sešrotovat ho na místě
Tak, že se ekonomicky nevyplatí. V některých případech může cena nové baterie přesáhnout i polovinu hodnoty celého vozu. To je pro většinu majitelů nepřijatelná investice. Výsledkem je, že elektromobily končí na vrakovištích mnohem dříve, než by odpovídalo technickému stavu stejně ojetého auta se spalovacím motorem. To je problém, který má dalekosáhlé důsledky nejen pro peněženky řidičů, ale i pro životní prostředí. Možná si teď říkáte, že tři roky je přece extrémní údaj. V praxi to tak hrozné nebude. Není, a bude. Podle studie se v Evropě každoročně vyřadí z provozu tisíce elektromobilů, které by při použití spalovacího motoru ještě dlouhá léta sloužily svým majitelům.
A to vše v době, kdy se nám elektromobily prezentují jako ekologická spása. Jenže co je ekologického na tom, když se po třech letech musí vyrobit nový vůz, nová baterie, a ten starý končí na skládce? Nic! Výroba baterií je navíc energeticky i materiálově velmi náročná. K výrobě jedné baterie je potřeba nejen obrovské množství elektřiny, ale i vzácné kovy. Jejichž těžba má negativní dopad na životní prostředí. Je jasné, že ekologická bilance elektromobilů není zdaleka tak růžová, jak se nám často tvrdí. Dalším problémem je rychlý technologický vývoj.
Spalovací auto je v porovnání s elektromobilem více ekologické
Elektromobily, které byly před pár lety považovány za špičku, dnes často nestačí novým modelům. Nejen v dojezdu, ale i v rychlosti nabíjení nebo v komfortu. Výrobci tak tlačí na rychlou obměnu vozového parku, což opět zkracuje životnost jednotlivých vozů. Zatímco u spalovacích aut není problém jezdit deset i patnáct let starým vozem, u elektromobilů je to spíše výjimka. A když už někdo takový vůz má, často se potýká s nedostatkem náhradních dílů nebo s neochotou servisů provádět složitější opravy.
V souvislosti s tím se nabízí otázka, zda je současný směr, kterým se automobilový průmysl ubírá, skutečně udržitelný. Co myslíte vy? Já myslím, že není. Nemůžeme každé tři roky měnit auto, protože baterie dosloužila. A nová je příliš drahá. Těžko můžeme mluvit o ekologii nebo o šetrnosti k přírodě. Spíše to připomíná model plánovaného zastarávání. Chování majitelů elektrických aut připomíná chování majitelů mobilních telefonů. S tím rozdílem, že mobil nezatíží životní prostředí tak, jako elektromobil.