Tlak na koupi nového elektromobilu je enormní. Dá se ale koupit jako výhodná ojetina? Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži

Nová elektrická auta jsou pro velkou část populace finančně nedostupná. Jak je to na trhu s ojetinami, vyplatí se kupovat tam?

i Zdroj fotografie: Matěj Grochal / Creative Commons / CC BY-NC-SA
                   

Snaha evropských vůdců zošklivit běžným uživatelům auta se spalovacími motory sílí každým dnem. Automobilky přistoupily na tuto notu a nabízejí stále košatější paletu aut s elektrickým pohonem. Datum zákazu prodeje nových aut s benzínovými a naftovými motory se nezadržitelně blíží, zatím se jeví elektromobil jako jediná cesta. Reklamy atakují mediální prostor s hypotetickými maximálními dojezdy, realita je však mnohem smutnější.

Pro elektrické auto do bazaru? Ano, má to však své ale!

Smutná může být i zkušenost, pokud se zákazník rozhodne vyměnit starý klasický automobil za nový, elektrický. Prodat dvojkovou Octavii do bazaru a vyrazit s utrženým obnosem k prodejci nový ch aut? Ve výsledku zůstanou oči pro pláč a namísto auta si koupí bývalý řidič osobního vozu tak maximálně permanentku na MHD. Přemrštěné jsou jak tabulkové dojezdy na jedno nabití, tak také ceny. Co takhle elektromobil jako ojetina?

iZdroj fotografie: Depositphotos

V ČR je aktuálně, myšleno k začátku prázdnin, registrováno 12 325 osobních elektrických aut. Pro srovnání, jak moc že jsou elektromobily v oblibě, celkový počet registrací byl k začátku tohoto roku 6,3 milionu. Logicky mezi značkami vede v prodejích mladoboleslavská Škoda, s modelem Enyaq iV. Populární je také Tesla, tu ale v prodeji překonává řada jiných značek, a to například Mercedes, Hyundai, Volkswagen.

Za čvrt milionu ojetý elektromobil (skoro) nekoupíte

Jelikož systém doplňování energie u elektromobilů je jiný než u spalovacích aut, lze položit otázku, kolik vzniklo nových dobíjecích stanic. Na přelomu roku jich bylo asi tisíc. Stále ještě chcete elektrické auto?  Pokud ano, a nemáte volný milion na nové ID, pak je tady nabídka na sekundárním trhu s ojetinami. Nabídka je relativně široká, základní dělení jsme zvolili podle ceny, v několika úrovních, podobným těm, v jakých uvažují zájemci o ojeté naftové či benzínové auto.

Elektromobily do 300 000 Kč

Původní záměr, ještě před první rešerší trhu, byl stanovit jako limitní částku pro nejlevnější elektromobily z druhé ruky 250 000 Kč. Ale ukázalo se, že by taková nabídka byla velmi omezená. A to přesně na dva kusy. Aktuálně jsou na našem trhu pouze dvě ojetá elektrická auta do čtvrt milionu. A to Peugeot iOn z roku 2012, auto s deseti roky provozu, což na elektromobil není málo. A Renault Twizy, který je spíš otevřenou buggynou než pravověrným automobilem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Takže se limitní hranice musela posunout o dalších padesát tisíc nahoru. A to už bylo poměrně z čeho vybírat. Přesto jsme stále v kategorii v průměru desetiletých aut. Dá se uvažovat o Nissanu Leaf. Ten se vyráběl v první generaci od roku 2010 do roku 2017. Byl montován v britských továrnách japonské značky, má vcelku vkusný design a užitnou hodnotu srovnatelnou s klasickými hatchbacky. Pohonná jednotka slibuje reálný dojezd 160 km, což je na příměstské vozidlo v pořádku.

Elektromobil, který vypadá jako auto? Paráda!

Renault Zoe je také spíše městským strojem. Vypadá i po letech moderně, vyrábí se od roku 2012 a na jedno nabití najede cca 100 až 150 km, v závislosti na podmínkách, zejména teplotních. Do cenové hladiny se vejde, konečně elektromobil, který vypadá jako auto, a ne pokus o futurismus ze sci-fi z roku 1998, Volkswagen Golf. Na první pohled vypadá jako Golf, chová se jako Golf, jezdí jako Golf.

Elektrika je v našem případě implantována do šesté generace. Od spalovací verze je ta elektrická odlišena jiným předkem, typicky mřížkou nárazníku. Na jedno nabití ujede Golf 120 až 150 km. Podobný nájezd má i ojetý elektrický Ford Focus třetí generace. Ten je navíc, vzhledem ke Golfu, silnější. Za tři sta tisíc korun lze také koupit Renault Fluence, Fiat 500e a Kia Soul.

iZdroj fotografie: Pixabay

Je třeba počítat s tím, že ne všechna elektrická auta se tady podávala prostřednictvím oficiálních dealerů. Mohla se dostat do nabídky jako individuální dovoz.  Ale tak už to někdy na trhu s ojetinami bývá. U těch nejlevnějších a nejstarších elektrických aut je třeba očekávat, že kapacita baterie věkem klesá a že její výměna může stát desítky či stovky tisíc korun. Pořízení elektromobilu je z racionálního pohledu skutečně na zváženou. Tři sta tisíc na elektrické auto stačí a výběr je dostatečný, jestli se takový investice vyplatí, je na zváženou.

Elektromobily za 300 000 až 1 000 000 Kč

Částka do jednoho milionu korun rozšiřuje možnosti, a zároveň náhled na nabídku trochu komplikuje. Zájemce o elektromobilitu může totiž vybírat buď z nabídky zbrusu nových automobilů, anebo se držet stále ojetin, ovšem těch původně dražších, prémiovějších. Lehce nad třemi sty tisíci je Renault Twizy, který se objevil už v předchozím výběru jako ojetina. Nový stroj přijde na 349 000 Kč a nabídne 13 kW výkonu plus zajímavou výbavu.

Za milion se dá pořídit nové auto

Nový Opel e-Corsa začíná cenově na částce 829 990 Kč. Má motor o výkonu rovných 100 kW a příslib dojezdu 352 km. S pěti až šesti sty tisíci korun může zájemce o elektromobilitu přemýšlet o tuzemské značce, Škoda Citigo s minimálním nájezdem a věkem dvou let se pohybuje v nabídce kolem cenové hladiny 550 000 Kč. Podobně na tom je s cenou BMW i3, tam se však bavíme o autech zhruba pětiletých, s nájezdem od 50 000 do 80 000 km.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A opět zde máme Volkswagen Golf, za vyšší cenu, tentokrát novější, s menším nájezdem. BMW i3 není špatnou alternativou, jde o prověřený koncept, o auto, které funguje. Ve výrobě je od roku 2013, nabízí na jednu stranu frikulínský design s veganským šarmem co do vzhledu kabiny. Ale také skutečně automobilové jízdní vlastnosti, dynamiku, dojezd. Ono 170 koní na zadních kolech není opravdu málo.

BMW i3 po slušném majiteli může dávat smysl

Reálný dojezd BMW i3 může být 130 až 150 kilometrů. Nechceme nikomu radit, ale když už, tak tohle by mohlo být želízko v ohni. Narazit lze na Fiat 500 s elektrickým motorem, ale pozor, modely od roku 2012 do roku 2022 jsou importem z USA a mají s Fiatem tak, jak ho známe z českého trhu, pramálo společného. Nezanedbatelná nabídka je také u Smartu. 

Elektromobily nad 1 000 000 Kč

Dát milion za auto už nemže jen tak někdo, se vší úctou a pokorou ke všem lidem bez ohledu na ekonomickou zdatnost, jsme v kategorii vyhrazené jen omezenému množství privátních zákazníků, a firmám. Nabídka už zahrnuje jak zcela nová aut, tak také mírně ojeté s několika tisíci kilometrů na tachometru. Pokud cenovka začíná číslem 1, půjde zejména o Škodu, Volkswagen, ale i další značky nám povědomé.

iZdroj fotografie: Porsche

Ony vozy budou vypadat tak nějak známě, odlišností je absence spalovacího agregátu, byť vypadá jako Kodiaq nebo Tiguan. V řádech ne jednoho, ale několika milionů korun se pak zájemce o elektrické auto dostává do skutečně prémiové třídy. Je libo Porsche Taycan? Ceny začínají u zánovního modelu z letošního roku na 2,5 milionu Kč. Vrcholem nabídky ojetých aut je Porsche Taycan Turbo S s výkonem 460 kW a cenou 6,2 milionu Kč.

Koupili byste si ojetý elektromobil?

Zdroj: EV
Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články