Takhle vypadají nové elektrické hasičské vozy. Po prvních výjezdech už řeší zásadní potíže s dojezdem

Mohou jezdit hasiči na elektrický pohon? Ano, mohou, ale bez toho, že to budou mít otevřená zadní vrátka jinam, se to neobejde.

i Foto: Freiwillige Feuerwehr der Stadt Neufeld
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Ještě před pár lety by to znělo jako vtípek do hospodské debaty o „elektromobilech, které prý už dělají úplně všechno“. Najednou je to realita. První hasičská auta v Rakousku jezdí na elektřinu a oheň tak vlastně hasí potichu. V Neufeldu v Nordburgenlandu vstoupila tamní dobrovolná jednotka do historie tím, že jako první v zemi zařadila do služby rovnou dva elektricky poháněné zásahové vozy. V redakci AutoŽivě řešíme elektromobilitu velmi často a průběžně. Jak její pozitivní, tak negativní aspekty.

Hasičské auto na elektrický pohon je realitou, kam dojede?

Určitě vás stejně jako nás napadne, co se stane, když se baterie vozu vybije. Dozvíte se to. Zpět ale k vozům. Rozhodně nejde o žádné slabé hračky na předvádění. Jeden z náklaďáků má elektrický pohon o výkonu 260 kW. Tedy téměř 500 koní ve staré „spalovací“ řeči. Je zřejmé, že poprvé u zásahové techniky, která má v rukou dobrovolná jednotka v menším městě. Nepřevážil reflex „raději sázka na jistotu, tedy diesel“, ale odvaha zkusit něco nového. Neufeld není žádná obří metropole, kde by hasiči denně najížděli stovky kilometrů, a právě to je důležité. Typický provoz dobrovolné jednotky znamená krátké, ale kritické výjezdy v okolí.

iZdroj fotografie: Foto: Freiwillige Feuerwehr der Stadt Neufeld

Často v poměrně předvídatelném rádiu do několika málo desítek kilometrů. Elektrický pohon v takovém scénáři hraje na své silné stránky. Okamžitý nástup výkonu, žádné hlučení motoru po cestě k zásahu. Méně vibrací v kabině, lepší možnost komunikace mezi posádkou během jízdy. Výkon 260 kW není jen číslo do tabulky, ale reálná jistota, že i plně naložený vůz s vodou, technikou a osádkou zvládne zrychlit. Držet tempo tam, kde se láme čas na zásahu na minuty. Přitom pohon jako takový neřeší jen přesun na místo události, ale i to, co se děje po příjezdu.

Silný elektrický motor, přesto ale omezený dojezd vozu

Moderní elektrická hasičská auta umí z trakční baterie napájet čerpadla, osvětlovací techniku, ventilátory, vysílačky, nabíječky, notebooky. Zkrátka všechno, co je potřeba, aby zásah probíhal bezpečně a efektivně. V zahraničí už existují konkrétní příklady, které ukazují, kam se tenhle svět posouvá. Rakouský Rosenbauer se svým konceptem RT – Revolutionary Technology šel ještě o krok dál. Kombinuje dva elektromotory o špičkovém výkonu 2×180 kW (tedy dohromady až 360 kW) s vysokonapěťovým bateriovým úložištěm 2×66 kWh a záložním dieselovým „Energy Backup Systemem“ o výkonu 225 kW. Takže auto zvládne jak plně elektrický provoz ve městě, tak dlouhé zásahy, kde je potřeba mít energii prakticky bez omezení Rosenbauer.

iZdroj fotografie: Foto: Freiwillige Feuerwehr der Stadt Neufeld

Celá těžká technika se přitom umí nabíjet až 150 kW stejnosměrným proudem a funguje i jako mobilní bateriové úložiště, které na místě dodá až 18 kW pro externí zařízení InsideEVs. V Berlíně, Amsterdamu a Dubaji právě tyto hybridní vozy RT běží v reálném testovacím provozu a ukazují, že elektrický nebo plug in hybridní hasičák není jen zelený marketing, ale v řadě měst zcela racionální volba. Vedle toho existuje i čistě bateriové řešení, které Rosenbauer postavil na podvozku Volvo FL Electric. Elektromotor s výkonem až 200 kW, tedy 165 kW v nepřetržitém režimu, bateriové moduly o kapacitě 50 kWh v konfiguracích od 100 do 300 kWh.

Dojezd je definovaný a u výjezdu na víc dní je to problém

Dojezd v řádu 100 až 300 km podle zátěže a využití a opět možnost nabíjení jak střídavým proudem 22 kW u největší baterie kolem 13 hodin. Tak rychlonabíjením až 150 kW, kde se největší 300kWh varianta dostane zhruba na 1až 2 hodiny. Tohle je fakt. Jsou tady hasiči, kteří mají elektrické vozy. Tečka. A co na to říkám já? Chápu to. U elektrických hasičských vozů je lákavé to ticho, okamžitý zátah a čistý vzduch v garáži. Ale pokud má jít o seriózní součást výjezdové techniky, je fér si přiznat i úskalí, která nejsou na první pohled vidět. První věc je naprosto prozaická. Infrastruktura. Dlouhodobě smysl, nestačí „nějaká“ wallboxová krabice na zdi.

iZdroj fotografie: Foto: Freiwillige Feuerwehr der Stadt Neufeld

Potřebujete stabilní příkon do hasičárny, řešit posílení přípojky, mít vyřešené zálohy při výpadku sítě. Promyšlené plánování nabíjení, když se v noci vrátí auto z delšího zásahu a ráno má být znovu plně připravené. Tam, kde stojí starší zbrojnice s omezenou kapacitou elektroinstalace, to najednou není jen o koupi auta, ale o stavební a energetické investici navíc. Druhý zásadní bod je dojezd a energetická rezerva v mimořádných situacích. U běžného městského provozu dává kombinace například 100 až 300 kWh baterie a krátkých tras smysl.

Když elektřina nefunguje, musí dojít na spalovací motor

Ale hasiči občas čelí událostem, které tu statistiku úplně ignorují. Vícedenní zásahy, rozsáhlé povodně, požáry v odlehlých oblastech, kde se „lítá“ tam a zpět. Pokud je vozidlo závislé čistě na baterii a v okolí není možnost rychlého nabíjení, může se stát, že velkou část dne stráví připojené k zásuvce místo v terénu. A tím se dostáváme k jádru pudla. Za mě to ukazuje celou absurdnost celé elektromobility. A to je důvod, proč o tom píšu. Vlastně mě nezajímají hasičské vozy kdesi v malé rakouské obci. Jde o princip.

Aby se nestalo, že hasiči s elektromobily selžou. Aby se nestalo, že hasiči nedojedou nebo selžou, je tady záložní plán. V autech je instalován také dieselový generátor, který dobíjí baterie. To, a právě to zajišťuje, že všechny mise jsou skutečně zvládnutelné. Dieselový generátor je nejmodernější šestiválcový motor s výkonem 225 kW, to je více než 300 koní. Celá hasičská elektromobilita tak spoléhá ve výsledku na starou klasiku. Na fosilní paliva a spalovací motor. V komentářích dole pod článkem je dost prostoru na vaše názoru, budu za ně moc rád. Já mám o celé situaci, nejenom o hasičích, ale celé elektromobilitě, jasno.

Mají jezdit na elektřinu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články