Manželé jeli elektrickým karavanem na dovolenou. Každých 35 km dobíjeli, stahovali 19 aplikací. Jen cesta tam trvala 18 dnů

Kdo chce dobrodružství, vyrazí třeba pěšky kolem světa. Komu nezáleží na životě a času, pořídí si jako obytný vůz elektromobil.

i Zdroj fotografie: Go Green Autos
                   

Proč by to někdo dělal? Nechápu, opravdu nechápu, proč by to někdo dělal. Cesta na Kanárské ostrovy v elektrickém karavanu? To zní jako věc, kterou by si většina z nás raději odpustila. Myšlenka, jež by asi nikoho nenapadla. Mě určitě ne. Nevím, jak vás. Přesto se našel manželský pár, který se rozhodl tuto misi podstoupit. A výsledkem je příběh, jenž by mohl sloužit jako varování pro všechny, kdo by snad chtěli něco podobného zkusit. Nebo třeba si jenom pořídit obytný vůz s elektrickým pohonem. Německý manželský pár, kde je zjevně hlavou rodiny Stefanie Trierová, se vydal na cestu z Kolína nad Rýnem na ostrov La Palma. S elektrickým karavanem Nissan e-NV200 XL.

Karavan nemůže mít elektrický pohon, právě to bylo dokázáno

Co na první pohled vypadá jako dobrodružství, se rychle proměnilo v logistickou noční můru. Jakkoli to paní popisuje jako zábavu. Je třeba si říct, jak to všechno začalo. Poměrně jednoduše a pro manželský pár dost smutně. Pořídili si na Kanárských ostrovech pozemek s domem. Ten bohužel nepřežil sopečnou erupci, manželé o nemovitost přišli. Pořídili si jinou, ovšem bez stavby. Nápadem bylo postavit ekologickou chatu, nicméně aby měli nějaký základ, rozhodli se dojet na Kanárské ostrovy karavanem. A protože jsou zjevně ekologicky zaměření, musel to být karavan elektrický. To je ideologie, co? Manželé Trierovi jsou zastánci „zeleného“ životního stylu bez kompromisů.

iZdroj fotografie: Go Green Autos

Karavan měl tedy sloužit jako dočasné bydlení během stavby nového domu. Jenže už samotný výběr vozu byl problematický. Elektrických karavanů je na trhu jako šafránu, tak padla volba na Nissan e-NV200 XL. To je upravená verze elektrické dodávky s baterií o kapacitě 24 kWh. Papírový dojezd? 100 kilometrů. Reálný? Spíše polovina, a to za ideálních podmínek. Další věc, kterou nechápu. Když už, volil bych tedy asi elektromobil s delším dojezdem a za něj přípojný karavan. Takže japonská elektrická dodávka se slovenským tuningem koupená v Holandsku.

1 nabití elektromobilů zdraží až 10x. Spočítali jsme, kolik nově zaplatíte. Z těch cen se nám protočily panenky

S omezeným rozpočtem 20 000 eur byl výběr elektrických dodávek malý. V Nizozemsku ale pár našel, co hledal. Nissan ENV 200 splnil většinu výběrových kritérií. Slovenská společnost Voltia dala vozu nejen vysokou střechu, ale také ji chytře prodloužila. Stát vzpřímeně je pohodlné a extra délka umožnila umístit kromě pohodlné manželské postele do auta i toaletu. Technologicky manželé auto vybavili solárním panelem o výkonu 375 W, měničem 12 V / 3 000 W a lithiovou baterií 200 A včetně regulátoru nabíjení. Po úpravě systému byli cestovatelé schopni nabíjet auto přes solární modul a palubní baterii, aby v případě nouze získali pár kilometrů navíc.

Baterie? Srovnatelná s tou v mini hatchbacku do města

Pět let starý Nissan ENV 200 je vybaven pouze 24kWh baterií. Navíc auto kvůli vysoké střeše má aerodynamiku jako cihla. Dojezd je tak 90 až 100 km. Nabíjení bylo nutné neustále. Proto bylo plánování cesty další výzvou. Cesta z Kolína nad Rýnem vedla přes Francii, Španělsko a nakonec trajektem na Kanárské ostrovy. Celkem manželé najeli 3 500 kilometrů, to by v klasickém karavanu s dieselovým motorem zabralo maximálně pár dní. V jejich případě to trvalo 18 dnů. A to nejbizarnější? Během cesty museli zastavit na dobíjení celkem 98krát. Ano, čtete správně.

iZdroj fotografie: Paul Sladen / Creative Commons / CC-BY-2.0

Necelých sto zastávek na dobíjení, v průměru ani ne po čtyřiceti kilometrech. Paní Stefanie se celou situaci snaží brát s humorem, ale i ona nakonec přiznává absurditu věci. To, že elektrický karavan by měl mít dojezd alespoň 250 kilometrů, aby dával smysl. Celkový účet je tedy opravdu šílený. Cesta dlouhá 18 dní, dlouhá 3 500 km, 98 zastávek na nabíjení, 19 aplikací na komunikaci s nabíječkami a jejich vyhledávání, 27 různých konektorů nabíjecích stanic. Podle mého názoru ale celá věc ukazuje jiný fakt. To, že elektromobily prostě nefungují.

Kdo myslí zeleně, ztratí klidně 18 dnů života v elektromobilu

Představte si jet tuhle cestu v zimě, ve velkých mrazech. Pak by bilance byla ještě děsivější. Neříkám, že jsou elektromobily špatné, špatná je ale politika, která se je snaží prosadit jako globální řešení. To je nesmysl. Malé auto do města? Klidně, tady si umím představit, že věc bude fungovat. Ale jako obytný dům na dlouhé cesty, to podle mě nemůže fungovat. Strávit na cestě 18 dnů?

iZdroj fotografie: Martin2035 / Creative Commons / CC-BY-SA

Na cestě, která by klasickým autem trvala šestinu a letadlem by se dala zvládnout i s letištním čekáním za pár hodin? To je podle mého názoru zbytečné a nepřijatelné mrhání životem a časem. Nemám nic proti ekologii, nemám nic proti tomu, abychom jako lidé dbali o životní prostředí. Už dost zničené a křehké. Ale ne za cenu, že se z cesty nestane pomyslný cíl, ale doslova křížová výprava, která nemusí mít šťastný konec. Myslím si, že karavan s jiným pohonem, třeba na syntetická paliva, by byl stejně ekologický, ale efektivnější.

Jeli byste elektromobilem na dovolenou?

Zdroj: Promobil
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články