Vydávají se za elektrokola, ale nejsou: První policejní akce zaměřená na cyklisty přinesla tvrdé postihy

Policie začala důrazně řešit nelegální elektrokola, která spíš připomínají motorky. První razie už proběhly. Čekají i české jezdce?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Elektrokola jsou fajn – dokud se z nich nestanou skryté motorky. Polská policie se nedávno rozhodla zatočit právě s těmi, kdo si svůj „bicykl“ nadopovali tak, že z kola zůstalo jen sedlo a pedály. Při razii v Krakově narazila na elektrokola s motory přes 1 000 wattů, tedy čtyřnásobkem povoleného výkonu. Jejich majitelům teď hrozí mastné pokuty i zákaz řízení.

Jaká jsou pravidla?

Podle zákonů, které platí v Polsku i v Česku, elektrokolo nesmí přesáhnout výkon 250 W a motor musí vypnout podporu při rychlosti nad 25 km/h. Pokud tato pravidla splníte, můžete jezdit po cyklostezkách a silnicích bez jakýchkoliv formalit. Překročíte-li však výkon nebo odstraníte omezení rychlosti, z vašeho kola se stává motorka, přesněji moped. A to už znamená registrační značku, pojištění, a hlavně řidičák.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Polská policie to bere vážně. V Krakově se vydali do ulic s expertem, který posuzoval výkon strojů přímo na místě. Výsledek? Překvapení majitelé elektrokol najednou zjistili, že vlastně jezdí na neregistrovaném a nepojištěném mopedu, navíc bez řidičáku. Pokuty dosáhly v přepočtu téměř 8 000 korun, k tomu zákaz řízení všech vozidel na půl roku až tři roky.

Jak je na tom Česko?

V Česku je situace podobná, pravidla jsou prakticky stejná, ale policie zatím rozsáhlé kontroly elektrokol neprovádí. To ale neznamená, že jste v bezpečí – stačí jedna nehoda nebo kontrola kvůli překročení rychlosti a můžete skončit stejně špatně jako polští jezdci. A pokud nemáte stroj registrovaný, pojištěný nebo nevlastníte správné řidičské oprávnění, bude váš problém ještě větší.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Mnoho Čechů navíc podlehlo trendu odblokování elektrokol. Na silnicích se tak běžně potkáváme s „cyklisty“ svištícími rychlostí 50 km/h i více. I když je lákavé prohánět se kolem klasických cyklistů jako kolem stojících kuželů, cena za nelegální úpravy může být vysoká. Pojišťovna při nehodě nezaplatí škodu, pokuta může být citelná, a v krajním případě můžete přijít i o řidičák na auto.

Na co dát pozor?

Pokud chcete mít jistotu, že nebudete muset řešit problémy s policií nebo pojišťovnami, držte se limitu 250 W a rychlosti 25 km/h. Jestli vám to nestačí, pořiďte si raději regulérní elektroskútr nebo motorku. Anebo prostě pořádně šlápněte do pedálů a potrénujte kondičku.

Polský příklad ukazuje, že úřady začínají brát výkonná elektrokola vážně. A to znamená, že se brzy můžeme dočkat podobných kontrol i u nás. Buďte připraveni – jezdit rychleji než zákon povoluje, je sice zábava, ale nelegální zábava vás může přijít draho.

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články