Co se stane, když se elektromobilu zcela vybije baterie? Vyzkoušeli jsme nouzový dojezd jednotlivých značek a modelů

Kolik ujede elektrické auto se zcela vybitou baterií? Překvapivě to není nula, automobil zvládne ještě pár kilometrů ujet.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Nula nemusí nutně znamenat nulu. Myšleno tak, že když u klasického auta se spalovacím motorem palubní počítač zahlásí prázdnou nádrž a přestane počítat dojezd, auto přesto ještě nějakou vzdálenost ujede. A u elektromobilu by to mělo být podobné. Přestože ukazatel palubního počítače ukáže, že je kapacita nabití nulová, mohou některá elektrická auta ještě určitou vzdálenost zvládnout. Nájezd se liší pode značek i jednotlivých modelů.

Může jet elektromobil s vybitou baterií? Ano, může

Kdo je na tom nejlépe? Benzínové automobily i s dojezdem 0 km ještě zvládnout ujet vzdálenost v řádech nižších desítek kilometrů. Průměr je 40 až 80 km podle značky, modelu a stylu jízdy řidiče. U elektrických aut je situace podobná, i když na přístrojové desce svítí 0 km, auto je ještě schopné pohybu, neznamená to, že okamžitě zastaví.

iZdroj fotografie: BMW

Ukazuje se, že určité značky, respektive modely najedou nezanedbatelný kus cesty s vybitou baterií, odhadem 20 až 30 km. Nelze počítat, že řidič najde nejbližší volné nabíjecí místo, ale pro přesun po městě do nějaké bezpečné zóny by to mělo stačit. Experti z magazínu WhatCar zjistili, že nejlépe je na tom BMW i4 eDrive40 M Sport. S plně nabitým akumulátorem automobil vykazoval celkový dojezd 509 km.

BMW je na tom nejlépe. A také nejhůře

Až 30 km zvládne podle WhatCar toto BMW s vybitou baterií a teoretickým nulovým dojezdem. Kia Niro EV a Volvo XC40 Recharge jsou za BMW v závěsu, jejich rezerva je 27 km. Uctívaná Tesla se svými dvěma modely zvládne cca 20 km a nejhůře je na tom podle testu zase BMW. Ovšem s jiným modelem, BMW i3 se zcela vybitou baterií ujede 8 km.

i

Jak je na tom tuzemská značka? Mezi nejprodávanější elektromobily v ČR patří Škoda Enyaq. Nejenom že se drží v TOP 3, ale je na samotném vrcholu prodejního žebříčku. Podle vyjádření automobilky, když se Škoda Enyaq dostane dojezdem na nulovou hranici, stále může jet dál. Záleží na okolních podmínkách, jako je teplota vzduchu, teplota baterie a podobně, ale ve šnečím módů by automobil měl ujet ještě 15 km. Alespoň dle naší zkušenosti.

Dojíždět do nuly elektromobilům nesvědčí

Nicméně jde o extrém a krajní situaci, automobilka Škoda doporučuje dobíjet Enyaq mezi 10 % a 80 %. Ostatně žádný z výrobců nedoporučuje dojíždět baterie to úplného vybití. Je zapotřebí číst manuály, pro udržení co nejdelší maximální kapacity a bezporuchovosti postupovat podle nich. Spoléhat na „dodatkový“ dojezd elektrických aut obecně nelze, s postupem času bude jistě klesat tak, jak bude klesat kapacita.

iZdroj fotografie: Škoda

Také záleží na okolních podmínkách, jiné to je v příjemném teplém počasí v kontrastu s mrazy hluboko pod nulou. Existuje teorie, která říká, že totální vybíjení akumulátoru zkracuje životnost elektromobilu a že je lepší se tomuto chování vyvarovat. Psychologická rovina je pak dalším důvodem, proč včas dobíjet a nedojíždět baterii k totálnímu vybití. Vyjma masochistů asi nikdo z provozovatelů elektrických aut nechce jen tak zůstat někde u cesty a spoléhat se na mobilní dobíjecí asistenci nebo odtahovku.

Co říkáte na dojezd elektrických aut vy?

Zdroj: WhatCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články