Vydělávejte na svém elektromobilu: stačí ho nechat v nabíječce. Řidiči hlásí příjmy až 4 600 Kč za pár dní

Elektromobil, který při parkování vydělá až 4 600 Kč za pár dní, zní jako sen. Jaká je ale realita v Česku dnes a komu se tenhle byznys opravdu vyplatí?

i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
                   

Ano, přátelé, už to tak bude. Tohle je možná jeden z nejzásadnějších rozdílů mezi klasickými automobily se spalovacími motory a elektromobily. A navíc, tady možná historicky poprvé, nabízející přidanou hodnotu, na kterou „běžné“ automobily nemají šanci dosáhnout. O co jde? O nic menšího než o peníze. Do vlastní kapsy. Vážně? Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Když jsem se poprvé sám dozvěděl o tom, že elektromobily můžete nechat přes noc v zásuvce a místo účtu za elektřinu vám naopak přijdou peníze, ujelo mi ono obdivné „wow“. Konečně to někoho napadlo. A to nejsem zrovna nadšený zastánce elektromobility. Ale tohle má opravdu něco do sebe.

Jak vlastně auto vydělává, když jen stojí v nabíječce

Klíčovou je v tomto případě tzv. agregace flexibility a s ní spojené obousměrné nabíjení neboli V2G (vehicle to grid). V praxi to znamená, že elektromobil není jen spotřebič, ale i malá baterie v síti, kterou lze na dálku řízeně nabíjet a vybíjet tak, aby pomáhala stabilizovat přenosovou soustavu. Což je mimořádně cenný benefit.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Jednotlivá auta, fotovoltaiky, domácí baterie nebo tepelná čerpadla se přes tzv. agregátora spojují do jednoho virtuálního bloku o výkonu alespoň v řádu jednotek megawattů. Ten pak poskytuje služby výkonové rovnováhy například provozovateli přenosové soustavy.

Je to kouzlo? Ne, jde o reálný energetický byznys

Za tuhle flexibilitu platí provozovatel sítě jednotlivým agregátorům a ti se o výnos dělí s domácnostmi či firmami, které jim umožní se svými zařízeními pracovat. Z pohledu řidiče je scénář jednoduchý: nechá vůz připojený, v aplikaci nastaví limity (kdy a kolik energie potřebuje) a za to, že jeho baterie pomáhá síti, může inkasovat peníze.

V marketingových materiálech se tak objevují i částky typu 4 600 Kč za pár dní. Realita bude ale zřejmě mnohem střízlivější.

Výnos v řádu tisíců korun během několika málo dní je v českých podmínkách zatím spíš teoretický extrém než běžná zkušenost. Zahraniční projekty domácího V2G, například velké pilotní programy v Británii, mluví u běžného vozu o úsporách či výnosech kolem stovek liber ročně, v ideálních případech až okolo 700 liber.

Na jaké částky můžete dosáhnout a co pro to musíte splnit

Česká doporučení pro využití elektromobilu jako domácí baterie pak odhadují, že kombinace prodeje přebytků a flexibility může přinést zhruba 5 až 15 tisíc korun ročně. Nic extra – ale popravdě takové peníze na ulici také nenajdete.

Základní praktické podmínky už přitom nejsou úplně triviální:

  • vůz musí podporovat obousměrné nabíjení,
  • nestačí obyčejná zásuvka, je potřeba speciální V2G wallbox nebo stanice,
  • nutná je smlouva s agregátorem či dodavatelem, který vás připojí do svého bloku,
  • přes aplikaci se řídí, kdy se auto nabíjí a kdy energii vrací do sítě nebo do domu.

V Česku jsou tyto služby pro domácnosti zatím hlavně v pilotním režimu a zaměřují se spíše na fotovoltaiky a stacionární baterie. Řízení nabíjení elektromobilů se teprve připravuje.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Do toho vstupuje i psychologický moment: část lidí vnímá „zapřažené“ auto jako chytré využití nevyužité kapacity, jiným je nepříjemný pocit, že někdo zvenčí sahá do jejich baterie a možná zkracuje její životnost. Pro rozhodnutí, zda do toho jít, tak nestačí jen hezké číslo na letáku, ale i vlastní tolerance k technologickému experimentu, který má své výhody i limity.

Výnosy zatím nejsou nijak vysoké. Což se ale může změnit

Proto se vyplatí k představě „pasivního příjmu z auta“ přistupovat s chladnou hlavou. Analýzy shrnující více V2G pilotů ukazují, že při dnešních cenách techniky a tarifech se u běžného osobního elektromobilu dá čekat spíš několik stovek liber ročně než částky, které by samy zaplatily celé účty za elektřinu.

V českém prostředí dnes flexibilita funguje hlavně jako bonus k už existujícím investicím do fotovoltaiky a domácí baterie. Pomáhá zlepšit návratnost, ale sama o sobě z vás rentiéra neudělá. To ale asi nikdo ani nečeká. Ale i možnost přivýdělku (spolu s rostoucími cenami energie) může být pro mnohé zajímavá. Uvažuju takto: má mi auto stát jen tak ladem v garáži, nebo si taky může na sebe něco vydělat? Odpověď je myslím jasná.

Platná legislativa již dnes nabízí využití i do budoucna

Do hry navíc vstupuje i legislativa. Novela energetického zákona postupně otevírá prostor pro akumulaci a agregaci flexibility a umožní domácím technologiím, včetně elektromobilů, vstupovat na energetický trh. Nabídky kombinující fotovoltaiku, baterii, chytré řízení a prodej flexibility už dnes slibují roční přínos v řádu desítek tisíc korun, takže se technologie posouvají z kategorie „čistý náklad“ směrem k aktivní položce rozpočtu.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Vydělávající elektromobil je v tomto obrazu jen jednou z možností, zajímavou, ale rozhodně ne univerzálním zázrakem, který vás bez námahy osvobodí od účtů za energii.

Spojení s vlastní fotovoltaikou dává smysl

Čili moje doporučení zní: Pokud máte nebo plánujete fotovoltaiku a domácí baterii a berete flexibilitu jako způsob, jak vylepšit návratnost celé investice, pak to celé dává smysl. Sledujte další vývoj pilotních programů, konkrétní podmínky českých nabídek a změny v legislativě. A pak se rozhodněte, jestli váš elektromobil bude hlavně spotřebičem, nebo i menším, ale stabilním zdrojem příjmu. A to se myslím vyplatí, obrazně i doslova. Nebo ne?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články