Další hřebík do rakve: Elektromobily a jejich baterie budou mít vlastní pasy. K čemu budou sloužit? Majitelé, „těšte se“

Že mají elektromobily v některých ohledech výjimečné možnosti a schopnosti, klasickým automobilům zcela nedostupné, se ví už dávno. Nové pasy to jenom dokazují.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Nebude asi velké diskuse nad faktem, že hlavním komponentem, který dělí svět elektromobilů od světa klasických automobilů jsou velké (a patřičně drahé) baterie, zabírající často prostor celé podlahy elektromobilu a do značné míry definující i jeho vlastnosti. Dojezd i dobu nabíjení, dvě klíčové parametry, které zazní jako první, jakmile se řeč stočí a jakýkoli elektromobil. A zdá se, že (nejen) výrobci baterií a elektromobilů pochopili, že je čas na malou revoluci. Pojďme se na ni podívat společně.

Malé Volvo jako dokonalý „majstrštyk”

Úvodem ale jedno potvrzení toho, co jsme zde psali zhruba před rokem: Volvo tehdy uvádělo na český trh svůj nejmenší model EX 30 za akční cenu 799 000 korun a já jsem poměrně přesně předpovídal, že pokud podobnou cenu plus minus udrží i nadále, bude se malé (a designově mimořádně povedené) Volvo prodávat jako „teplé žemle na krámu”. Uběhnul rok, a je tomu přesně tak. Volvu se s EX třicítkou povedl malý (velký) majstrštyk, o čemž ostatně svědčí i tato čísla:

Volvo v Čechách nabízí mimořádně levný elektromobil. Za tuto cenu už benzín nedává smysl

iZdroj fotografie: Volvo

Jen za první tři měsíce bylo novým zákazníkům dodáno více než 14 500 kusů EX30, momentálně se prodává ve více než 90 zemích světa. Jeho ostře řezaný, přesto hravý design a jasná příslušnost k rodině Volvo bylo EX30 umožnila Volvu v březnu stanovit prodejní rekord. Mimochodem design vytvořila Katharina Sachsová jako vůbec svůj první samostatný design celého vozu. A získala za něj i prestižní „Red dot design award”. Důvěra šéfů Volva v mladou designérku se tady evidentně velmi vyplatila.

Digitální a neměnitelný zápis všeho důležitého k baterii

A právě malé EX 30 a „raketový” nástup elektromobilů u Volva byl důvodem, proč „opak” malého kompaktu, největší elektrické SUV EX90 bude prvním elektromobilem na světě, který dostane tzv bateriový pas. O co vlastně jde? Velmi stručně řečeno o digitální, nezaměnitelný blockchain, který zaznamenává původ surovin, komponent, recyklovaný obsah a uhlíkovou stopu. Neboli všechny klíčové parametry baterie tak, aby v každém okamžiku bylo dohledatelné, jak to třeba se ekologickým původem dané sestavy je.

VW kupuje doly na suroviny do baterií, o budoucnosti je rozhodnuto. Koncern chce být „papežštější než papež“

iZdroj fotografie: Xiaomi

Pas byl vyvinut společností Volvo ve spolupráci s britským startupem Circulor, který využívá technologii blockchain k mapování dodavatelských řetězců pro společnosti, a vývoj trval více než pět let. Od února 2027 budou pro elektromobily, prodávané v Evropské unii povinné pasy baterií, které budou uvádět složení baterií, včetně původu klíčových materiálů, jejich uhlíkové stopy a recyklovaného obsahu.

Pas i jako skvělá pomůcka při koupi ojetého EV

Šéfka Volva pro globální udržitelnost Vanessa Butaniová řekla při té příležitosti agentuře Reuters, že zavedení pasu téměř tři roky před tím, než začnou platit předpisy, bylo zaměřeno na transparentnost vůči kupujícím automobilů, protože automobilka si klade za cíl vyrábět do roku 2030 pouze plně elektrická auta. A evidentně se jí to, i přes momentální silnou krizi na trhu s elektromobily, podaří. Malé EX 30 je takovým úspěchem, že tři roky plnit kasu spolehlivě zvládne. A nebude u toho navíc osamoceno.

iZdroj fotografie: Volvo

Mimochodem, byla by to asi i moje volba. Tuhle jsem ho viděl naživo, to auto má (svými tvary a proporcemi) opravdu velmi silné kouzlo. Navíc existuje v dvoumotorové verzi s parametry supersportu (0-100 km/h za 3,8 sekundy). Jakkoli pak už nestojí základních 895 000 korun, za které jej Volvo nabízí nyní. Bral bych tu slabší verzi s delším dojezdem. Na stovce jsem za 5,7 sekundy, což mi pořád přijde na malé SUV jako hodnota z říše snů. Za velmi rozumné peníze.

Po dobu 15 let veškerá data k baterii na jednom místě

Závěrem zpět k pasu: Jeho kompletní verze bude v nejbližší době předána regulačním evropským orgánům. Bude také zahrnovat aktuální informace o zdravotním stavu baterie EV – životně důležité pro hodnocení hodnoty ojetých elektromobilů – po dobu 15 let a Volvo bude stát kolem 10 dolarů za auto, řekl agentuře Reuters generální ředitel Circulor Douglas Johnson-Poensgen. To je myslím extrémně výhodná cena, a staví Volvo opět do pozice lídra oboru.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

iZdroj fotografie: Depositphotos

Systém Circulor pak sleduje materiály baterií přímo od dolu a těžby až k jednotlivým vozům, využívá výrobní systémy dodavatelů ke sledování materiálů v celém dodavatelském řetězci a kontroluje měsíční účty dodavatelů za energii – a kolik jejich energie pochází z obnovitelných zdrojů, aby bylo možné vypočítat celkovou uhlíkovou stopu. Což je něco, o čem se klasickým automobilům ani nezdá. Jak to vidíte vy, měl by takovýto „pas” vliv na vaše rozhodování?

Myslíte, že má něco podobného dnes vůbec smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články