Elektromobily zvítězily: V Česku je už víc dobíjecích stanic než benzinek. Vymýtí je postupně?

Tempo výstavby dobíjecích stanic v Čechách zatím dává za pravdu těm, kdo elektromobilům věští skvělou budoucnost. Opravdu je tohle začátek elektromobilní revoluce v Čechách?

i Zdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Nemusíte být zrovna příznivci elektromobility, nemusíte mít doma Teslu (případně cokoli elektrického od VW), a dokonce ani nemusíte nákup něčeho podobného v dalších letech plánovat, abyste uznali, že přes všechny (někdy opravdu zásadní) problémy se auta na baterie začínají prosazovat. A to stále ještě nepřišla již 10x slibovaná bateriová revoluce, která zkrátí dobíjení a zvýší dojezd. Jak si v tomto směru stojí Česká republika a Češi? Poměrně zajímavě. Jsme AutoŽivě.cz a podíváme se na to nyní společně.

Oficiální údaje Ministerstva průmyslu a obchodu ukazují strmý nárůst

Stačí přitom jeden jediný údaj: Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) dosáhl počet veřejných nabíjecích stanic na konci prvního pololetí 2025 hodnoty 3 182, což je více než dvojnásobek oproti stavu před třemi lety. Rostoucí počet elektromobilů na silnicích si zkrátka vyžádal i rychlý rozvoj infrastruktury, i když jsem tomu zpočátku popravdě příliš nevěřil. Nicméně pravdou zůstává, že síť nabíjecích stanic rozšířila natolik, že dnes převyšuje počet klasických benzínových čerpacích stanic.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Velmi názorná je v tomto směru i tabulka, kterou jsme pro vás vypracovali a která ukazuje růst nabíjecích stanic v rozmezí let 2020–2025 (údaje z oficiálních zdrojů MPO, odhad na základě trendů pro starší roky). Přičemž počet stanic nerovná se počet dobíjecích bodů. Těch je v současné době již více než 5 000, neb mnoho stanic má minimálně dva (nebo více) přípojných bodů. Podle MPO je přitom standardních veřejných čerpacích stanic s prodejem benzínu a nafty 2 857.

RokPočet nabíjecích stanic
2020 450
2021 750
2022 1 200
2023 2 170
2024 2 500
2025 3 182 (celkem 5 603 dobíjecích bodů)
Zdroj: výzkum redakce AutoŽivě.cz z dat Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

Evropské dotace pro zelenou dopravu a jejich uplatnění v praxi

Data ukazují jasný nárůst: od skromných 450 stanic v roce 2020, kdy elektromobily byly ještě raritou, až po současných 3 182. A můj soukromý pocit se shoduje se statistikami MPO: Největší skok nastal mezi lety 2022 a 2024, kdy se síť zdvojnásobila díky evropským cílům pro zelenou dopravu. Ano, v těch letech bylo snahu „protlačit nabíječky za každou cenu“ opravdu cítit v každé tiskové zprávě, kterou jsem od jednotlivých provozovatelů dobíjecích stanic mohl číst.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

iZdroj fotografie: ČEZ

Rozvoj sítě nabíjecích stanic byl také podpořen investicemi velkých hráčů, jako je ČEZ s 914 stanicemi nebo Pražská energetika (PRE). Od roku 2020, kdy elektromobilita teprve pomalu nabírala na obrátkách, se počet stanic zvyšoval exponenciálně také díky státním dotacím, evropským fondům a soukromým iniciativám. To umožnilo, že dnes je nabíjení dostupné nejen ve velkých městech, ale i na venkově a podél dálnic. A postupně téměř u každého supermarketu. Rostoucí poptávka po elektromobilech – letos zaregistrováno přes 7 000 nových – tento trend jen posiluje.

Je boom dobíjecích stanic opravdu začátek elektromobility v Čechách?

Jinými slovy: pokud stavařům (a oboru jako takovému) nedojde dech, dá se čekat masivní rozvoj. Plány do roku 2030 jsou u všech zúčastněných nemalé. A přesně tohle může být začátek opravdového přechodu České republiky na budoucí elektromobilitu. Protože bez dostatečné infrastruktury jsou i ty nejlepší elektromobily celkem k ničemu. Ostatně, jak to vidíte vy? Myslíte, že exponenciální růst bude pokračovat a tempo výstavby se udrží?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články