Tempo výstavby dobíjecích stanic v Čechách zatím dává za pravdu těm, kdo elektromobilům věští skvělou budoucnost. Opravdu je tohle začátek elektromobilní revoluce v Čechách?
Nemusíte být zrovna příznivci elektromobility, nemusíte mít doma Teslu (případně cokoli elektrického od VW), a dokonce ani nemusíte nákup něčeho podobného v dalších letech plánovat, abyste uznali, že přes všechny (někdy opravdu zásadní) problémy se auta na baterie začínají prosazovat. A to stále ještě nepřišla již 10x slibovaná bateriová revoluce, která zkrátí dobíjení a zvýší dojezd. Jak si v tomto směru stojí Česká republika a Češi? Poměrně zajímavě. Jsme AutoŽivě.cz a podíváme se na to nyní společně.
Oficiální údaje Ministerstva průmyslu a obchodu ukazují strmý nárůst
Stačí přitom jeden jediný údaj: Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) dosáhl počet veřejných nabíjecích stanic na konci prvního pololetí 2025 hodnoty 3 182, což je více než dvojnásobek oproti stavu před třemi lety. Rostoucí počet elektromobilů na silnicích si zkrátka vyžádal i rychlý rozvoj infrastruktury, i když jsem tomu zpočátku popravdě příliš nevěřil. Nicméně pravdou zůstává, že síť nabíjecích stanic rozšířila natolik, že dnes převyšuje počet klasických benzínových čerpacích stanic.
Velmi názorná je v tomto směru i tabulka, kterou jsme pro vás vypracovali a která ukazuje růst nabíjecích stanic v rozmezí let 2020–2025 (údaje z oficiálních zdrojů MPO, odhad na základě trendů pro starší roky). Přičemž počet stanic nerovná se počet dobíjecích bodů. Těch je v současné době již více než 5 000, neb mnoho stanic má minimálně dva (nebo více) přípojných bodů. Podle MPO je přitom standardních veřejných čerpacích stanic s prodejem benzínu a nafty 2 857.
Rok | Počet nabíjecích stanic |
---|---|
2020 | 450 |
2021 | 750 |
2022 | 1 200 |
2023 | 2 170 |
2024 | 2 500 |
2025 | 3 182 (celkem 5 603 dobíjecích bodů) |
Evropské dotace pro zelenou dopravu a jejich uplatnění v praxi
Data ukazují jasný nárůst: od skromných 450 stanic v roce 2020, kdy elektromobily byly ještě raritou, až po současných 3 182. A můj soukromý pocit se shoduje se statistikami MPO: Největší skok nastal mezi lety 2022 a 2024, kdy se síť zdvojnásobila díky evropským cílům pro zelenou dopravu. Ano, v těch letech bylo snahu „protlačit nabíječky za každou cenu“ opravdu cítit v každé tiskové zprávě, kterou jsem od jednotlivých provozovatelů dobíjecích stanic mohl číst.
Rozvoj sítě nabíjecích stanic byl také podpořen investicemi velkých hráčů, jako je ČEZ s 914 stanicemi nebo Pražská energetika (PRE). Od roku 2020, kdy elektromobilita teprve pomalu nabírala na obrátkách, se počet stanic zvyšoval exponenciálně také díky státním dotacím, evropským fondům a soukromým iniciativám. To umožnilo, že dnes je nabíjení dostupné nejen ve velkých městech, ale i na venkově a podél dálnic. A postupně téměř u každého supermarketu. Rostoucí poptávka po elektromobilech – letos zaregistrováno přes 7 000 nových – tento trend jen posiluje.
Je boom dobíjecích stanic opravdu začátek elektromobility v Čechách?
Jinými slovy: pokud stavařům (a oboru jako takovému) nedojde dech, dá se čekat masivní rozvoj. Plány do roku 2030 jsou u všech zúčastněných nemalé. A přesně tohle může být začátek opravdového přechodu České republiky na budoucí elektromobilitu. Protože bez dostatečné infrastruktury jsou i ty nejlepší elektromobily celkem k ničemu. Ostatně, jak to vidíte vy? Myslíte, že exponenciální růst bude pokračovat a tempo výstavby se udrží?