Elektromobily mají v kolonách výhodu: Spravedlivá motivace, nebo jen čistá protekce?

Tak tuhle věc člověk slyší a říká si: „To snad ani není možné.“ Řidiči elektromobilů prý v některých státech Evropské unie mohou v koloně předjíždět zprava.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

A to přesně ve chvíli, kdy ostatní řidiči jen poslušně stojí a čekají. Zní to skoro jako vtip, ale podle všeho je to tvrdá realita – minimálně třeba v Německu. Rozhodli jsme se podívat na to, jestli jde skutečně o pomoc ekologii, nebo o obyčejnou protekci, která jen přilévá další olej do ohně mezi řidiči.

Výjimky pro elektromobily: Když rovnost přestane platit

Ještě před pár lety bylo něco takového naprosto nemyslitelné. Předjíždět zprava? Ani náhodou. Kdo tohle tabu porušil, toho čekala pořádná pokuta. Ale teď je to mnohde přesně naopak a jsou to právě majitelé elektromobilů, kdo mají v některých případech opravdu volnou cestu. Je to prý proto, aby se podpořilo „zelené“ myšlení, což by mělo přimět víc lidí přesedlat na ekologičtější způsob dopravy. Ale tím to bohužel rozhodně nekončí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Zvýhodnění na každém rohu?

Kromě téhle „zkratky v koloně“ totiž mají elektroauta v některých městech další výhody: a to už se rozhodně netýká jen Německa. Jmenovat můžeme třeba parkování zdarma v centru. A to už podle nás opravdu není nic jiného než protekce.

Elektromobil: Zázrak bez zátěže? Ani náhodou

Když budou na silnicích samé elektromobily, příroda si oddychne – tak nějak si to asi úředníci v Bruselu malují. Jenže ono to opravdu tak jednoduché není. Elektrárny, které je napájí, totiž pořád jedou, a to často na uhlí nebo plyn (právě odtud pochází ono rčení, které říká, že každý elektromobil má výfuk v komíně elektrárny), a výroba baterií bohužel také není žádný ekologický sen (o likvidaci starých akumulátorů, která je zatím mnohdy skoro nemožná, ani nemluvě). Takže ten slavný „čistý provoz“ je ve skutečnosti jen špička ledovce – takže pokud ho někdo takto protežuje, rozhodně to není podle našeho názoru v pořádku.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A pokud se budou podobné výjimky rozšiřovat, jen se tím zvedne vlna nevole, která proti sobě opět poštve obyčejné řidiče a elektromobilisty. Navíc elektromobily jsou pořád drahá záležitost. Ne každý má zkrátka a dobře na to, koupit si auto za milion. Tak proč by měl být za to, že jezdí „normálním autem“, znevýhodňován?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články