Elon Musk po 9 letech přiznal, že slíbil nesplnitelné. „Bude to bolestivé a těžké,“ říká. A doplatí na to hlavně majitelé Tesel

Tesla se před lety vydala cestou maximalistického slibu a nyní začíná dojjíždět na to, jak složité bude na tuto laťku doskočit.

i Zdroj fotografie: Reuters
                   

Elon Musk je zvyklý hlásit do světa své velké vize. A jejich termíny, které znějí jako scénář sci‑fi filmu. Stačí si jen vzpomenout na prohlášení, že postaví podmořský tunel z USA do Evropy. Rychle a za cenu dálniční lávky. No nic, v redakci AutoŽivě jsme na taková prohlášení opatrní. U Tesly jsme si za poslední roky zvykli na opakovaná ujištění, že plně autonomní řízení je „za rohem“. Že současná auta už mají potřebný hardware a že jen čekají na finální verzi softwaru. Když totiž člověk sleduje Muskova vystoupení, nabyde silný, ale marný pocit.

Slibem nezarmoutíš? Musk už na tohle klišé začíná dojíždět

Totiž ten, že když si dnes koupí Teslu, zítra už ho vůz odveze do práce sám. Realita v roce 2025 ale vypadá jinak a teď to nahlas přiznává i sám šéf značky. A dělá to způsobem, který zní mnohem méně sebejistě, než na co jsou jeho fanoušci zvyklí. Běží to už téměř devět let, co Musk systematicky opakuje, že vozy Tesla budou těžit z plně autonomního řízení. Stala se z toho svým způsobem mantra, kterou mnozí berou jako samozřejmost. Máte Teslu, máte náskok na dobu, kdy auto opravdu pojede úplně samo.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Jenže na konci letošního ledna, při konferenčním hovoru s hlavními akcionáři společnosti, šéf Tesly poprvé poměrně přímo přiznal, že situace tak růžová není. Otevřeně totiž řekl, že vozy vybavené hardwarovou platformou Hardware 3 budou muset projít hardwarovým upgradem. Proč? Aby vůbec dokázaly spolehlivě běžet s nejnovějším softwarem pro autonomní řízení, který firma vyvíjí. A dodal k tomu větu, kterou u něj člověk neslyší často. Totiž že nejupřímnější odpověď je přiznat nutnost vyměnit počítač Hardware 3 u všech, kteří si Full Self‑Driving zaplatili.

Zákazníci zaplatili za něco, co nedostali. A asi ani nedostanou

S tím, že „to bude bolestivé a těžké, ale uděláme to“. Najednou z bombastických sloganů o „už brzy“ zůstává hodně střízlivé sdělení. Bez výměny klíčového kusu elektroniky se vyhlížená funkce prostě neobejde. Tohle samozřejmě nenechává chladnými zákazníky, kteří Tesle uvěřili a otevřeli peněženku. Možnost Full Self‑Driving se v USA nabízela dlouhé roky jako drahá příplatková položka, podle aktuálních údajů stojí v přepočtu asi čtvrt milionu Kč. Mnoho lidí si ji koupilo v dobré víře, že jakmile Tesla funkci plně zprovozní, jejich auto bude připravené.

iZdroj fotografie: Depositphotos

To možná mělo být. Ale kdy? Nákupním argumentem ostatně často bylo právě to, že vůz má už dnes všechen nutný hardware a budoucí plná autonomie je jen otázkou softwarového updatu. Dnešní přiznání, že ani auta s Hardware 3 nebudou bez zásahu schopná tuto vizi naplnit, proto působí jako studená sprcha. Kdo situaci kolem FSD sleduje delší dobu, úplně překvapený ale není. Musk sám v minulosti tolikrát opakoval, že „příští rok“ už samostatně jezdící Tesla dorazí, že se z toho stal téměř vtípek.

Není nic horšího než posouvání termínů, když to trvá roky

Běželo to roky: termíny se posouvaly, funkce zůstávala ve stavu beta, ale marketing a komunikace s veřejností si držely líbivý obrázek blízké revoluce. Přitom už rok 2019 naznačil, že realita je složitější. V té době se na trh dostala teslácká generace Hardware 3, která měla být právě oním základem pro plně autonomní řízení. Vlastníci starších vozů s Hardware 2.0 a 2.5 tehdy dostali jasný signál, pokud chtějí být součástí budoucnosti, musejí na Hardware 3 přejít. Část z nich na to přistoupila, často s představou, že jde o poslední nutnou hardwarovou změnu. Přesto i tak došlo na právní spory.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Objevily se žaloby kvůli údajnému klamavému marketingu, kde majitelé tvrdili, že jim bylo něco slíbeno a prezentováno jinak, než co auta ve skutečnosti uměla. Aktuální vývoj kolem Hardware 3 tak tyto staré obavy znovu oživuje. Někteří zákazníci mají pocit, že se ocitli v opakující se smyčce, kde každá další generace hardwaru zpochybňuje tu předchozí. Dnešní situace navíc není jen technický detail pro zasvěcené.

Slib je stále ve vzduchu, ale jeho naplnění bude drahé a tvrdé

Když Musk mluví o tom, že bude upgradem „bolestivé a těžké“ projít, naznačuje tím i finanční rozměr celé akce. Tesla podle dostupných odhadů bude muset vynaložit miliony dolarů na to, aby u lidí, kteří si systém zaplatili, nový hardware skutečně zajistila. I kdyby se část nákladů přenesla na zákazníky, jde o vážný zásah do ekonomiky firmy. Zároveň o přiznání, že dosavadní představa „jednou pro vždy vybaveného“ auta nebyla realistická. Specializované weby mluví v souvislosti s touto situací o krizovém řízení v podání Tesly, firma se snaží najít cestu, jak naplnit sliby. A zároveň minimalizovat další právní rizika a udržet si pověst technologického lídra. O konci příběhu ale zatím rozhodně mluvit nejde. 

Je Tesla vaše značka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články