Emisní normy v praxi: Diesely s Euro 5 mají horší výsledky jak ty s Euro 3, proč?

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Měření emisí v praxi

Německá Federální agentura pro životní prostředí (UBA) testovala skutečné emise, vypouštěné do vzduchu běžným provozem dieselových motorů. Praxe ukázala, že skutečné vypouštěné emise oxidů dusíku u nových dieselových aut vyrobené pro normy Euro 3, jsou horší.

Všechna homologovaná auta jsou testována v laboratorních podmínkách, kde se projevují přesně tak, jak mají. V běžném provozu je realita úplně jiná. Skutečné průměrné emise oxidů dusíku u testovaných osobních dieselových automobilů na německých silnicích jsou 767 mg/km.

Pro porovnání:

  • Norma Euro 3 dovoluje 500 mg/km
  • Norma Euro 4 dovoluje 250 mg/km
  • Norma Euro 5 dovoluje 180 mg
  • Norma Euro 6 dovoluje 80 mg/km

Německá Federální agentura pro životní prostředí použila k měření cyklus CADC – Common Artemis Driving Cycle, který byl vytvořen na základě sledování reálných jízdních podmínek během ujetých statisíců kilometrů. Použit byl u několika desítek osobních automobilů. Výrobci používají pro představu o reálné spotřebě svých aut, automobilkami běžně používaný test NEDC.

Nové vozy mají s povolenými emisemi problémy

V praxi je cyklus CADC nejblíže k jakékoli normální jízdě aut, než tomu odpovídají laboratorní testy NEDC. Test ukázal, že auta plnící normu Euro 3 ve skutečném běžném provozu vypouštějí do ovzduší méně škodlivin, než auta plnící normy Euro 4 a Euro 5. S naprostou jistotou lze říci, že ani auta, vyrobená podle požadavků normy Euro 6 by se do reálného limitu NOx nevešla ani do normy Euro 3!

Z výsledků je patrné, že vozy plnící papírově normy Euro 3 mají ve skutečnosti průměrně 803 mg/km škodlivin, což je o 60,6% více, než připouští daná norma. Vozy homologované pro Euro 4 mají reálných 674 mg/km škodlivin, což je o 169,6% více a u normy Euro 5 je to dokonce 906 mg/km. To je o 403,3% více. Euro 6 dopadlo nejhůře, zde je vypouštěno přesně 507 mg/km škodlivin a jde o překročení neuvěřitelných 533,8%.

Rozdíly jsou mezi laboratorními výsledky a výsledky v praxi ohromné. Paradoxní je, že čím novější auto, tím více se v procentech odchyluje od stanovené normy, mnohdy jde o čtyř až pětinásobné překročení maximální povolené normy.

Jednou z vlastností cyklů automobilkami prováděnými testy NEDC jsou za teploty okolního vzduchu v rozmezí mezi 20 až 30°C. Čím vyšší je okolní teplota vzduchu, tím se motor zahřeje na provozní teplotu rychleji a tím má rychleji nejnižší možnou spotřebu. Proto se v laboratoři přitápí na 30 °C. S takto vysokou teplotou jsou mimo jiné také nízké emise oxidů dusíku.

Bohužel podle klimatických podmínek se ve střední Evropě dočkáme teplot kolem 30 °C jen pár dní v roce, zbytek dní je chladněji a pro spalování škodlivin platí rovnice, že čím je nižší okolní teplota, tím více oxidů dusíku vůz emituje. Platí to pro studený motor i pro motor zahřátý na provozní teplotu, zjistila UBA.

Nasbírané informace UBA nám potvrzují, že emise naftových motorů se s novými normami Euro postupně navyšovaly. Například Octavia 1,6 TDI GreenLine – ekologický model, by se měl vejít do 180 mg/km NOx, reálně naměřené hodnoty sahají k 913 mg/km.

Jak na snížení emisí

Pro snížení emisí se používá systém selektivní katalytické redukce (SCR), přidávající se do výfukového systému. Je to další „katalyzátor,“ vstřikující roztok močoviny. Tak dochází ke snížení emisí oxidů dusíku. Dnes je tímto systémem vybavené každé větší auto s dieselovým motorem a do budoucna očekáváme, že se tento „katalyzátor“ bude používat u všech dieselových agregátů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články