Vlastníte auto, ale nesmíte ho prodat? To není sci-fi nebo realita z totalitního režimu, tohle chystá Evropská unie pro nás pro všechny.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Jestli jste se ještě dnes nenaštvali, tak teď to přijde. Vsadím se s vámi, o co chcete. Jakkoli by si o sobě mohl člověk myslet, že je ztělesněním klidu a zahanbil by nejednoho budhistu, plete se. My v redakci AutoŽivě jsme nevěřili vlastním očím, když jsme novinku uviděli před sebou na monitoru počítače. Evropská unie se opět rozhodla, že nám do života přinese další dávku regulací. O co jde? Tentokrát se pohybujeme v oblasti, která je pro mnoho motoristů naprosto zásadní, soukromý prodej starších automobilů. Když jsem si poprvé přečetl, co se v Bruselu chystá, musel jsem si to přečíst ještě jednou, abych se ujistil, že to není nějaký špatný vtip.
Evropská unie rozhodne o tom, jestli smíte prodat své auto
Ale bohužel, není. Evropská komise totiž přišla s návrhem, který by mohl znamenat zásadní změnu pro každého, kdo někdy prodával nebo kupoval ojetý vůz mimo oficiální autobazary. A že nás takových je, to asi nemusím dlouze rozvádět. Vždyť kdo z nás někdy neřešil, jak prodat starší auto, nebo naopak jak si pořídit něco novějšího, co ještě pár let poslouží? Jenže právě tento běžný proces by se mohl stát mnohem složitějším, než jsme byli dosud zvyklí. Brusel totiž navrhuje, aby se na soukromý prodej některých starších aut vztahovala přísná pravidla, která dosud neplatila ani pro profesionální prodejce.
A to je něco, co by mohlo změnit celý trh s ojetinami. Jestliže to chápu správně, tak jde o to, aby lidi neprodávali mezi sebou auta, která nejdou opravit. Ekonomicky opravit. Čili EU nařizuje, že když je auto staré a oprava by byla moc nákladná, nesmíte ho prodat. Jestli to vnímáte jinak, budu moc rád za vaše vyjádření v komentářích pod článkem. Má vzniknout jakýsi digitální pas pro recyklaci vozidel. To také není fikce, na tom už podle všeho v současnosti EU pracuje.
Nepojízdná auta jsou trnem v oku bruselským úředníkům
Doklad má jediný smysl, má za cíl umožnit bezproblémovou sledovatelnost každého vozu. To bude také vyžadovat, aby soukromé osoby byly schopny v případě potřeby prokázat, že své vozidlo prodaly v pojízdném stavu. Ad absurdum, najdete ve stodole nepojízdný veterán po pradědečkovi v hodnotě sto milionů, ale budete ho muset sešrotovat. Nesplňuje normy EU. Prodejci musí poskytnout videodokumentaci, zprávy z STK nebo podobné dokumenty. Tedy jestliže chtějí nabízet svůj vůz na trhu s ojetými vozy. Při prodeji nepojízdných vozidel musí mimo jiné prokázat, že vozidla lze stále ekonomicky opravit. Tedy že auta nejsou už totálně zlikvidovaná.
A pozor, to je terminus technicus. Nejedná se o auta, která by byla na šrot po nehodě. Totální likvidace je termín, který používají zejména pojišťovny. A to když vyplatí pojistné plnění ve zbytkové hodnotě auta. A tím ho de facto odepíšou. Jakkoli jeho cena může být reálně jiná. Příklad? Kamarád měl starší Hondu Civic. Nabourala do něj parta celoživotně opálených makáčů v dodávce, navíc pro „zostření trestu“ bez povinného ručení. Pojišťovna auto totálně zlikvidovala a vyplatila kamarádovi 70 tisíc Kč. Jakkoli auto mělo reálně hodnotu vyšší.
Ekologie je důležitá, ale EU předvádí totalitní režim, nic jiného
Za tuhle částku to samé prostě nekoupí. A konec. Připomenu můj osobní názor. Nejsem pro znečišťování životního prostředí, jsem zastáncem recyklace. Ale tak, aby to fungovalo, ne v rámci eurounijního pseudoekologického fašismu. Hlavním cílem komplexní legislativy, která má být schválena do konce roku a vstoupit v platnost v roce 2026, je snížit spotřebu surovin v EU. Rozumím. Zejména snížením dovozu surovin. Chápu a souhlasím. Zároveň by se mělo co nejvíce recyklovat pro výrobu. I tady rozumím.
Pak bych se ale snažil omezit (v dobrém slova smyslu) výrobu aut. Zbytečných. A naopak bych se zasadil o to, aby starší auta, která ještě slouží, sloužila i nadále. Klíčovým problémem je tedy otázka vývozu automobilů. Cílem je zabránit tomu, aby se z EU vyvážela vozidla vhodná ke šrotování, jak se tradičně často děje. Stará auta jsou přepravována do zemí mimo EU a tam jsou znovu oživena. Popravdě, ani to mi nepřijde jako zcela mimo.
Pokud se jedná o auta, která jsou jen nabouraná. Ne která vypouštějí přílišné emise CO2. V budoucnu tedy bude při vývozu vozidel vyžadována kompletní dokumentace o stavu vozidla. Později dojde i na motocykly. Bude zapotřebí „odborný“ posudek. Každopádně pokud vaše auto nebude vyhovovat tomu, co si o ideálu myslí EU, nebudete ho moct prodat. Jen ekologicky zlikvidovat.