Váš řidičský průkaz bude ovlivněn novými pravidly EU: Co a kdy se změní? Počítejte s aplikací v mobilu

Zanedlouho se nejen sjednotí řidičáky, ale navíc budou na odstřel plastové kartičky. Změn, které se Čechů dotknou, bude ale podstatně více.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

EU schválila nový balík změn v rámci řidičských průkazů. Úpravy začnou platit od roku 2029 a dotknou se prakticky všech řidičů. Počínaje nováčky s ještě „mokrými papíry“ až po seniory. Z pohledu vozidel se změny dotknou osobních vozidel i dodávek.

Cílem nových úprav je zvýšení bezpečnosti, sjednocení pravidel napříč celou Evropskou unií, ale také přizpůsobení řidičáků digitalizaci i stoupající elektromobilitě. Redakce AutoŽivě pro vás získala více informací, které vás určitě budou zajímat.

Digitální řidičák pro všechny země najednou

Jednou z nejzásadnější novinek bude zavedení jednotného digitálního řidičského průkazu, který bude platit ve všech členských státech.​ Řidičák bude možné mít neustále u sebe v mobilním telefonu v rámci oficiální aplikace, což skýtá tu výhodu, že se nebudete muset bát toho, že dosavadní kartičku někde ztratíte nebo před jízdou zapomenete. Nicméně řidiči, kteří budou chtít, mohou i nadále používat právě tuto fyzickou variantu řidičáku. Je to v zásadě podobné jako s platebními kartami.  

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Digitální řidičáky mají usnadnit policejní kontroly v zahraničí, půjčování vozidel i sdílenou mobilitu. A to tak, že úřady a firmy budou mít možnost ověřit řidičské oprávnění online – tedy kdykoli a okamžitě. Než bude ale možné jezdit do jiného státu EU pouze s mobilem namísto kartičky, budou muset jednotlivé státy nejdříve upravit vlastní legislativu a navázat na patřičnou platformu.

Platnost řidičáků pro osobní vozy a motocykly bude standardně 15 let. Ale členské státy budou mít možnost individuálně jejich platnost zkracovat od 65 let věku řidičů například na 10 let nebo méně.

Přísnější pro začátečníky, tvrdší na piráty

Zajímavou novinku bude představovat zkušební doba pro řidičské začátečníky. Od roku 2029 má být pro nováčky za volantem nastavena dvouletá lhůta, během níž budou mít nižší toleranci v rámci přestupků, jinak řečeno méně prostoru pro chyby. Hovoří se i o tom, že právě začátečníci možná budou muset jezdit nižší rychlostí než zkušení řidiči.

Velkou změnou je také to, že odebrání řidičáku v jednom státě EU už nepůjde obejít tím způsobem, že bude motorista řídit v jiném členském státě. Závažné přestupky, jako je jízda pod vlivem, způsobení závažné nehody či jízda vysoko nad povolenou rychlost, povedou k zákazu řízení, který bude definitivně platný v celé EU.

Nová pravidla pro hmotnost a alternativní pohony

Novela počítá i s podstatně větším počtem elektromobilů, vodíkových a dalších alternativních pohonů na silnicích, které jsou často těžší než klasická auta se spalovacími motory. S řidičákem kategorie B bude možné řídit vozidla s alternativním pohonem do 4,25 tuny (dosud to bylo 3,5 tuny), což se týká především dodávek, obytných vozidel a některých speciálních vozů.​

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Stejná hranice se má vztahovat i na některá zásahová a pohotovostní vozidla s bezemisním pohonem, aby je mohli řídit držitelé běžného „béčka“. Tímto krokem má dojít k podpoře rozšíření těžších bezemisních vozidel bez toho, aby jejich šoféři museli skládat náročnější zkoušky pro vyšší kategorie řidičských oprávnění.​

Rozumné kroky, které asi mnoho řidičů nerozzlobí

Nové evropské směrnice jsou vzhledem k nárůstu digitalizací v mnoha ohledech logické a neměly by narážet na nevoli jednotlivých řidičů. Já osobně řidičák v mobilu jedině přivítám. Budu muset vozit o další kartičku méně, přičemž mobilní telefon mám tak jako tak vždycky u sebe.

Úprava pravidel pro začátečníky mi také dává smysl, stejně jako potírání fintiček silničních pirátů, kteří už nebudou mít možnost po ztrátě „papírů“ u nás přešaltovat do jiné země. A co se týče změny v podobě navýšení hmotnosti vozů pro skupinu B, tak to je něco, co jsme patrně všichni očekávali. Podpora alternativních pohonů je vzhledem k antiemisním tlakům ze strany EU přece logická, že?

Budete po digitalizaci řidičáků používat aplikaci v mobilu, nebo nadále kartičku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články