„Je to kampaň proti řidičům!“ EU potvrdila povinné omezovače rychlosti do všech automobilů

Jakkoli je pro většinu z nás nejvyšší rychlost jen teoretický údaj, těšil nás fakt, že „kdybychom chtěli, tak můžeme“. Pokud EU omezí i tohle, zůstaneme jenom u chtění.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

To, že jsou úředníci z Bruselu posedlí ideou, že za veškeré zlo na Zemi, Slunci, Jupiteru nebo Proximě Centauri můžou evropští řidiči je již celkem známý fakt. S tím opravdu nikoho nepřekvapíme ani nedojmeme. Soukromě by mě možná zajímalo, kolik z těchto úředníků má doma v garáži Jaguar XJS či něco podobného, nebo jestli opravdu všichni jezdí v Priusech, VW ID.3 nebo Teslách. Možná bychom byli překvapeni výsledkem takové malé ankety.

Omezovače do každé rodiny

Nicméně, soukromý vozový park úředníků z Bruselu není to, co by nás aktuálně mělo zajímat. Jak totiž napsaly britské Daily Telegraph, „nové vozy měly být již vybaveny omezovači rychlosti, aby naplnily nové předpisy Evropské unie. Ministři unijních zemí také brzy oznámí řadu nových bezpečnostních opatření pro vozidla, z nichž některá sníží výkon motoru, pokud řidiči překročí určitou rychlost“. Aha. Tak to bychom měli. Zkrátka dáme všem omezovač. Někam ke 180. Nebo ještě méně?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co z toho plyne? To nejmenší je fakt, že pro Porsche a další firmy z tohoto segmentu skončí předhánění v maximální rychlosti. Bude všude stejná. Už vidím inženýry ve Stuttgartu, jak s kyselým obličejem píšou k maximální rychlosti u GT3 RS údaj „180 km/h. Elektronicky omezeno“. Marketing par excellence. To stejné v Maranellu. „Můžeme tam dát aspoň zrychlení, nebo i to musíme omezit?“ Bolidy typu zmíněné GT3 RS budou na omezovači za 10 vteřin… Zážitek z jízdy? Nepochybně.

Britové a brexit evropštější než EU?

Celá technologie se nazývá „Inteligent Speed ​​​​Assist“ a je postavena na GPS lokalizaci. Představitelé EU tuto technologii již dříve popsali jako „velký krok vpřed“ z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Pochopitelně, opak by mne překvapil. Na druhou stranu, poslanec britského parlamentu Craig Mackinlay, který je současně předsedou parlamentní skupiny „Fair Fuel UK Motorists and Hauliers“ uvedl, že návrhy zní „velmi zpátečnicky“.

iZdroj fotografie: iStock

A dodal: „Toto opatření zcela zničí trh s luxusními a sportovními vozy a myslím si, že jde o další součást kampaně proti řidičům, která v poslední době nabývá na intenzitě. Vnímám to jako dalšího Velkého bratra v kokpitu. Nemyslím si totiž, že by lidé, jež podobná opatření navrhují přemýšleli současně o aspektech svobody a nesvobody u jejich záměru. Mým uším to zkrátka zní velmi nekonzistentně a bez jakéhokoli rozumného základu“. Co dodat. Velmi britské. A možná víc evropské, než celá EU.

Souhlasíte s omezením nejvyšší rychlosti?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články