Když chceme, aby naše kupované auto bylo pokud možno maximálně bezpečné, je celkem logické, že budeme hledět na hodnocení Euro NCAP. Pokud má auto plný počet hvězdiček, znamená to, že v testech obstálo a my nemusíme mít výrazný strach o to, co se stane při nehodě. Nutno však dodat, že vozy se neustále vyvíjejí a Euro NCAP na to musí reagovat.

Pod hlavičkou EuroNCAP se vozy testují již od roku 1997 a nutno říci, že od té doby se testy samozřejmě vyvíjejí s ohledem na to, jaká je situace na automobilovém trhu. Připomeňme třeba změny v testování v souvislosti s řadou bezpečnostních asistentů, kteří jsou nyní brány v potaz. A další novinky by se měly týkat velikosti vozidel.

Doposud proti pevné překážce

Doposud byly testy Euro NCAP založeny primárně na tom, že vozy byly vystaveny nárazu s pevnou překážkou a hodnotilo se jejich chování při daném střetu. Tedy hlavně jejich deformační zóny a tedy i to, jak z dané kolize vyjdou cestující. V běžném provozu ale málokdy dojde k tomu, že narazíme do pevné překážky. Větší šancí je, že narazíme do jiného vozidla, které jede proti nám. A právě tímto směrem se budou nové standardy testů vydávat.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jízda proti sobě

Metodika testování se změní hlavně v souvislosti s většími vozy, které sice mohou být bezpečné pro pasažéry uvnitř, ale mohou být nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu. Jak dopadne třeba srážka velkého SUV s malým městským vozem, to každý tuší. A právě toto je směr, jakého se chce Euro NCAP v testování dotknout.




V praxi to bude vypadat tak, že vůz nebude vyslán proti pevné překážce, ale bude vyslán proti překážce, která se pohybuje. Vůz i překážka pojednou proti sobě rychlostí 50 kilometrů v hodině. Tím dojde k simulaci nárazu, ke kterému v běžném provozu často dochází. A získaná data budou nadále vyhodnocena, aby se zjistilo, zda je testované auto bezpečné.

Udělení záporných bodů

Pokud by velké auto nabídlo perfektní ochranu cestující v něm, bude samozřejmě ohodnoceno dostatkem kladných bodů. Nutno však připomenout, že Euro NCPA plánuje používat i body záporné. A to v případě, že by takové auto bylo pro ostatní účastníky silničního provozu rizikem. Tedy že by sice ochránilo osoby ve voze, ale ostatním by způsobilo fatální škody. Tedy že by v praxi působilo stejně, jako byste se srazili například s lokomotivou.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Díky tomuto hodnocení budeme moci kupovat auta, o kterých budeme vědět jak to, že jsou bezpečná pro nás, tak o nich budeme vědět i to, že v případě nehody nezpůsobíme vážné následky jiným účastníkům dopravní nehody.