Euro NCAP mění pravidla. Velká auta se začnou testovat jinak

                   

Když chceme, aby naše kupované auto bylo pokud možno maximálně bezpečné, je celkem logické, že budeme hledět na hodnocení Euro NCAP. Pokud má auto plný počet hvězdiček, znamená to, že v testech obstálo a my nemusíme mít výrazný strach o to, co se stane při nehodě. Nutno však dodat, že vozy se neustále vyvíjejí a Euro NCAP na to musí reagovat.

Pod hlavičkou EuroNCAP se vozy testují již od roku 1997 a nutno říci, že od té doby se testy samozřejmě vyvíjejí s ohledem na to, jaká je situace na automobilovém trhu. Připomeňme třeba změny v testování v souvislosti s řadou bezpečnostních asistentů, kteří jsou nyní brány v potaz. A další novinky by se měly týkat velikosti vozidel.

Doposud proti pevné překážce

Doposud byly testy Euro NCAP založeny primárně na tom, že vozy byly vystaveny nárazu s pevnou překážkou a hodnotilo se jejich chování při daném střetu. Tedy hlavně jejich deformační zóny a tedy i to, jak z dané kolize vyjdou cestující. V běžném provozu ale málokdy dojde k tomu, že narazíme do pevné překážky. Větší šancí je, že narazíme do jiného vozidla, které jede proti nám. A právě tímto směrem se budou nové standardy testů vydávat.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jízda proti sobě

Metodika testování se změní hlavně v souvislosti s většími vozy, které sice mohou být bezpečné pro pasažéry uvnitř, ale mohou být nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu. Jak dopadne třeba srážka velkého SUV s malým městským vozem, to každý tuší. A právě toto je směr, jakého se chce Euro NCAP v testování dotknout.

V praxi to bude vypadat tak, že vůz nebude vyslán proti pevné překážce, ale bude vyslán proti překážce, která se pohybuje. Vůz i překážka pojednou proti sobě rychlostí 50 kilometrů v hodině. Tím dojde k simulaci nárazu, ke kterému v běžném provozu často dochází. A získaná data budou nadále vyhodnocena, aby se zjistilo, zda je testované auto bezpečné.

Udělení záporných bodů

Pokud by velké auto nabídlo perfektní ochranu cestující v něm, bude samozřejmě ohodnoceno dostatkem kladných bodů. Nutno však připomenout, že Euro NCPA plánuje používat i body záporné. A to v případě, že by takové auto bylo pro ostatní účastníky silničního provozu rizikem. Tedy že by sice ochránilo osoby ve voze, ale ostatním by způsobilo fatální škody. Tedy že by v praxi působilo stejně, jako byste se srazili například s lokomotivou.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Díky tomuto hodnocení budeme moci kupovat auta, o kterých budeme vědět jak to, že jsou bezpečná pro nás, tak o nich budeme vědět i to, že v případě nehody nezpůsobíme vážné následky jiným účastníkům dopravní nehody.

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou