Evropa v problémech, ale Čína prodává víc aut, než před koronavirem

                   

V první polovině roku 2020 se ekonomika postupně výrazně zpomalila a ochromila především velká průmyslová odvětví, mezi která automobilový průmysl rozhodně patří. Dočasné uzavírání podniků snížilo nejen produktivitu, ale také celkovou prodejnost produktů a celkový vývoj v následujícím období byl vlivem nejistoty plynoucí z rozvolňování omezení velmi nejistý. V současné době se ovšem trh opět hýbe do kladných čísel a těží z něj především čínský region, který se probouzel jako první, jelikož jej koronavirová epidemie zasáhla nejdříve.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jak to vypadá s čínským automobilovým trhem

Čína si za posledních deset let poctivě budovala pozici průmyslového giganta v řadě odvětví, a to nejen díky strategiím, které důsledně uplatňuje v rámci mezinárodní spolupráce. Obnova ekonomiky tak pro ni byla významným cílem a ihned po rozvolnění restrikcí, které na celém území dosáhly obecně větších měřítek než jinde ve světě. V porovnání s jinými státy byla Čína nucena některá města na dlouhou dobu zcela izolovat a jejich obyvatele donutila k úplné karanténě bez možnosti opuštění domova. I přes tento stav se po skončení první vlny epidemie čínským automobilkám podařilo rychle se vrátit na výsluní a aktuálně jejich prodeje dosáhly více než 10% nárůstu v porovnání se statistikami loňského roku. Přestože od začátku roku celkové prodeje v meziročním srovnání stále ztrácí na rok 2019 kolem 20 %, díky rostoucímu zájmu o produkty se předpokládá do konce roku dosažení stejných nebo alespoň srovnatelných výsledků odvětví s předchozím rokem.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Evropské trhy si nevedou nejlépe

Na rozdíl od čínského trhu, jsou výsledky letošních zisků evropských automobilek více pesimistické. To je dáno především tím, že epidemie zasáhla Evropu o něco později a v současné době zažívá její dopady v mnohem větší míře. Většina evropských automobilek se potýká s vysokými propady prodejů, a to jak od začátku roku, tak při porovnání měsíčních výsledků prodejů meziročně. Obecně se tyto pohybují kolem 20 %, ale u některých značek dosahují mnohem vyšších hodnot. Nutnost výroby na sklad navíc snižuje potenciál prodejnosti současných modelů, které sice splňují aktuální emisní limity, ale s nástupem nového standardu se stanou nevyhovujícími.

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články