Přestává být tajemstvím, že Němci se v prognózách o vývoji elektromobility opravdu velmi šeredně spletli. Nejnověji to potvrdil i jeden z největších odborníků z univerzity v Karlsruhe.
Thomas Koch z Ústavu pro pístové stroje na Technologickém institutu v Karlsruhe je jedním z nejuznávanějších německých odborníků na spalovací motory, systémy čištění výfukových plynů a syntetická paliva. V rozhovoru pro FOCUS online vysvětluje, proč se domnívá, že německý automobilový průmysl vsadil na špatného koně s čistě elektrickou strategií bez jakéhokoli záložního „plánu B“. A vsadit vše na jednu kartu se sice může vyplatit, ale taky nemusí. Jak to celé dopadne? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.
Němci se chtěli stát technologickými lídry skrze elektromobily
Němečtí automobiloví giganti jako Volkswagen, Mercedes nebo Porsche vsadili vše na elektromobilitu. Myšlenka nebyla špatná: Čistě elektrická auta měla zajistit technologickou převahu a dominanci na trhu, nezávislost na Číně a navazující rozvoj dodavatelských firem. Nicméně realita je krutá. Prodeje elektromobilů stagnují, infrastruktura zaostává a spotřebitelé váhají. Nebo spíše nekupují, abych byl přesnější. Podle dat z Evropské komise klesl podíl elektromobilů na nových registracích o 15 %.
Profesor Thomas Koch z Karlsruheského institutu technologie (KIT), renomovaný specialista na motory, v rozhovoru pro německý Focus Online nešetří kritikou. „Německé automobilky a politika příliš rychle odsoudily spalovací motory k zániku,“ říká Koch. Podle něj to byla chyba, protože realita ukazuje, že elektromobilita se prosazuje pomaleji, než se čekalo. Ano, Němci chtěli rychle „zamazat“ problémy spojené s aférou Dieselgate a stát se novými, technologickými lídry skrze elektromobilitu.
Ukvapený ústup od spalovacích motorů se nyní vymstil
Jenže to úplně nevyšlo. Proč? Koch vysvětluje, že německé firmy „odepsaly“ spalovací motory předčasně. „Číňané, Korejci a Japonci teď využívají naši slabost a zdokonalují spalovací motory,“ cituje ho Focus Online. Například čínské značky jako BYD investují miliardy do hybridních technologií, což jim dává náskok. Statistiky z Mezinárodní energetické agentury hovoří jasně: Čína v roce 2024 vyrobila o 25 % více hybridů než Evropa. A nevypadá to, že by se na tom mělo něco změnit.
Jak z toho ven? Evropané chtějí místo elektromobilů spalovací motory nebo hybridy. Německé automobilky teď vrací benzínové a hybridní motory do hry, ale Koch varuje: „Mohlo by to být příliš pozdě.“ Číňané už překonávají i v této oblasti, s levnějšími a efektivnějšími řešeními. Otázka zní: Připraví se Německo na hybridní budoucnost, nebo zůstane pozadu? Popravdě jsem v tomto tak 50/50, jakkoli věřím německé ekonomice. Aktuální cla 15 % jako „dárek“ EU od Donalda Trumpa tomu také moc nepřidají.
Závěrem: Tato krize ukazuje, jak rychle se automotive mění. Pokud německé firmy nezačnou opravdu něco rychle dělat, riskují ztrátu trhu. Co vy na to, naši milí čtenáři? Vsadili byste na elektriku, nebo na osvědčené hybridy?