Přišla mu faktura za výměnu baterie do Tesly a sesypal se. Banka odmítla další půjčku a Elon Musk nerad čeká na peníze

Není výjimkou, aby majitel starší Tesly uslyšel v servisu zprávu o nutnosti výměny baterie u jeho vozu. Výsledná faktura pak bývá čtením jen pro opravdu silné povahy.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Není to tak dávno, co jsme psali o bezproblémovém nákupu elektromobilu, pokud si tedy dovedete ohlídat jednu jednou věc: stav baterie. Cokoli se dá opravit levně, případně si s tím poradí i nezávislý specialista, kromě baterie. Tyto důkazy moderního inženýrství jsou natolik složité a natolik vyžadující naprosto speciální servisní vybavení, že zdaleka ne každý servisní nadšenec do elektromobilů je ochoten vybavit svoji dílnu vším potřebným. A především riskovat, že když se cokoli nepovede, bude to stát velmi, velmi hodně peněz.

Baterie je nejdražším pokladem každého elektromobilu

Baterie je zkrátka srdcem i pomyslnou pokladnicí každého elektromobilu, tvoří zásadní položku z celkové ceny automobilu. A čím je automobil starší, tím je nepoměr ceny nové baterie vs. zůstatkové hodnoty vozu větší, pochopitelně. Nejsou výjimkou případy, kdy zákazník dovezl ojetou Teslu do servisu a následný verdikt zněl: nutná výměna. Vypočítaná cena za celý servisní zákrok pak mnohé majitele přivede k pláči. Pochopitelně: bývá totiž vyšší, než co stála jejich Tesla z druhé ruky při pořízení.

iZdroj fotografie: Tesla

Trh s ojetými elektromobily je v tomto velmi specifický a teprve nyní se de facto zjišťuje, jaké baterie v jakých vozech toho kolik vydrží. V pionýrských dobách začátků elektromobility tomu tak nebylo, nyní už je ale zřejmé, že dobře udržovaná baterie může i po letech mít bez problémů 95% své kapacity, ale samozřejmě jsou i horší varianty. Elon Musk si je toho dobře vědom, a tak Tesla sice poskytuje záruky na výměnu baterie, nicméně jen tehdy, pokud její kapacita klesne pod 70 % do nájezdu 240 000 km, případně do osmi let od nákupu. A 240 000 kilometrů je slušná porce na záruku, o tom není diskuse.

i

Horší je to s těmi 8 lety a 70%. To je totiž přesně ta doba, kdy se lecjaké Tesle už povede opravdu pod tuto hodnotu klesnout. A jak je známo, ďábel se skrývá v detailu. A ten je tady nečekaně jednoduchý: majitelé vozů Tesla dobíjí u svých Superchargerů, protože levně. Kdo by odolal. A navíc levně a hodně rychle, kombinace rychlého dobíjení a vysokého dojezdu je přesně tím, čím dnes a denně Tesla získává zákazníky. Jenže každá mince má dvě strany, a ani tato není výjimkou.

Supercharger může být výhodou. A také nemusí

Vysoké proudy, kterými Supercharger dobíjí zajišťují sice rychlou dobu nabití, ale současně snižují životnost baterie. Proto, pokud hledáme ojetý elektromobil je dobré hledat vozidlo, jehož majitel dobíjel (alespoň převážně) šetrně a pomalu. A zajistil tak dlouhou životnost baterii svého vozu. Speciálně Tesla totiž umí svým zákazníkům poměrně nekompromisně diktovat, co s jejich vozem stane, a pokud změří kapacitu pod oněch 70%, bývá často verdikt jednoznačný. Výměna.

A s ní spojená faktura, která vás opravdu nepotěší. Jak napsal server Current Automotive, zákazníkovi Tesly se stejným problémem naúčtoval servis v přepočtu zhruba 405 000 korun za výměnu baterie, zahrnující 13 hodin trvající demontáž staré baterie, její zabalení a odeslání výrobci, stejně jako montáž baterie nové. Je také možná oprava jednotlivých článků, tu si Tesla cení opět na nemalých 330 000. To jsou částky, které jakoukoli zamýšlenou úsporu paliva pošlou razantně ke dnu. A udělají z Tesly vozidlo s poměrně hodně drahým provozem.

Stejnou zkušenost má ostatně finský youtuber a motorista Tuomas Katainen. Jak popsal britský The Daily Mail, Tesla si v tomto případě řekla za baterii jeho Modelu S z roku 2012 rovnou 493 000 korun. Fin tedy neváhal a na protest nechal celou Teslu vyhodit do povětří. Vyšlo to podle všeho nejlevněji. Tesla se sníženou kapacitou fungovat nebude a její servis je s výměnou nekompromisní. Jednou z mála cest je zkusit využít neznačkový servis, Tesla však v podobném případě umí třeba vypnout přístup na jejich Supercharger. Což se ale nakonec nemusí jevit jako taková nevýhoda, v kontextu všech těch patálií se životností baterií. Co myslíte?

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Jaký máte názor na elektromobily a jejich servis?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články