Grandiózní finále, nebo propadák? Rival Dacie a Citroënu se vrací, ale na elektřinu od ČEZu zapomeňte

Nový Fiat Grande Panda nabízí zajímavé možnosti pohonu, jež potěší jak „klasiky“, tak ekologické nadšence. Uvnitř pak najdete 140 PET lahví v opravdu nečekané podobě.

i Zdroj fotografie: Fiat / Autoživě.cz
                   

Pokud bych měl jmenovat jednu jedinou, nejvýraznější ikonu italské automobilové produkce, nebylo by to kupodivu žádné Ferrari. Jakkoli se považuji za věrného tifosi. Ani žádné Maserati, Lamborghini nebo Lancia, jakkoli Countach je ikona zvíci Proximy Centauri a pro Lancii Deltu EVO bych se vzdal ledviny. Pokud ne obou. Ne, nic takového. Byl by to malý, nenápadný, zato zásadní automobil pro Evropu i celý svět: malá Panda. Jeho nová generace je tu. Pojďme se na ni podívat společně.

První setkání s Pandou v roce 1990

Moje první setkání s Pandou (pochopitelně v první generaci) bylo přitom více než komické: stopnul jsem si ji někdy těsně po střední škole, čili v roce 1990. Červenou, se základním, litrovým motorem. S dámou z Německa, která se na mě dívala takovou tou specificky německou směsicí soucitu a despektu. Tehdy to tak ale mělo hodně Němců, musím dodat. A zeptala se mne, jestli bych i já chtěl někdy takové auto. Myslela tedy tu Pandu. Ze slušnosti jsem přitakal, přece jen mně zastavila a vzala mě na palubu.

iZdroj fotografie: Niels van Roij Design

Ale myslel jsem si své. Pozorujíce dynamiku malého autíčka a opravdu hodně, hodně spartánský interiér, jemuž vévodilo zcela rovné čelní sklo. Chápejte. Bylo mi dvacet, v hlavě jsem nosil BMW E36 coby auto snů (kupodivu se to nezměnilo, speciálně za hezkým kupé E36 se ohlédnu dodnes) a Panda mi přišla zoufale nemoderní, jednoduchá, totálně nesexy. Její historickou úlohu jsem si v té době zkrátka nebyl schopen uvědomit. Druhou generaci jsem už přijal podstatně lépe. Ona ale také podstatně lepší byla.

Nová Panda původně čistě na elektřinu. Ale časy se mění

A zcela novou generaci Fiat původně ohlašoval jako čistě elektrickou – jenže, znáte to. Člověk míní, pán Bůh mění. A většina z nás už ví, jak to s elektrifikací u Fiatu nakonec dopadlo. Miliony eur investované do elektrické verze Fiatu 500e zatím opravdu nepřinesly kýžený ekonomický efekt a spíše než investicí jsou ztrátou, Fiat se totiž (pokorně či potupně, záleží na úhlu pohledu) vrátil k benzínovým a hybridním verzím. Jednoduché, prodejné, oblíbené, úsporné. Proč to někoho nenapadlo hned?

iZdroj fotografie: Fiat

I když, odpískal. Jak se to vezme. Z elektrického Fiatu 500e opravdu sešlo, ale nová Grande Panda se na našem trhu nakonec nabízí ve dvou motorizacích: Jednak 100koňová hybridní/benzínová verze s motorem 1.2 a šestistupňovou „dvojspojkou“ eDCT6. Tento hybrid navíc umožňuje jízdu čistě na elektřinu v nízkých rychlostech. A ceníky ČEZu vás nemusí trápit. Pokud však opravdu holdujete ekologii, je stále dostupná plně elektrická verze, kde místo nádrže máte baterii o kapacitě 44 kWh. A dojezd zhruba 320 km dle WLTP. Město a okolí? Zcela dostačující.

140 recyklovaných lahví a objem kufru 412 litrů

V interiéru je pak znát, že jeho tvůrci se inspirovali právě u první generace Pandy, například přesně u toho vybrání před spolujezdcem (bez uzavíratelné schránky), na které jsem před těmi 35 lety zíral jako u vytržení. Neb schránku s víkem měla i naše Škoda 120. Dokonce na klíček. A „kapitalistický“ mrňous nikoli? Podivné. Jak ale vidno, i v roce 2025 se z nouze dá udělat zajímavý interiérový prvek, dokonce v dřevěném dekoru. Jako celek je interiér svěží, přesně takový, jaký budou kupci nové Pandy očekávat. Styl až na prvním místě.

iZdroj fotografie: Fiat / Autoživě.cz

I se stylem však dostanete 10,25″ displej infotainmentu, zrcadlení vašeho telefonu je také samozřejmostí. A co je zajímavé, na výrobu plastových prvků interiéru bylo u každého vozu použito 140 recyklovaných PET lahví. Ekologie v praxi. S délkou 3 999 mm, šířkou 2 017 mm a výškou 1 585 mm pak Fiat Grande Panda v zásadě kombinuje ideální rozměry pro město i občasné výlety mimo něj. Zavazadelník o (na celkovou velikost auta) relativně velkém objemu 412 litrů uspokojí i menší rodinu na dovolenou.

iZdroj fotografie: Fiat / Autoživě.cz
ModelPalivo / PohonVýkonPřevodovkaCena
Fiat Grande PandaBenzín 1.2 / Hybrid 48 V100 – 110 k / 74–81 kW6stupňová automatickáod  459 900 Kč
Citroën C3Benzín 1.2 PureTech100 k / 74 kWManuálníod 380 000 Kč
Dacia DusterBenzín / Diesel / Hybrid90 – 140 k / 66–103 kWManuální / Automatická od 490 000 Kč
Zdroj: rešerše AutoŽivě.cz

Závěrem? Koncern Stellantis, pod který FIAT patří, nezažívá právě lehké časy. Vázne Alfa Romeo, váznou prodeje v Americe i v Evropě. Za akční cenu 459 900 za základní výbavu Pop u hybridní verze (a 589 900 ve výbavě RED za elektro) nezbývá než nové Grand Pandě držet palce, aby aspoň trochu navázala na prodejní úspěch svého pradědečka. Nebo snad prababičky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články