Francouzský Brouk vznikal tajně během německé okupace

                   

Podobně jako v protektorátu Čechy a Morava byl v nacisty okupované Francii vývoj osobních automobilů zakázán, povolen byl jen pro nákladní automobily. Kompaktní lidový vůz byl proto vytvořen v hlubokém utajení (podobně jako třeba 2. generace českého vozu Jawa Minor). A v důsledku těchto aktivit se objevil budoucí vůz Renault 4CV, natřený zelenou maskovací barvou.

Zajímavé je, že jeho dvoudveřová karoserie je vyrobena z hliníku. Navenek byl vůz poněkud podobný svému současníkovi a vzoru – německému Volkswagenu, přezdívanému „Brouk“. Byl kompaktní a hrbatý, s blatníky vyčnívajícími po okrajích a motorem skrytým ve skloněné zádi.

i Prototyp budoucího Renaultu 4CV | Zdroj obrázku: Archiv Renault

Jeho čtyřválcový motor ale nebyl chlazen vzduchem, nýbrž kapalinou. Chladič je zároveň umístěn přímo za zadní částí zadního sedadla, před blokem válců, aby nekazil vzhled efektní zadní části.

Zdvihový objem motoru byl 760 cm3 a vyvinul výkon 19 koní, který na kola převáděla třístupňová převodovka. Zavěšení kol bylo nezávislé se samostatným odpružením. Prototyp dokázal je rychlostí až 90 km/h.

iZdroj obrázku: Archiv Renault

Továrna Renaultu v Boulogne-Billancourt byla znárodněna 16. ledna 1945 a přejemnovala se na Nationale des Usines Renault. Debut modelu Renault 4CV se uskutečnil 3. října 1946 na pařížském autosalonu. A 12. srpna následujícího roku začal jeho prodej a úspěch byl kolosální.

Na rozdíl od prototypu byla karoserie sériového vozu ocelová, sedanového typu. Vzhledem k přáním zákazníků se již nevyrábí se dvěma dveřmi, ale se čtyřmi. V prosinci 1949 se objevila verze s posuvnou látkovou střechou.

iZdroj obrázku: Archiv Renault

Automobily Renault 4CV si získaly oblibu nejen ve své domovině. Byly vyváženy ve velkém množství do Británie a Irska, Belgie i Španělska, dokonce i do Austrálie a zemí Jižní Ameriky.

Za zmínku stojí, že vozy Renault 4CV si vedly dobře v různých sportovních soutěžích. V roce 1951 zvítězilo toto auto ve své třídě na prestižním závodě 24 hodin Le Mans.

iZdroj obrázku: Archiv Renault

Výroba tohoto populárního modelu ve Francii skončila až 6. července 1961. Bylo vyrobeno celkem 1 105 547 kusů. Renault 4CV se tak stal prvním francouzským vozem, který překonal hranici jednoho milionu vyrobených aut.

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články