Jaká je skutečná funkce EGR ventilu a vyplatí se ho pro klid duše odstranit?

EGR ventil má v moderních automobilech důležitou funkci. Pokud o něj budete patřičně pečovat, předejdete nechtěné poruše a následně i velmi nákladné opravě.

i Zdroj fotografie: Uživatel Moosealope / Creative Commons / CC BY
                   

EGR ventil (exhaust gas recirculation) je ventil pro recirkulaci výfukových plynů. Zajišťuje snížení emisí Nox (oxidů dusíku) a prašných částí při nízkém zatížení motoru. Někteří řidiči se z různých důvodů rozhodnou jej zaslepit. Je však potřeba vědět, jaké důsledky tento krok obnáší.

Jak EGR ventil funguje

EGR ventil pomáhá vašim automobilům být ekologičtější. Dosahuje toho přepouštěním části spalin zpět do sání. Zasycením sání již jednou spálenou směsí se snižuje podíl kyslíku, a tím i teplota spalování. To pak redukuje vznik nežádoucích spalin. Na druhou stranu pak hrozí plnění sání a motoru nechtěnými spalinami, což může zapříčinit ucpání a poruchu. Ucpání pak také samozřejmě hrozí i samotnému EGR ventilu.

iZdroj fotografie: Uživatel Moosealope / Creative Commons / CC BY

Pokud EGR neplní svou funkci, jeho oprava bývá značně nákladná. Za nový kus pak můžete zaplatit klidně i 30 000 Kč. K tomu se dále mohou přidat i náklady na zanesené sání nebo motor. Někteří lidé pak v takovém případě zvažují zaslepení EGR ventilu, čímž se brání spalinám cestovat zpět do sání.

Jaké jsou klady zaslepení EGR ventilu?

Zaslepení ventilu je pro řidiče zajímavé zejména svou nízkou cenou vzhledem k potenciální nákladné výměně. Lidé, kteří se rozhodli zaslepit EGR, pak mohou zaznamenat zjemnění chodu motoru, lehce sníženou spotřebu a mírně zvýšený výkon. Emisní normy pak řidiči obvykle neřeší.

Vyplatí se to?

Já osobně jsem na svém automobilu EGR ventil nezaslepoval. Je totiž nutné počítat i s určitými riziky při provedení takového úkonu. Mezi hlavní nevýhody můžeme zařadit ztrátu záruky. Dále vám může hrozit i rozsvícení kontrolky vady na motoru, protože řídící jednotka pro spalování počítá s přístupem směsi spalin.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Osobně bych tedy šel cestou prevence, a to preventivním čištěním motoru, sání a EGR ventilu každých 100 000 km. Takovéto čištění je prováděno ve specializovaných firmách, nebo si můžete koupit např. domácí sady aditiv.

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články