Gatter je zapomenutá prvorepubliková značka, která mohla motorizovat Československo. Co se nepovedlo?

                   

Automobily Gatter brázdily ve 20. a 30. letech 20. století silnice v severních Čechách. V roce 1925 postavil Willibald Gatter (1896-1973) model „Schreckenstein“ (nazvaný podle hradu Střekov v Ústí nad Labem), elegantní čtyřmístný vůz, o desítky let později vychvalovaný v zahraničním tisku jako pravzor pro „evropské auto“.

Gatter byl věrný severním Čechám

Mezi lety 1930 a 1936 byl v Zákupech na Českolipsku vyráběn model „Kleine Gatter“ („Gatterek“) v několika různých provedeních. Modely 1930 a 31 byly dvoumístné, modely 1932 a 33 měly tři sedadla a nakonec v roce 1934 přibylo i čtyřmístné auto.

Sen o lidovém vozidle

Kleine Gatter se vyráběl v době, kdy automobily byly stále ještě výsadou bohatých. Willibald Gatter to ale chtěl změnit, a tak vymyslel malé a levné auto, které se dalo pořídit za cenu motocyklu. Zpočátku měl Willibald Gatter obrovský úspěch. Vzhledem k tomu, že jeho auto bylo dostupné i pro méně majetné, dobový tisk mu brzy dal přezdívku „Volksauto“ nebo „Volkswagen“, tedy lidové vozidlo. Tento termín pak použil Adolf Hitler, když v roce 1937 založil společnost Volkswagen, která vyráběla nám dobře známý VW Brouk.

Hospodářská krize a konec továrny

Přestože byl Willibald Gatter Němec, nevyráběl svá auta ve zfanatizované se „Třetí říši“, ale v rodných Čechách. Když v polovině třicátých let zasáhla Československo ekonomická krize, nejvíce trpěla nižší a střední třída. Willibald Gatter tak ztratil svou nyní zchudlou klientelu a v roce 1936 musel svou továrnu zavřít.

Odsun a neúspěšný pokus o revival

Po druhé světové válce (jejíž dohra udělala z Willibalda Gattera a jeho rodiny uprchlíky v západním Německu) chtěl Gatter svůj úspěch ze třicátých let zopakovat. Na začátku padesátých let tedy opět postavil cenově dostupné malé auto. Ale kvůli nedostatku investičního kapitálu a také kvůli tomu, že Němci tehdy toužili spíše po obrovských automobilech amerického typu, se tento model nedostal dále než do fáze prototypu.

Jediné existující auto

Možná, že kdyby svá auta vyráběl dnes, byl by úspěšnější. Malé vozy se i přes nepochopitelnou módu obřích SUV stále prodávají dobře. Dodnes se bohužel dochovalo pouze jediné auto značky Gatter. Jde o Model 1932 a nachází se v původní domovině rodiny Gatterů, v severních Čechách.

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články