Na druhém konci světa vznikl konkurent pro českou Škodu Octavia. Stojí přitom pár set tisíc Kč, a to doslova, bude se u nás prodávat?
Škoda Octavia stojí před novou výzvou, aniž by vlastně cokoli udělala. Je tady vyzyvatel, o kterém zatím nikdo nic moc neslyšel. Ale pokud k nám dorazí, tak se jistě postaví právě naší tuzemské ikoně tváří v tvář. V redakci AutoŽivě píšeme o tom, jak se k nám do Evropy, potažmo do ČR, derou čínské značky. Některé už u nás jsou, jiné k nám teprve míří. A ano, některé se chtě nechtě pasují či budou pasovat s automobilkou Škoda. Nová výzva přichází tedy z místa, které v posledních letech dokáže pravidelně překvapovat kombinací rozumu, ambicí a agresivní cenotvorby. Čína. A tohle je čínský Geely Emgrand. Na papíře jde o soupeře s nepříjemným mixem parametrů.
Rozměry jsou více než opulentní, cena naopak padá nízko
Rozměrově míří do teritoria Superbu, cenou se (na tamním trhu) přibližuje Fabii a výbavou se nebojí porovnání s prémií, klidně s BMW. Změnit zažitý žebříček hodnot není snadné, ale tady si výrobce připravil argumenty systematicky. Emgrand není žádný rychlokvašený pokus o průnik. Modelová řada se představila už v roce 2010 a od té doby si našla víc než 4 miliony zákazníků po celém světě. Když přišla čtvrtá generace, udělala klíčový krok. Geely ji postavilo na zcela nové platformě BMA. To přineslo prodloužený rozvor a nadité složení komfortu i elektronických „hraček“.
Pro značku to byl jasný signál, že se chce posunout od „pouze dostupného“ k „dostupnému a technicky zajímavému“. V letošním roce však výrobce přitlačil na tempo vývoje ještě víc. Čtvrtá generace dostala facelift, přičemž pod kapotou se nic neměnilo a vzhledové korekce byly spíš decentní. Jenže hned vzápětí se na trh vyřítila pátá generace a ta, bez nadsázky, začíná z čistého papíru. Nový Emgrand páté generace totiž přechází na úplně jiný technický základ s názvem GEA. Právě ten posunul sedan o kus výš, a to nejen opticky, ale především rozměrově.
Nová Škoda Octavia na tom bude rozměrově zřejmě podobně
Rozvor náprav se natáhl na 2 755 mm a celková délka narostla ze 4 638 mm na 4 815 mm. To už jsou čísla, která v hlavě automaticky otevírají srovnání se Superbem, nikoli s Octavií. A protože automobilový segment střední třídy dlouhodobě bobtná, není přehnané tvrdit, že bude muset i příští Octavia výrazně přifouknout proporce, aby držela krok s trendy. Tady odbočím, protože za sebou máme prezentaci konceptu Škoda Vision O, což bude nová Octavia. Délka konceptu 4 850 mm. Takže tady je vše v pořádku, Škoda je připravena. Geely každopádně dává jasně najevo, že prostor a dojmy „o třídu výš“ patří mezi priority. Důležitý krok proběhl i pod kapotou.
Základem zůstává čtyřválcový, 1,5litrový zážehový motor, jenže teď dostal přeplňování. Papírově se tím posouvá ze 120 na 180 koní, přičemž maximum točivého momentu se vzneslo na 290 Nm. Výsledkem má být sytější zátah, lepší pružnost a ochota točit nejen ve špičce, ale i ve středních otáčkách. Maximální rychlost podle výrobce dosahuje 200 km/h, což v kombinaci se zmíněnými hodnotami napovídá, že dynamika už se nevztahuje jen k městskému provozu. Ale že si novinka umí říct i o delší dálniční porce bez pocitu, že motor dělá víc hluku než práce.
Může velký sedan stát pod 300 tisíc Kč? Ano, ale ne u nás
Vizuální stránka zůstává konzistentní s předchůdcem, ovšem s patrnou snahou o vycizelování detailů. Jiné řešení světel, retuše nárazníků a úpravy masky sází na ostřejší pohled, přitom si auto zachovává kultivovanost, kterou podtrhují chromované doplňky. No, za mě, já v těch čínských autech prostě neumím vidět nic jiného než kopie toho, co už tady v Evropě bylo. Co v kabině? Interiér působí soudobě a s důrazem na první dojem. Sportovně zploštělý věnec volantu, digitální přístrojový štít a dominantní 14,6palcový displej multimédií tvoří trojici, která v této kategorii určuje tón.
Přitom však Geely ponechalo „většinu“ fyzických tlačítek, což je rozhodnutí, které potěší každého, kdo má rád rychlou, intuitivní obsluhu základních funkcí bez lovení v menu. Dobře, to je za mne v pořádku. To je přesně ten moment, kdy se dá mluvit o výbavě, která na první dobrou připomene přístup prémiových značek – nejen materiály a obrazovkami, ale i ergonomií a způsobem, jakým auto „mluví“ k řidiči. Stěžejní pointa celé rovnice přichází s cenou. Dnešní Emgrand vychází ve své domovině zhruba na 270 000 Kč.
Bude se tohle auto u nás prodávat? Ne, a když, tak za víc peněz
Lze očekávat, že nová generace se zásadnímu zdražení vyhne, pokud vůbec k nějakému dojde. Na domácím trhu. V praxi to znamená, že vůz velikostně odpovídající rozsahu mezi Octavií a Superbem vychází levněji než samotná Fabia. U nás. A jistě, nejsem hloupý, abych srovnával jablka a hrušky. Nicméně postavit tady tohle auto do showroomu s cenovkou pod 300 000 Kč? To by byl pro evropské vnímání modelového zařazení a výbav silný šok. Byl by, ale za tuhle cenu se k nám nemá auto šanci dostat.
Alespoň já si to myslím. Pokud by se Geely rozhodlo uvést tento model na evropský trh, mělo by zaděláno na okamžitý prodejní hit. Pokud by si udrželo nízkou cenu. Což by šlo jedině v rámci počáteční strategie, dlouhodobě udržitelné by to jistě nebylo. Takže novinka bude či nebude? Zda k tomu dojde, zatím není známo. Nicméně parametry hrají novince do karet už teď. Já si myslím, že se u nás neobjeví. Co vy, chtěli byste tady tohle auto, a pokud ano, tak za kolik? Mně by stačilo, kdyby auta, která tady máme, tak nějak zlevnila.