Americké vozy jsou zejména pro nás Evropany lehce exotickým zbožím. Vzhledem k tomu, že ve Spojených státech Amerických jsou pohonné hmoty výrazně levnější, tak bývají tato vozidla vybavena v drtivé většině benzinovými motory s vyšším počtem válců i objemem. Dalším rozdílem, který na první pohled u těchto vozů odhalíte, je jejich velikost. Americká auta zkrátka bývají větší, ať už je důvod jakýkoli. Tím hlavním ale může být charakteristika jejich silniční sítě, která je podstatně rovinatá, stejně jako města, která byla budována později než na starém kontinentu a šíře jejich ulic je také k automobilistům vstřícnější. Obě dvě tato specifika ale vystihují i americkou kulturu. Vždy myslí ve velkém a stejně tomu je i v případě automobilky General Motors, která byla dlouhé roky symbolem americké prosperity a také industriálním vzorem.

Koncern General Motors vznikl v roce 1908 za přičinění dvou zakladatelů – Williama Duranta a Charlese Motta. Tento výrobce automobilů se usídlil v Detroitu, ve státě Michigan a z Detroitu se tak stalo hlavní město automobilů v Severní Americe. Podnikání General Motors začalo v době, kdy v Severní Americe bylo méně než 10 000 automobilů, v současné době prodává tento koncern zhruba 10 milionů vozidel ročně. V současné době produkuje koncern General Motors vozidla celkem osmi různých značek, které jsou vyráběny v celkem 37 zemích světa.

Zajímavou částí historie General Motors je určitě období finanční krize, která se ze Severní Ameriky rozšířila do celého světa. Tato krize vypukla v roce 2007 vlivem toho, že banky poskytovaly příliš rizikové úvěry a měla za následek i to, že v roce 2009 musela General Motors vyhlásit bankrot a požádat o ochranu před věřiteli. Město Detroit se tak okamžitě stalo oblastí s největší nezaměstnaností v USA a jednalo se po bankovních domech o třetí největší krach společnosti v historii USA. Restrukturalizace společnosti ale přinesla kýžené výsledky a General Motors i nadále může patřit mezi symboly americké ekonomiky a zaměstnávat více než 200 000 lidí po celém světě. V dnešním článku se podíváme na osm značek, které do tohoto koncernu patří.

Buick

Buick je automobilkou, která byla založena ještě před vznikem koncernu General Motors a na americkém trhu působí již od roku 1903. Značka, která začala psát svou historii právě v Detroitu je spojena s vynálezcem patentu na spojení kovu a keramiky, Davidem Dunbarem Buickem. Ten za svůj vynález dostal na svou dobu vysokou částku – 100 000 amerických dolarů, které se rozhodl investovat právě do výroby automobilů. Rodinná tradice ale nebyla ve firmě Buick zachována a Buick tak byl prodán jiným podnikatelům a subjektům, kteří z něj vybudovali silnou tradiční automobilku a pilíř General Motors. Šedesátá a sedmdesátá léta byla bohatá na krásné vozy a mezi zásadní modely této doby patří právě i Bucik Riviera. Tento model byl spojen s osmiválcem o objemu 6,5 litru a vyráběl se v různých karosářských provedeních celých 36 let a to od roku 1963. V současnosti jsou největšími tahouny této značky modely v provedení SUV, které se prodávají pod názvy Enclave, Envision a Encore a k dostání jsou pochopitelně i motory s menším objemem, ale i ten nejslabší je o objemu 2,0 litru.

Cadillac

Dalším symbolem Ameriky je jednoznačně značka Cadillac. Jeho historie sahá ještě o jeden rok dále, než v případě Buicku, kdy jej v roce 1902 založil Henry Martin Leland. Na jeho osobě je zajímavé, že o patnáct let později, v roce 1917, založil další známou automobilku, Lincoln. Zakladatel značky po sedmi letech prodal značku nově vznikajícímu koncernu General Motors a Cadillac se zařadil do výkladní skříně tohoto gigantu. Cadillac je pro nás nejvíce známý svými dlouhými limuzínami s prodlouženým rozvorem, které byly často doplněny o bumerang na víku zavazadlového prostoru. Cadillacy ale byly vždy symbolem přepychu a luxusu a mezi nejkrásnější modely se řadí Series 62 z roku 1941, nebo Cadillac DeVille z roku 1957. Jak to u amerických vozů bývá, tak i Cadillacy byly opravdu rozměrné a prostorné, nicméně jízdním vlastnostem tato specifika moc nepřidávají. Modely Cadillacu jsou více známé než Buick i v Evropě, zejména poté sedan CTS, který je i u nás poměrně běžně k vidění. Největším modelem je nyní u této značky model Escalade, který v provozu rozhodně nepřehlédnete.

GMC

Společnost GMC datuje svůj vznik do roku 1911, kdy byla tato značka založena pod názvem Rapide Motor Vehicle Company. Slovíčko Rapide v jejím názvu by mělo předznamenávat rychlost, ale v současnosti se modely GMC soustředí zejména na SUV a užitkové automobily, ať už dodávky, či nákladní vozy. Kromě běžné komerční sféry se GMC zaměřuje i na výrobu armádních vozidel a také autobusů, které jsou prodávány po celém světě. Asi nejznámějším produktem, který je s GMC spojený, jsou žluté autobusy. Tato automobilka v roce 1925 totiž koupila podíl ve společnosti Yellow Coach, a v roce 1943 celou společnost převzala. Žluté autobusy byly symbolem této značky, vždyť už název o tom napovídá, a i když v dnešní době většinu žlutých autobusů nevyrábí GMC, tento odkaz zůstal ve Spojených Státech Amerických zachován. Vozy GMC vždy měly velice blízko k další značce z koncernu General Motors, k Chevroletu a některé jejich vozy byly po dlouhou dobu rozlišeny pouze značkou na přední masce. GMC mělo historicky také velice omezený počet prodejních míst a bývaly často prodávány u zástupců značek Cadillac a Buick. Asi nejznámějším současným modelem značky je SUV Yukon a od roku 2009 je k dostání i v provedení Hybrid.




Chevrolet

Značka Chevrolet je pro Evropany asi nejznámějším zástupcem severoamerických výrobců automobilů a na trhu ji je možné najít od roku 1911. Vliv Chevroletu byl v USA největší zejména v padesátých a šedesátých letech, kdy tato automobilka představila dnes už ikonický model Corvette. Tento model byl poprvé představen v roce 1953 a vždy se jednalo o vůz se sportovním zaměřením, který svými tvary vynikal v konkurenci ostatních „Amerik“. Úspěšnost tohoto modelu dokládá i fakt, že se vyrábí již sedmá generace tohoto modelu. Tento model byl také velice důležitým prvkem mnoha amerických filmů a „zahrál si“ i v automobilové sáze Rychle a zběsile, konkrétně ve druhém dílu. Chevrolet je asi nejznámější americkou značkou v Evropě a to především díky tomu, že od roku 2005 došlo ke změně vztahů s automobilkou Daewoo a jejich vozy, které spadají spíše do nižší cenové kategorie, se začaly prodávat právě pod značkou Chevrolet. Značka ale nezanevřela na svou tradici ve výrobě sportovních vozů a od roku 2010 se vrátil s modelem Camaro k ostřejším tvarům, kterých jste si určitě všimli i na našich silnicích.

Holden

Holden je australskou odnoží různých automobilů vyráběných pod křídly General Motors. Vzhledem k historickým vztahům mezi General Motors a automobilkou Opel, vycházejí modely této značky právě od německého výrobce vozů a také na základě modelů Chevrolet. Holden se specializuje na Australský trh, který je specifický tím, že se jedná o jeden kontinent a jeden stát a také z toho důvodu, že v Austrálii se jezdí na levé straně a řidič tak sedí napravo. Zajímavostí této značky je, že byla založena už v roce 1856 a v současnosti je už spíše brandovým importérem vozů, než jejich výrobcem. Australský trh má svá specifika, která pro nás mohou být nepochopitelná a tak na tamním trhu objevíme i model Ute, který vidíte na fotografii a který se profiluje jako sportovní pickup.

Wuling, Baojun a Jiefang

Wuling, Baojun a Jiefang jsou nově vzniklé čínské automobilky, ve kterých General Motors hrají roli především partnerů a poradců a umožňuje jim tak figurovat na velmi lukrativním čínském trhu. Historie těchto značek je velice krátká, nejdéle na trhu, 15 let, funguje automobilka Jiefang, která se specializuje na výrobu užitkových automobilů. Wuling od roku 2007 dodává na asijské trhy především vozidla v provedení mini-van a automobilka Baojun vznikla až v roce 2010 a soustřeďuje se na různé modely osobních vozidel nižší a střední třídy. I když jsou to pro nás automobilky zcela neznámé, tak čínský Wuling prodal za rok 2017 přes půl milionu vozů a Baojun překročil hranici milionu prodaných vozů. Zajímavostí je, že v roce 2010, kdy Baojun vznikl, prodal pouze 20 000 vozů.

Automobilka General Motors je koncernem světového významu. I když pod touto značkou nevznikají přímo konkrétní modely vozidel, jedná se o firmu, se kterou za život přijde do styku prakticky každý obyvatel civilizovaného světa. Jak již bylo zmíněno v začátku, nedávná historie značky, která byla spojena s bankrotem vlivem finanční krize, byla velmi komplikovaná. General Motors se ale podařilo vrátit na výsluní.