Když vzplane klasický automobil se spalovacím motorem, je jeho uhašení celkem jednoduché. Přijede hasičský vůz a proudem vody nebo pěny je auto během několika minut uhašeno. Následně se zkontroluje jeho teplota související s rizikem opakovaného zahoření. Když však hoří elektromobil, je hašení podstatně komplikovanější. Na tyto vozy si právem stěžují hasiči, kteří s nimi mají mnoho problémů.

Jaká jsou u hořících elektromobilů rizika?

Hlavním problémem je zde baterie a její teplota. I když se podaří dostat plameny pod kontrolu, je třeba i dlouhé hodiny nebo desítky hodin hlídat a nejlépe také ochlazovat akumulátor. To proto, že v něm může při vyšší teplotě dojít k opětovnému zkratu a auto začne opět hořet. Může se tak stát třeba i několik hodin po klasickém uhašení požáru. Tedy v době, kdy klasické auto se spalovacím motorem už nemá vůbec žádnou šanci chytit. U elektromobilu je tomu naopak.

Chybí metodika správného hašení

O tom, že elektromobily jsou vlastně časovanou bombou se přesvědčilo několik hasičských sborů v minulosti, které byli přesvědčeny o uhašení vozu, ale ten začal po pár hodinách opět hořet. V tu chvíli se objevily první informace o tom, že akumulátory v elektromobilech je velmi komplikované uhasit. Jakákoliv přesná metodika zatím chybí, a tak se mluví pouze o nutnosti dlouhodobého chlazení nebo o postupu kontrolovaného požáru, kdy se akumulátory nechají vyhořet.

Mnoha sborům chybí také technika




Často chybí také potřebná technika. Jak v tom smyslu, že většinou se hasí klasickou vodou, což není úplně ideální. Lithium použité v bateriích startuje při kontaktu s vodou chemickou reakci, která k uhašení nijak nepřispívá. Dále je problém i v technice, která by umožňovala dlouhodobé ochlazování. Některé sbory si za tímto účelem pořídili velký kontejner, který napustí a do něho auto ponoří. Takových je však minimum.