Hasiči mají problém s elektromobily: nemají metodiku ani techniku na jejich hašení

                   

Když vzplane klasický automobil se spalovacím motorem, je jeho uhašení celkem jednoduché. Přijede hasičský vůz a proudem vody nebo pěny je auto během několika minut uhašeno. Následně se zkontroluje jeho teplota související s rizikem opakovaného zahoření. Když však hoří elektromobil, je hašení podstatně komplikovanější. Na tyto vozy si právem stěžují hasiči, kteří s nimi mají mnoho problémů.

Jaká jsou u hořících elektromobilů rizika?

Hlavním problémem je zde baterie a její teplota. I když se podaří dostat plameny pod kontrolu, je třeba i dlouhé hodiny nebo desítky hodin hlídat a nejlépe také ochlazovat akumulátor. To proto, že v něm může při vyšší teplotě dojít k opětovnému zkratu a auto začne opět hořet. Může se tak stát třeba i několik hodin po klasickém uhašení požáru. Tedy v době, kdy klasické auto se spalovacím motorem už nemá vůbec žádnou šanci chytit. U elektromobilu je tomu naopak.

Chybí metodika správného hašení

O tom, že elektromobily jsou vlastně časovanou bombou se přesvědčilo několik hasičských sborů v minulosti, které byli přesvědčeny o uhašení vozu, ale ten začal po pár hodinách opět hořet. V tu chvíli se objevily první informace o tom, že akumulátory v elektromobilech je velmi komplikované uhasit. Jakákoliv přesná metodika zatím chybí, a tak se mluví pouze o nutnosti dlouhodobého chlazení nebo o postupu kontrolovaného požáru, kdy se akumulátory nechají vyhořet.

Mnoha sborům chybí také technika

Často chybí také potřebná technika. Jak v tom smyslu, že většinou se hasí klasickou vodou, což není úplně ideální. Lithium použité v bateriích startuje při kontaktu s vodou chemickou reakci, která k uhašení nijak nepřispívá. Dále je problém i v technice, která by umožňovala dlouhodobé ochlazování. Některé sbory si za tímto účelem pořídili velký kontejner, který napustí a do něho auto ponoří. Takových je však minimum.

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejmodernější obrněná vozidla Francie, VBMR Griffon, chrání i východní křídlo NATO. Specialitou je, že jsou ze 70 % z civilních dílů
Události247.cz
Události247.cz
K poražení Ruska bude zapotřebí daleko víc věcí, než si myslíme, tvrdí expert
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Česká firma MISURA přichází s novými produkty
adbz.cz
adbz.cz
Čištění žaluzií zabere jen pár minut díky pomocníkovi z houbiček. Jeho výroba je snadná