Že je ve voze pouze jeden volant, to ví každý. Jsou ale i výjimky. Na jednu z nich se musíme podívat až do dob SSSR, kdy se vyráběl vůz s označením UAZ-469. Jeho unikátem bylo to, že auto nemělo jenom jeden jediný volant, ale mělo volanty dva. Jeden byl umístěný klasicky před sedačkou řidiče a druhý byl umístěný před sedačkou spolujezdce. A oba dva byly funkční. Proč tato konstrukce? Vysvětlení je překvapivě jednoduché.

Nešlo o vozidlo určené k tréninku

Řadu lidí může napadnout, že UAZ-469 se dvěma volanty byl vozidlem, které bylo určené pro trénink. Tedy pro jízdu autoškoly, kde seděl žák a instruktor. Ten by tak měl i svůj volant a mohl by pomoci žákovi s jednotlivými manévry a mohl by také pomoci odvrátit případné problémy. I když to může znít celkem logicky, fakt je takový, že k tomu druhý volant nesloužil.

Jednalo se o armádní vozidlo

K vysvětlení musí přispět informace, že UAZ-469 se dvěma volanty byl vyráběný jako vojenské vozidlo. Nešlo o vůz civilní, ale šlo o auto, které bylo určené výhradně pro armádu. A je jasné, že ta má na své vozy různé specifické požadavky a druhý volant mezi ně patřil. Pokud tipujete, že to bylo proto, aby mohl s vozem odjet spolujezdec v případě zranění řidiče, také vás zklameme. Ani toto není pravý důvod.

Auto pro hledání min




Důvodem, proč měl UAZ-469 dva volanty je to, že šlo o vozidlo určené k vyhledávání min. Jeden klasický volant je tedy určený právě k řízení vozidla, zatímco ten druhý byl určený k ovládání systému, právě na detekci min. Točením druhým volantem docházelo k tomu, že se mohl detektor směřovat požadovaným směrem, kde osádka tušila možné nebezpečí.

Díky tomuto systému bylo možné držet vozidlo v určeném směru, a ve směru jiném detekovat nástražné miny. Bylo to extrémně jednoduché, ale přitom také velmi praktické řešení. Posádka v tomto voze však byla v extrémním nebezpečí. Ne každou minu se podařilo najít.