Vzpomínáte? Historie vozového parku českých záchranek až po současnost s válečnou stopou

Nelehkou službou u záchranky prošly desítky modelů sanitek. Jejich malá retrospektiva je zajímavou sondou do minulosti, včetně ukázky nejnovějších modelů.

i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií
                   

Primář Arnošt Blažej měl vytříbený vkus. A uměl žít. Krásné ženy, znamenitá auta, gentlemanský slovník. Půvabná Ina by okouzlila nejednoho primáře až do fáze úplného rozvodu, jeho Honda Civic pak v dobách „stodvacítek“ vypadala jako dovezená z jiné planety. I dnes bych si jí dokázal užít. V podstatě tak trochu český James Bond, jen ta vodka s martini v nemocnici moc nešla. I milovník aut Blažej by ale uznale pokýval hlavou nad tím, co všechno dnešní sanitky umí.

Záchranka nemá jenom sanitky

Přitom automobily nahradily v roli převozníků lékařů i pacientů koňské povozy v Praze teprve kolem roku 1923. Doby předválečné i válečné začaly utvářet podobu toho, co by funkční sanitní vůz měl splňovat, aby po padesátých letech obsadily silnice vozy Škoda 1200-1203 v sanitních úpravách. U těch prvních bylo ještě nutné držet infuze z okna, Škody 1203 poprvé umožnily přepravu a péči o pacienta v podobě, v jaké jí známe dodnes. Legenda? Rozhodně.

iZdroj fotografie: ZZS HMP

Páteří vozového parku pražské záchranky jsou pochopitelně klasické sanitní vozy, určené k přepravě pacientů, jak je vídáme dnes a denně na silnicích. Na této pozici se v Praze po revoluci vystřídaly Renaulty Master, různé verze VW T4/5/6, Mercedesy a Fordy Transit. S ohledem na systém „rendez-vouz“, spočívajícím v současném příjezdu lékaře vozem RLP a záchranářů RZP se daří udržovat počet záchranných vozů na rozumné výši.

iZdroj fotografie: ZZS HMP

Tím zdaleka nejfrekventovanějším typem jsou dnes „Sprintery“ 519CDI se vznětovým motorem o objemu 3,0l a automatickou převodovkou, umožňující v roli vozu RZP převoz pacienta se zachováním základních životních funkcí. Už z tohoto vozu by byl primář Blažej (i doktor Jandera) nadšen. Ruku v ruce se Sprintery jezdí s lékaři v denní službě i Mercedesy ML350 se stejným motorem coby vozy RLP. A chybět pochopitelně nemohou ani větší sourozenci.

Golem už bude navždy legendou

Z nichž ten mediálně nejznámější je asi „Golem“. Neboli čtrnáctimetrová nástavba na podvozku Mercedesu Actros, používaná v případech hromadných akcí, koncertů apod., kde se dá předpokládat vznik krizových situací. O něco menší Fénix na podvozku Atega se specializuje na přepravu až 12 ležících pacientů, pojme ale i tři přístroji plně vybavená nemocniční lůžka s pacientem. Závěrem jsme si nechali jeden unikát, a to hned z několika důvodů.

iZdroj fotografie: ZZS HMP

„Atego – Dakar“ je terénní speciál, postavený na podvozku Atega 926AF 4×4 a schopný transportu až osmi ležících pacientů. Současně nabízí až osm kyslíkových rozvodů a dalších vymožeností pro ty nejvážnější situace. A přesně za nimi také téměř před měsícem odjel. Pražská záchranka se jej totiž, spolu s třemi Mercedesy ML a dvěma Sprintery rozhodla věnovat bojující Ukrajině jako pomoc zdravotníků zdravotníkům. Pomoc od srdce? Líp to nazvat nejde.

iZdroj fotografie: ZZS HMP

Všechny vozy byly zkontrolovány tak, aby mohly být okamžitě nasazeny do služby, která bude pravděpodobně velmi dlouhá a velmi tvrdá. Vedení ZZS HLM patří poděkování za dar, který teprve s odstupem času a množstvím objevených hrůz nabývá na významu. Popřejme celé sestavě i jejich novým posádkám hodně štěstí při záchranách, ruiny měst a vesnic budou pro „dakarský“ speciál nyní potřebnějším terénem, než pražské výmoly. Držíme palce.

Jak se vám líbí vozový park pražské záchranky?

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára, ZZS HMP

Galerie

Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články