Hlava 400 kg a lidské tělo 2,5 tuny. Takové jsou váhy při nárazu v padesátce

                   

Jak probíhá náraz v padesátikilometrové rychlosti? I když se zdá, že jde o velmi malou rychlost, opak je pravdou. I během ní se výrazně zvýší váha věcí, které jsou uvnitř vozu. Včetně váhy našeho těla a jeho částí. Vliv na to má jednoduchá věc. Zatímco v případě nárazu se auto jako takové v podstatě zastaví, věci v něm pokračují stejnou rychlostí dále. A fyzikální vlastnosti jsou v tomto směru neměnné.

I padesátka je rizikovou rychlostí

Možný se to nezdá, ale i běžná padesátka, tedy maximální povolená rychlost ve většině obcí, už je z tohoto pohledu velmi rizikovou rychlostí. Během ní se váha běžných předmětů zvýší až několikanásobně. V tu chvíli se z daných předmětů mohou klidně stát i smrtící prvky.

Udržet naše tělo je nemožné

K bezpečnosti v případě nárazu velmi přispívají pásy, které by měly být správně zapnuty. Mnoho řidičů si ale říká, že své tělo dokážou v sedačce udržet svou silou. Jste o tom také přesvědčeni? Pokud narazíte v padesátce, vaše hlava rázem váží kolem 400 kilogramů a vaše celé tělo asi 2,5 tuny. Jestliže takovou váhu dokážete udržet a dostatečně zbrzdit, jste pravděpodobně Superman.

Veškeré předměty patří do zavazadlového prostoru

Vyšší váhu mají během nehody i jakékoliv předměty, které máte jenom tak volně v autě. Proto byste je měly mít bezpečně uloženy v zavazadlovém prostoru, nebo třeba v různých uzavíratelných přihrádkách. Během nehody rychle zjistíte, z jakého je to důvodu.

Obyčejný chytrý mobilní telefon může při nárazu vážit i 10 kilogramů – a teď si představte, že vás zasáhne třeba do hlavy. Deštník může mít váhu v rozmezí 13–15 kilogramům podle jeho typu. A co takové PET lahev s vodou, kterou máte připravenou k osvěžení? Pokud jde o nápoj v lahvi o objemu 1,5 litru, ze které jste se ještě nenapili, tak počítejte s tím, že váha PET lahve stoupne na 60 kilogramů. Ani tu nezastavíte. Nehledě na to, že při nárazu budete mít úplně jiné starosti.

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články