Dříve rarita, dnes běžná výbava vozidla. Historie hliníkových kol sahá až k Ettore Bugatiimu

Hliníková kola jsou lehčí, ale méně pevnější alternativou k ocelovým kolům. Vyrábí se několika způsoby a mezi hlavní výhody se řadí hmotnost a design.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V současné době snad neexistuje automobil, který by neměl v příplatkové výbavě možnost zakoupit hliníková kola. Řada modelů se ani na klasických ocelových už neprodává. To platí hlavně u dražších aut. Jsou ale také možnosti, jak opticky udělat z plechového kola hliníkové. To umí třeba Fiat u své Pandy. Hliníková kola se vyrábí několika způsoby a mezi hlavní výhody patří menší hmotnost.

Hliníkové kolo

Hliníkové kolo je nejčastěji jeden kus, tedy monoblok. Může však být i ze dvou kusů, které jsou v konečné fázi svařeny dohromady. Jeho historie sahá do 20. let 20. století. Jedním z prvních, kdo použil hliníková kola, byl Ettore Bugatti. Používaly se častěji na závodních strojích než na sériových automobilech. Většímu rozšíření v osobních automobilech pak došlo v 70. a 80. letech. Na přelomu milénia pak není snad žádná automobilka, která by jej nenabízela jako příplatkový prvek a v poslední dekádě se s hliníkovými koly setkáváme zcela běžně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Hliníkové kolo je sice z hliníku, ale ne čistého. Při výrobě se používá hliníková slitina typu Al-Si11-Mg a Al-Si7-Mg, obsahující vedle hliníku i křemík (6,5 až 11,2 %), hořčík (0,10 až 0,32 %) a malé množství dalších legujících prvků do 0,1 %. Dále je využívána přísada Al-Ti5B1, která obsahuje titan a bór. Tyto prvky udělají se sloučeniny s hliníkem podstatně pevnější materiál, který může být použitý na automobilech. Povrchovou úpravou je pak nejčastěji lakování.

Výroba hliníkového kola

Vzhledem k rostoucím nárokům na přesnost kol a rostoucím požadavkům zákazníků co se designu týká bývá nejčastěji požívaná metoda nízkotlakého (LPDC – Low Pressure Die Casting) nebo vysokotlakého lití (HPDC – High Pressure Die Casting). Obě dvě metody používají stejný princip, kdy se do kovové formy lije roztavený kov. U LPDC je forma pomalu plněna roztaveným kovem. Tím se omezují nežádoucí vlivy víření. U metody HPDC se roztavený kov vstřikuje do formy pod tlakem až 100 MPa.

Dalšími možnostmi výroby je kováním nebo gravitační lití. To spočívá v plnění formy vlivem tíhy roztaveného kovu. Odlévá se pak buď do pískové, nebo kovové formy. Lití do kovových forem má vyšší kvalitu povrchu a přesnost odlitků oproti lití do pískových forem. Je tedy i ekonomičtější a efektivnější, protože se pak výsledný výrobek nemusí tolik opracovávat. U kovaných kol je materiál pomocí hydrauliky nakován do příslušné podoby a následně opracováván. Výsledkem je pak disk, který je pevnější, ale také dražší.

Výhody a nevýhody hliníkového kola

Mezi hlavní výhody patří lepší jízdní vlastnosti vlivem menší váhy kola, tedy i menší neodpružené hmotnosti na kole. Dále pak design, pevnost (ale není pevnější než ocelový disk), lépe se chladí brzdy a méně rezaví. Pokud se stane nehoda, tak je možné hliníkové kolo opravit, pokud není úplně zničený. Praskliny jdou zavařit, házivost kola jak v ose (radiální), tak v osmici (stranová) jde vyrovnat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nevýhody pro hliníková kola pak představuje vyšší pořizovací cena a náchylnost na poškrábání. Dále je třeba zmínit, že hliníková kola jsou měkčí než ocelová, proto třeba autobusy a těžká technika jezdí stále na ocelových discích. Vydrží větší zátěž nebo by jejich instalace byla ekonomicky nevýhodná na daném typu stroje.

Jezdíte radši na hliníkových nebo ocelových kolech?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví