Jedna z nejstarších čínských automobilek, proslulá luxusními vozy začala svoji produkci nabízet i v Čechách. A oba základní modely jsou překvapivě dostupné.
Již dlouhé roky se celkem intenzivně zajímám o čínský autoprůmysl, od jeho nesmělých „kopírovacích“ počátků před nějakými 20–25 lety až do dnešní doby, kdy většina nejnovějších modelů je zcela srovnatelná s evropskými nebo japonskými protějšky. A jestli mne nějaká automobilka za ty roky zaujala, tak je to mimo jiné státní Hongqi. Což v překladu znamená „Rudý prapor“. A tím bychom mohli v podstatě skončit. Ostatně, stačí se podívat na masku z úvodní fotografie. Jenže ono to je podstatně zajímavější – pojďme se na ty rudé vlajky každopádně podívat společně.
Maska s rudou vlajkou a dostupné SUV v jednom
Hongqi totiž patří k nejstarším výrobcům v Číně. Po desetiletí byla symbolem moci a luxusu – její limuzíny vozily politickou elitu a byly vnímány jako čínská obdoba Rolls-Roycu. Tak trochu něco jako „Čajky“ v bývalém Sovětském svazu – vozy jen pro pohlaváry a představitele vládnoucí strany. Dnes se ale Hongqi vydává i novým směrem: nabízí prémiová SUV dostupná širší veřejnosti. Chápu, v této době s auty jen pro zasloužilé soudruhy a další činovníky komunistické strany nemáte moc šancí uspět.
Nabídka se tedy rozšířila směrem dolů, řekl bych popravdě hodně dolů. A zatímco Hongqi HS3 reprezentuje vstupní bránu do světa značky (a vstup do světa SUV), model HS5 míří o třídu výš. Oba spojuje výrazný design, typická přední maska s vertikálními lamelami a červeným dekorem na kapotě – styl „létajícího křídla“, který se stal poznávacím znamením značky. My, co si pamatujeme komunistickou výzdobu na svátek 1. máje, bychom to možná popsali poněkud jinak, ale jak se říká – proti gustu žádný dišputát. Určitě se najdou tací, co je tento styl osloví.
Silnější model s výkonným dvoulitrem a skvělou výbavou
Protože pod kapotou a uvnitř je již všechno již víceméně poplatné evropskému trhu v roce 2025. Hongqi HS3 se u nás nabízí s přeplňovaným 1.5litrovým motorem o výkonu 115 kW (156 k) , spojeným se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol. Zkrátka klasika, jež podle mých zkušeností postačí většině zákazníků. HS5 oproti tomu na český trh přijíždí s dvoulitrem o výkonu zajímavých 180 kW (252 k), pohonem všech kol a klasickým 8stupňovým automatem. To popravdě nevypadá úplně špatně.
| Parametr | Hodnota |
|---|---|
| Rozměry (d / š / v) | 4 655 × 1 900 × 1 667 mm |
| Rozvor | 2 770 mm |
| Pohonná jednotka | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
| Objem motoru | 1 498 cm³ |
| Výkon | 115 kW (156 k) při 5 500 ot./min |
| Točivý moment | 258 Nm |
| Převodovka | 7stupňová dvouspojková automatická (DCT) |
| Zrychlení 0–100 km/h | 9,9 s |
| Maximální rychlost | 195 km/h |
| Kombinovaná spotřeba (WLTC) | 6,8 l / 100 km |
| Počet airbagů | 10 |
I v základní HS3 pak uvnitř najdete kombinaci veganské kůže, ambientního osvětlení a velkého 12,6palcového displeje. A HS5 jde ještě o notný kus dále. Sedadla potažená kůží NAPPA, vybavená ventilací vpředu a vyhříváním vpředu/vzadu, 12 reproduktorů BOSE, head-up displej a celkové zpracování dává najevo, že tady nebude konkurentem Hyundai, ale spíše Audi. Ostatně: pokud vám vnější tvary některý z modelů z Ingolstadtu připomínají, nebudete sami. Mně také.
Možná by vám to ale nemuselo vadit, když zjistíte, že ceníková cena HS5 je 1 144 000 korun českých. A HS3 dokonce 864 900 Kč. Tedy hluboko pod cenami SUV od Škody. O Audi nemluvě. Je tedy více než zřejmé, že Hongqi i další čínské prémiové značky se stávají skutečnými inovátory na trhu. Jak to celé nyní vnímám, tak rok 2025 může být začátkem nové éry, kdy luxus nebude definován původem, ale pouze kvalitou. To vše za velmi zajímavou cenu, často citelně nižší, než byla dosud zvykem u evropských automobilek.
Expanze do roku 2030 a hustá síť dealerů
Značka Hongqi navíc v Evropě razí strategii postupného, ale cílevědomého růstu. Po nebývalém úspěchu elektrického SUV E‑HS9 a benzinového HS3 se zaměřuje na širší expanzi – zejména na středoevropské a skandinávské trhy, kde roste poptávka po prémiových vozech s elektrifikovaným pohonem. V roce 2025 chce v Evropě posílit síť oficiálních dealerů a zajistit standardizovaný servisní systém srovnatelný s evropskými značkami.
Podle mých informací chce do roku 2030 Hongqi uvést kompletně elektrifikované portfolio, zahrnující nejméně 15 modelů postavených na nové platformě EV‑E, s pokročilými autonomními funkcemi a plnou konektivitou. Cílem značky je stát se jedním z pěti nejvýznamnějších dodavatelů prémiových elektromobilů na starém kontinentu. To je vpravdě smělý cíl. S ohledem na dosud představené modely však soudím, že by se to Hongqi mohlo povést. Ostatně, jak to vidíte vy?


