Pokud by vás oslovila kombinace výkonného, nenápadného a současně úsporného sedanu, možná bychom pro vás měli zajímavý tip. A je navíc za vcelku velmi realistickou cenu.
Není to tak dávno, co jsme se dostali k první informacím o tom, že v Čechách začala své vozy prodávat i automobilka Hongqi, což je pro znalce v oboru totéž, jako bych napsal „čínský Rolls-Royce“. Případně Lincoln, pokud se budeme pohybovat v amerických reáliích. Zkrátka tradiční a desetiletími (v případě Rollse pochopitelně spíše staletími) prověřený výrobce, jenž svou produkci zaměřoval téměř výhradně do nejvyšších pater. Doba se ale mění, k mání jsou nyní i výrazně dostupnější modely. Pojďme se na jeden z nich podívat společně.
Diskrétní nenápadnost jako smysl existence
Když jsem se poprvé podíval na fotky nového EH7, musel jsem uznat, že i když má sice nemastné neslané pojmenování („fantazie“ čínských marketérů je předmětem mnoha vtipů, s pojmenováním aut se tam, až na světlé výjimky, nikdo opravdu příliš netrápí), designu karoserie a interiéru naopak nemám moc co vytknout. Ba musím spíš přiznat, že se mi docela líbí. A možná ještě o kousek víc než z EH7 odvozené SUV, které se jmenuje: EHS7. Ne, překvapení se jmény se stále nekoná.
To ale nic nemění na tom, že EH7 by mohlo zaujmout nejednoho zájemce o moderní elektromobil, který z nějakého důvodu nechce všudypřítomné SUV a nemá třeba ani v plánu jezdit německými „prémiovkami“. Což dokážu pochopit, někdy je určitá nenápadnost a neprovokativnost jedině ku prospěchu věci. Jeden můj známý by si kupříkladu mohl koupit v zásadě cokoli, ale stále střídá modely od Citroenu a Peugeotu. A nevadí mu to. „Sousedi si mě dobírají, že jezdím Pažoutem. A to mi přesně vyhovuje.“
Češi jsou zkrátka závistivým národem. A jen tak se to nezmění
Rozumím mu. Jsme v Čechách a musíme se dnes a denně vypořádávat s v tomto směru někdy celkem specifickou českou mentalitou, kterou bych nejvýstižněji popsal asi jako „extrémně závistivou“. Osobně si myslím, že desítky let pseudorovnostářského socialismu a následné divoké devadesátky, kde se z mnohých stali nečekaně multimilionáři (a z ještě více mnohých zkrátka nikoli) v nás žel zaselo sémě závisti tak hluboko, že je myslím otázka několika generací, než se všechno srovná do alespoň jakéhosi normálu.
Chcete si pořídit poslední Audi nebo BMW, když máte podobně naladěné sousedy a v okruhu svých přátel občas také někoho, kdo velmi špatně nese, když někdo dává na odiv solidní stav svého konta prostřednictvím automobilu? Možná by to nebyl nejlepší nápad. A tuším, že i tuto skupinu klientů měla na mysli čínská automobilka Hongqi, když sestavovala svoje produktové portfolio. Vozy technicky, designově i výbavou zcela na úrovni renomované konkurence, jen to zkrátka „nekřičí do světa“.
Verze s pohonem všech kol zrychluje jako supersport
Sedan EH7 je toho dokonalým příkladem. Na první pohled elegantně tvarovaná karoserie, která dává najevo, že za jejím designem stál někdo, kdo tomu rozumí. Stejné je to i pod kapotou. EH 7 se přitom nabízí s dvěma pohonnými jednotkami: Verze RWD (tedy s předním pohonem) nabídne zcela dostačující výkon 253 kW a točivý moment 450 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za velmi slušných 6,2 sekundy, což drtivé většině řidičů myslím zcela postačí.
| Verze | 253 kWh RWD | 455 kWh 4WD Pro |
|---|---|---|
| Zrychlení 0–100 km/h | 6,2 s | 3,5 s |
| Rozvor kol | 3 000 mm | 3 000 mm |
| Maximální rychlost | 190 km/h | 190 km/h |
| Rozměry (DxŠxV) | 4 980 × 1 915 × 1 490 mm | 4 980 × 1 915 × 1 490 mm |
| Maximální výkon | 253 kW | 455 kW |
| Dojezd (WLTP) | 510 km | 640 km |
| Pohotovostní hmotnost | 2 273 kg | 2 410 kg |
Kdyby to ale náhodou přišlo někomu nedostatečné či nepříliš zajímavé, je tady ještě verze PRO s pohonem všech kol (AWD), dvěma elektromotory a kombinovaným výkonem 455 kW a točivým momentem 756 Nm. Ta již zrychluje z 0 na 100 km/h za supersportovních 3,5 sekundy. Dojezd 510 km (WLTP) u RWD verze zajišťuje baterie s kapacitou 85 kWh (LFP), zatímco moderní NMC baterie s kapacitou 111 kWh umožňuje verzi PRO dojezd až 640 km (WLTP).
Rychlé dobíjení jako standard, úspora jako bonus
A nebudete se zdržovat ani na nabíječce: rychlonabíjení z 10 % na 80 % zvládne EH7 během 25 minut, pravda jen na adekvátně výkonných nabíječkách. Úsporu energie zajišťuje předehřev baterie a tepelné čerpadlo. Výsledné hodnoty (15,7 kWh/100 km pro RWD a 17,1 kWh/100 km pro AWD/PRO) nejsou vůbec špatné a odpovídají spíše slabším konkurentům. To vše za 1 349 900 korun za slabší verzi s předním pohonem, případně za 1 729 900 korun za verzi PRO.
Což je, speciálně u slabší verze, velmi blízko například podobně laděnému VW ID.7. S tím rozdílem, že ID.7 se ani ve svých nejvýkonnějších verzích nepřibližuje supersportovním parametrům, jakými disponuje verze PRO u Hongqi EH 7. Zbytek je na vás. Byl by pro vás takto výkonný sedan za takovouto cenu zajímavý? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!
