Už vznikají obrovské a rozsáhlé hřbitovy elektromobilů. Je to předčasný konec této technologie?

Proč byly vyrobeny tisíce elektrických aut a nikdo je nechce? Příznivci spalovacích motorů doufají, že se jedná o důkaz, že je elektromobilita slepá ulička.

i Zdroj fotografie: S vědomím Bloomberg Television
                   

Nejde o žádné tajemství, jakkoli se nikdo z dotčených nechlubí. Ale na internetu se dají snadno dohledat záběry parkovišť, nebo spíše rozsáhlých odstavných polí se stovkami či tisíci opuštěných aut. Převážně jde o automobily s elektrickým pohonem. Vyvstává pak logicky otázka, proč a jak tato vozidla skončila na opuštěných „hřbitovech“ a co s nimi bude v budoucnu.

Stovky a tisíce elektrických aut, která už nikdy nebudou jezdit

Záběry ze „hřbitovů“ elektromobilů v Číně vyvolaly nejenom na internetu bouři otázek ohledně osudu těchto vozidel a budoucnosti elektrické mobility. Tato parkoviště, plná opuštěných elektromobilů, nejsou žádným zbrusu novým jevem. Objevila se v desítkách čínských měst již před lety, dohledat je lze už v roce 2019. Na první pohled je možné spatřit moderní elektrická vozidla pokrytá prachem a obrostlá rostlinami.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jde o víc než jen o melancholický pohled na produkty rádoby dynamického trhu. Příčinou této skrz naskrz nepravidelné scény je kolaps trhu pro sdílení elektromobilů v Číně. Tento trh kdysi prožíval masivní růst díky tisícům společností pro sdílení jízd. Ty využívaly vládních pobídek, v důsledku toho výrobci chrlili jeden elektromobil za druhým. Bohužel pro zainteresované firmy v roce 2019 byly tyto pobídky zrušeny.

Na autohřbitově koupili Volvo za 980 Kč. Video zachytilo, jak opuštěný vrak z roku 1990 vyčistili do stavu nového auta

Spolu s nedostatkem parkovacích míst a nástupem novějších generací elektromobilů došlo k bankrotu většiny startupů na tomto poli. Tento neúspěch sdílení elektromobilů paradoxně přispěl ke zrychlení vývoje elektrických vozidel a jejich rozšíření v čínské společnosti. Jen ne prostřednictvím sdílení a firem, které to umožňují. S nárůstem zájmu a přijetím elektrických vozidel se Čína stala největším světovým trhem.

U nás zatím žádné hřbitovy elektrických automobilů nejsou

Podle současných odhadů představuje čínský podíl 60 % celosvětové flotily elektromobilů. A to navzdory tomu, že počet místních výrobců elektromobilů dramaticky klesl. Z původních téměř 500 producentů v roce 2019 se stav snížil na přibližně 100 v roce 2023. Kdyby nic jiného, tak to ukazuje, že v tomto odvětví mohou přežít pouze silní a zkušení hráči. Opuštěná elektroauta na těchto hřbitovech lze vyhodnotit a označit jako nápadnou reprezentaci přebytku a plýtvání.

iZdroj fotografie: SCMP

Plýtvání, ke kterému může dojít, když kapitál proudí do rostoucího odvětví. Respektive když proudí peníze někam uměle, nepřirozeně na základě cíleně vyvolaných pobídek. I když tyto hřbitovy mohou vyvolávat skepsi, zejména pro příznivce elektromobility, představují nový začátek. Jde zároveň o start nové fáze v čínské elektrické mobilitě. O začátek éry, ve které zvládnou přežít pouze ti, kteří si to podle trhu zaslouží.

Jsou elektromobily správná cesta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články