Huawei vzal čipy z telefonů a vyrobil vlastní SUV. V interiéru je to jeden velký smartphone

Bylo jen otázkou času, kdy se někdo z velkých digitálních hráčů z Číny pustí do výroby automobilů, jež jsou často jen „operačním systémem na kolech“. Jako tento Huawei.

i Zdroj fotografie: Shenlan
                   

Je asi málo profesionálů z oboru, kteří by nevěřili tomu, že se některý z „digitálních hráčů“ pustí i do výroby automobilů. Samsung se k tomu odhodlal již před lety, nicméně to je gigant se širokým hutním i strojírenským záběrem, pro který není problém vyrobit zaoceánskou loď. Technologické firmy zaměřené na IT a jeho aplikace se však do oboru vyhrazeného tradičním automobilkám zatím nepustily, byť se velmi dlouho diskutuje ohledně „iCar“, automobilu od společnosti Apple.

Postavit elektromobil znamená jedno – musíte mít čipy

Nakonec však hotový produkt představil a dovedl do výsledné podoby jeden z jeho konkurentů, čínský koncern Huawei. Ten čelí již několik let sankcím na evropském a americkém trhu. A to kvůli údajnému napojení na čínskou vládu a úniku informací z jeho přístrojů a komponentů, které se používají např. při stavbě sítí operátorů. Huawei se nikdy k ničemu nepřiznal, pravdou ale zůstává, že některé služby Google mu zůstávají zapovězeny. Ani to mu však nebrání vyvíjet stále nové telefony nebo představit první elektromobil.

iZdroj fotografie: Shenlan

Čímž se drží linie, kterou můžeme vidět u většiny nových čínských aut. A sice že s benzínem už u nich nepochodíme (čest výjimkám, třeba od MG nebo Geely). Ostatně Huawei by klasický motor nevyrobil, na to potřebujete strojírenské zkušenosti, mozky a zázemí. Dnešní elektromobily jsou spíše operačním systémem a na něj „nabalenými“ komponenty než čímkoli jiným. Ostatně proto jsou v jejich produkci Číňané tak excelentní: protože mají v IT a digitálních technologiích náskok, který klasické automobilky jen těžko dohání. A mají čipy.

Když se spojí automobilka s výrobcem telefonů

K čipům pak „jenom“ připojíte kola, elektromotory, baterii a karoserii a elektromobil je v podstatě hotový. Velmi zjednodušeno, pochopitelně. Nicméně tento postup je zřejmě opravdu jednodušší než ten opačný. Tedy když máte motory, kola a všechno kolem, ale nemáte čipy, které by to celé rozhýbaly. Nebo nemáte ty správné čipy. Nebo nemáte ten správný software, případně programátory. Volkswagen by mohl dlouho a dlouho vyprávět o nemilé situaci popsané v poslední větě.

iZdroj fotografie: Shenlan

Huawei však toto všechno má a s ohledem na jeho postavení nemá problém to přetavit do svého prvního elektromobilu. Ve spolupráci s automobilkou Changan tak vznikla nová značka Shenlan. A nemusíme mít doktorát z prognostiky, abychom odhadli, kdo v tomto „podniku dvou“ bude mít na starosti spíše mechanické komponenty a kdo přispěje v elektronické a softwarově-systémové rovině. Výsledkem je pak nicméně vcelku unifikovaný crossover, s jedním „telefonem“ namísto palubní desky a tvary, jakými se pyšní další desítky podobných vozů z Asie.

Tedy nejen z Asie. Nevíme, jestli Huawei jen zkouší trh a pomalu sonduje, nicméně od mobilně telefonního giganta bychom možná čekali o něco více kreativity. Zejména když konkurence v podobě firmy s nakousnutým jablkem ve znaku určitě s něčím netradičním přijde, pokud se tedy do výroby pustí. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak se vám líbí první „Huawei na 4 kolech“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články