Nejočekávanější Hyundaie roku: i30N vs. Ioniq, Evropa se třese

                   

Nová sportovní verze Hyundai i30N byla představena na autosalonu v Paříži, a podle všeho se objeví i nová generace Ioniqu. V obou případech jde o přelomové modely automobilky Hyundai, která znovu nabídne hodně muziky za málo peněz a bude přímo atakovat českého i německého konkurenta. Představte si, že máte zbytečných 850.000,- a nutně si potřebujete koupit vyjímečný model od Hyundai. Po kterém z nich sáhnete?

Oba vozy jsou hot-hatch, výkonní sporťáci pro rodiny

Oba jsou členy dnes velmi populární kategorie hot-hatchbacků (zkráceně hot-hatch), což je kategorizuje jako rodinný vůz se sportovním srdcem, velmi sportovním srdcem. Lépe to umí známější i30N, který si v rychlosti ani progresivnosti nezadá s Golfem GTI, navíc ho předčí výbavou, a to za mnohem příznivější pořizovací cenu. Tahle korejská automobilka se prostě snaží.

Ioniq takový drak není, jeho zrychlení z 0 na 100 km/hod je o třetinu pomalejší, bude tedy vyhovat spíše klidnějším povahám, které věčně někam nespěchají.

Oproti jiným modelům se i30N vyznačuje dostatečně silným motorem s kultivovaným chodem, výborným zrychlením, ale nízkou úrovní hluku v kabině (což nebývá pro tuto sortu automobilů typické), vstřícnými ovládacími prvky a jistým řízením. Jako jedna z mála výjimek své třídy nabídne velmi sportovní chrakter, a zároveň pohodlí pro každodenní ježdění.

Sportovní koncovkou na výfuku je oproti pohodlným limuzínám vyšší třídy docela hlučný, a sportovní podvozek je trochu tvrdší, ale tak to má u hot-hatch vozů být. A samo sebou, že je taky trochu žíznivější, když mu dáte zabrat a šlápnete na plyn. Hyundai i30N vás rozhodně nezklame, je takovou malou revolucí ve velkém světě, kde to rozhodně nebude mít jednoduché.

Závoďák to není, ale nabízí mimořádné pohodlí

Ioniq je z tohoto pohledu příjemný vůz s neotřelým designem, který je určen ke každodennímu dojíždění do práce, než k trhání rekordů na okruhu. Běžné cestování do práce a zpět přitom zvládne na elektrický pohon, což šetří vaši peněženku i emise vypouštěné do vzduchu. Rozhodně ale nepůjde o nudné „eko-auto“, Ioniq je v tomhle jiný, pojdete sice pomaleji než s i30N, ale bude vás to bavit. Budete mít čas vnímat všechny ty technické vymoženosti pod kapotou.

Eko mód s elektrickým pohonem vás vtáhne do hry tak, že nebudete cítit potřebu zrychlovat. Naopak, pokud na hru Ioniqu přistoupíte, budete se plně soustředit na svoji techniku jízdy, abyste dostali ukazatel dojezdové vzdálenosti na co největší číslo. Na dlouhé cesty bude samozřejmě k dispozici benzínový motor.

Ioniq má ve verzi plug-in jednu nevýhodu, a sice že je nabíjen ze zásuvky. Poněkud nepraktické, pokud bydlíte třeba v bytě bez garáže. To pak musíte řetězit jeden prodlužovací kabel za druhým, abyste mohli auto nabít, navíc vám může kabely přes noc někdo ukrást. No pokud bydlíte v 6. patře panelového domu, zbývá Ioniq nabíjet v podzemní garáži u kanceláře nebo během nákupů. Ale nechceme ho zatracovat, pro účely každodenního levného a ekologického ježdění nabízí výborný komfort jízdy,a dokonce je to s ním i zábavné.

i30N i Ioniq si brousí zuby na evropské soupeře

Tak který to bude? Ani v jednom případě neuděláte chybu, Hyundai se vymanila ze své pověsti druhořadého výrobce automobilů a vyrábí vozy špičkové kvality za solidní cenu. To ji v meziročních prodejích vynáší na evropskou špičku, dokonce i v Neměcku, baště domácích automobilek. I tady se v kategorii hot-hatch umisťuje i30n před domácím Golfem GTI, což je pro VW pořádná rána.

Model Ioiniq zase směle konkuruje Toyotě Prius, byť si jsou oba modely velmi blízké. Hyundai zkrátka umí překvapit, dokonce se prý chystá výroba i30N s plug-in pohonem. Jsme zvědaví, zda dostojí dobré pověsti svého benzínového kolegy.

Hyundai i30N Performance

  • Motor: 1998cc 2,0 T GDI
  • Pohon 4×2
  • Výkon: 199kW (271 koní)
  • Zrychlení: 0-100 km/h za 6.1secs
  • Max. rychlost: 250 km/h
  • Spotřeba: 5,91 l/100km
  • Emise: 163g/km CO2
  • Hmotnost: 1429kg

Hyundai Ioniq Plug-In

  • Motor: 1580cc 2,0 T GDI
  • Pohon 4×2
  • Výkon: 102kW (139 koní)
  • Zrychlení: 0-100 km/h za 10.6secs
  • Max. rychlost: 165 km/h
  • Spotřeba: 0,92 l/100km
  • Emise: 26g/km CO2
  • Hmotnost: 1495kg
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články