Nejnovější sportovní počin od korejské značky slibuje opravdu brutální parametry při zachování každodenní použitelnosti. A přidává k tomu vcelku realistickou cenu.
Když někde na silnici potkám jakýkoli model Hyundai s malým znáčkem „N“ na masce (i na jiných místech vozu), vždy zpozorním. Respektive s velkým respektem zpozorním. Protože to, co se na první pohled jeví jako „obyčejné auto“, mívá většinou velmi dobře odladěný podvozek. A k tomu začasto i adekvátně výkonný motor. I když jde třeba jen o „obyčejný“ kompakt Hyundai i30N. A co když dáte „N-ko“ na jeden z nejzajímavějších modelů od Hyundai? Začnou se dít věci. Pojďme se na to podívat společně.
Korejská auta s čitelným rukopisem od BMW „M“
Osobně mi navíc přijde roztomilé to, že tyto N-modely mají zajímavou německou stopu. Zásadní roli při jejich vzniku totiž zastává jistý Albert Biermann, jinak dlouholetý šéf vývoje podvozků u BMW M divize. Hyundai ho „zlanařil“ již před deseti lety, v roce 2015 (peníze až na prvním místě, chápu), aby přenesl filosofii zábavy z řízení a technickou preciznost z Mnichova do nové korejské značky sportovních vozů. Biermann pak nastavil koncept podvozků laděných s důrazem na okamžitou reakci volantu, obratnost v zatáčkách a stabilitu při vysokých rychlostech.
Nutno dodat, že se mu to povedlo. Drtivou většinou testů všech „N-modelů“ se unisono nese sdělení, jak skvěle ta auta jezdí. Dalo se tedy očekávat, že podobné odladění potká i jeden z nejzajímavějších současných modelů – Ioniq 6. Hyundai Ioniq 6 a jeho sportovní verze Ioniq 6 N pro mě mimochodem představují důkaz, jak daleko se tato značka posunula. Mít v jednom modelu rodinný elektrický sedan a zároveň ostrou sportovní variantu s výkonem přes šest set koní je něco, co ještě před pár lety znělo nereálně.
Z 10 na 80 procent za 18 minut, 350 kW v síti to jistí
Jak ale vidím, jde to. Už základní Ioniq 6 přitom slouží jako výkladní skříň současné elektromobilní technologie. A verze N dokazuje, že i elektromobil může nabídnout sportovní řidičské zážitky. 650 koní (478 kW) dokáží všechna poháněná kola efektivně přenést na vozovku – ostatně zrychlení 0–100 km/h pod 3,5 sekundy hovoří za vše. Přitom zůstává zachována každodenní použitelnost a díky 800V platformě E-GMP i možnost rychlého nabíjení z 10 na 80 % za přibližně 18 minut. S tím už se dá žít.
Univerzál tělem i duší: do Lidlu i na okruh do Mostu
Pravda, potřebujete k tomu nabíječku s výkonem 350 kW, ale i takové se už u nás dají najít. A pokud máme věřit slovům elektrospolečností, budou přibývat. Baterie o kapacitě 84 kWh pak zajišťuje dojezd až 550 kilometrů podle realističtějšího cyklu WLTP. Hyundai tak v jednom voze kombinuje špičkový výkon s mimořádnou efektivitou a denní použitelností, k tomu přidává sofistikovanou rekuperaci energie a inteligentní řízení teploty akumulátoru, aby vůz zvládal i dlouhé zátěžové úseky na okruhu.
V interiéru potom pokračuje filozofie divize N – ergonomická sedadla, tlumené sportovní osvětlení a digitální přístrojový štít s režimy pro okruhové jízdy. Software nabízí funkci N e-Shift, která simuluje přepínání převodových stupňů a realistický zvuk výfuku N Active Sound+. Celý zážitek tak působí překvapivě přirozeně, a to i přesto, že jde o čistě elektrický vůz. Na českém oficiálním webu ještě Ioniq 6N nefiguruje, nicméně to je pravděpodobně jen otázka času.
S předpokládanou cenou pod 2 miliony korun by se mohlo jednat o zajímavou nabídku pro ty, kdož preferují ultimátní výkony spolu s denní použitelností. Ve středu? Děti na kroužky. V pátek? Rodinný nákup. Sobota? Se ženou do divadla. Neděle? Do Mostu na okruh. Co říkáte, zlákala by vás taková nabídka? Dejte mi vědět v diskusi pod článkem, děkuji moc!