Sedmimístná novinka od Hyundai láme ledy ve své kategorii. Skvělé parametry a prostorný interiér za dostupnou cenu – nová štika v rybníce bude konkurencí nejen pro Škodu.
Nevím, jak to máte se sedmi sedadly v autě zrovna vy, milí čtenáři, nicméně pro mne osobně představují vítanou možnost „pro strýčka Příhodu“. Speciálně když po většinu času bývají sklopená a zapuštěná v zavazadlovém prostoru a člověk o nich vůbec neví. Ale když se dostane do situace, kdy je potřeba převézt více než pět lidí (kdo jste někdy rozváželi třeba na svatbě či jen večer z hospody, víte dobře, o čem mluvím), jsou náhle k dispozici. A korejský Hyundai to chápe celkem podobně. Pojďme se na jednu novinku podívat společně.
Velkoprostorovým vozům s dieselem doba moc nepřeje
Nemusím zkrátka nutně jezdit denně „minibusem“, stačí mi jen vědět, že když je potřeba, mohu se na dvě místa ve voze navíc spolehnout. Možná i tady někde pramení moje obliba kategorie MPV, se kterou se nikdy netajím. Kdo jste někdy jeli třeba posledním modelem Zafiry, s třetí řadou sedadel zcela zapuštěnou v kufru, a měli jste štěstí na jejich biturbodiesel o výkonu nemalých 195 koní, potvrdíte mi, jak je to zábavné, a přitom současně navýsost praktické auto. Miluju ho.
Co naplat, doba ale pokročila a nafta, turbodmychadla a vstřikovače common-railu dnes nikoho nenadchnou. Respektive Gretu a ekologicky aktivnější část populace planety naopak podráždí. Řešením je tedy možná sedmimístný elektromobil, za který pravda ale dáte „o kousek“ víc než za onu ojetou Zafiru v biturbu. A dali byste pochopitelně víc i tehdy, kdyby ona Zafira byla nová. A jako navoněná stála v showroomu se vším všudy. Pravda, stála by o dost méně. Na druhou stranu, co je dnes levnější než před deseti lety. Co si budeme povídat.
Sedmimístná varianta pro novou dobu: kříženec mezi MPV a SUV, elektro
S jakousi novodobou verzí sedmimístné Zafiry (či v tomto případě spíše sedmimístného SUV, jakým je třeba Mercedes GL nebo Audi Q7) právě přijíždí korejský gigant. Hyundai Ioniq 9, kde číslovka 9 nikoho nenechává na pochybách, že jde aktuálně o nejvýše postaveného člena rodiny Ioniq, je nakonec kombinací prostorného MPV s aktuálně módní karoserií typu SUV. Ostatně v podobném duchu se nese i studie Vision 7 naší Škody Auto coby základu pro budoucí sériovou produkci. V každém případě se jedná o velké, majestátní vozidlo, vzbuzující na silnici přirozený respekt.
Parametry blíže k prémiovému segmentu, cenově blíže ke Škodě Enyaq
Hyundai Ioniq 9 vstupuje na trh do segmentu, kde dominují i další sedmimístné elektromobily – například Kia EV9, Mercedes EQB a Tesla Model X. Všechny tyto vozy nabízejí kombinaci elektrického pohonu, velké karoserie a dostatku sedadel. Oproti posledním dvěma jmenovaným však Ioniq 9 nabízí o stovky tisíc korun nižší cenu (aktuální cena od 1 754 900, Škoda Enyaq RS je mimochodem zhruba od 1,4 milionu), přitom parametry si s nimi, alespoň co do výkonu a velikosti baterie, nijak nezadá. Viz infobox:
Výkonové parametry Hyundai Ioniq 9
IONIQ 9 je poháněn baterií o kapacitě 110,3 kWh a je k dispozici ve třech variantách pohonu:
- Model Power RWD je vybaven zadním motorem o výkonu 160 kW.
- Model Power AWD předním motorem o výkonu 70 kW a zadním motorem o výkonu 160 kW.
- Verze Performance AWD je poháněna motory o výkonu 160 kW vpředu i vzadu.
Zavazadlový prostor 908 litrů, dobití za 24 minut. Značka ideál?
Dojezd pak činí dle normy WLTP až 620 km při průměrné spotřebě 19,4 kWh na 100km. Ioniq 9 nabízí kombinaci 400V a 800V architektury, umožňující dobíjení na různě výkonných typech nabíječek. 800V architektura IONIQ 9 pak podporuje nabíjení až 233 kW na DC ultra rychlých nabíjecích stanicích. Nabíjení z 10 na 80 % stavu nabití (SOC) pak nezabere více než 24 minut. A podle očekávání, krom 7 míst najdete na palubě všechny nejmodernější asistenční a komunikační systémy, jejichž obsluhu a zobrazení mají na starosti dva vpravdě širokoúhlé 12,5 palcové displeje.
Velikost vozu se odráží i na jeho zavazadlovém prostoru: 908 litrů se sklopenými sedadly třetí řady, 338 litrů se všemi sedadly na místě. Přední úložný prostor pak nabídne 88 litrů pro modely s pohonem zadních kol (RWD) a 52 litrů pro modely s pohonem všech kol. Užitečnou možností je i V2L sdílení elektrického proudu z baterie vozu až do výkonu 3,6 kW. Závěrem? Přes 1,7 milionu je o něco víc než za zmíněného Opela Zafiru, na druhou stranu je to s ohledem na to, co za ty peníze dostanete, vcelku realistická částka. S velkou baterií a celkem solidním dojezdem se už dá žít, možná i bez biturba a nafty. Co myslíte?