Když se rozsvítí kontrolka rezervy, většina řidičů panikaří. Ve skutečnosti to ale znamená něco jiného

Pokud také občas pokoušíte štěstěnu a vyjíždíte nádrž u vašeho automobilu takřka do poslední kapky, možná byste měli zpozornět. Rizika jsou totiž výrazně větší, než si myslíte.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nemusíte být zrovna držiteli certifikátu Cambridge English, abyste se dovtípili, co znamenají ona dvě písmena, tak často přítomná v ukazatelích stavu paliva na přístrojové desce. Čili: Písmeno E pochází z anglického „Empty“ a značí prázdnou nádrž, zatímco písmeno F ze slova „Full“ (neplést s „Fuel“) a označuje opak – plnou nádrž. I když používám auto denně, dlouho jsem je bral jen jako samozřejmou grafickou zkratku. Nicméně speciálně písmeno „E“ jsem přestal brát na lehkou váhu. Proč? Vysvětlím za okamžik.

Vyjetí nádrže do poslední kapky? Rizika jsou nemalá

Nevím, jak to máte s tankováním vy, ale mně se občas zkrátka stane, že pokouším „všechny svaté“ a strýčka Příhodu k nim, neb testuji velikost rezervy v nádrži způsobem, za který bych od nich pochvalu rozhodně nedostal. A asi ani v autoškole. Mimo práci používám relativně úsporný diesel, který opravdu umí jet za „nula nula nic“, čili na tu rezervu vydrží opravdu dlouho. Ale jak říká můj kamarád s oblibou, „na výpary ani to nejúspornější auto nejezdí”. A má pochopitelně pravdu. A nervy spojené s tím, jestli na tu benzinku dnes vůbec dojedu, za to opravdu nestojí.

Je nezbytné udržovat nádrž plnou a nenechat palivo klesnout na rezervu. A to ze tří důvodů

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nejde pochopitelně jen o nervy. Jízda s takřka prázdnou nádrží může být nebezpečná z několika důvodů. Hrozí totiž, že čerpadlo paliva nasaje nečistoty usazené na dně nádrže a ty následně ucpou palivový filtr, anebo dokonce poškodí samotné vstřikování. To pak věru nebude levné. Navíc palivové čerpadlo většinou bývá chlazeno právě benzínem nebo naftou – pokud je nádrž zcela prázdná, může dojít i k jeho poškození přehřátím. A opravdu nechcete to, aby dolitím chybějícího paliva patálie neskončily, ale teprve začaly.

Auta nechtějí jezdit na výpary – a mají na to nárok

Osobně jsem se dostal už i do situace, kdy jsem dojel takzvaně „na sucho“. Zkrátka to nevyšlo. Naštěstí se to stalo těsně vedle šikmého stání, kam se auto dalo dotlačit. Někdo tam nahoře mne v tu chvíli asi musel mít hodně rád. A nezbylo než zavolat pár kamarádům, jestli nejsou náhodou někde poblíž (nebyli). Nakonec jsem tedy auto zamknul a vydal se asi tři kilometry na benzinku, městskou dopravou plus pěšky. A tam pěkně zakoupil nejen pět litrů nafty, ale i kanystr.

1 litr benzínu za 18,91 Kč, nafty za 16,89 Kč. Pumpař zveřejnil ceny, za jaké by řidiči mohli tankovat, kdyby neplatili státní daně

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Aneb kdo chce kam, pomozme mu tam. Jak vtipné. Zdržení dohromady asi hodinu. A pach od politého kanystru s naftou asi měsíc v autě. Popravdě? Byl to jackpot jak vyšitý. Nicméně je opravdu velké štěstí, že se to nestalo během předjíždění. Což je možná jedno z největších varování: pokud už tedy opravdu jedete „na doraz“, pak se snažte vyhnout předjíždění, tomu riskantnějšímu obzvláště. Sešlápnutí plynu a následné „zakuckání“ (či úplné zhasnutí) motoru by mohlo mít vpravdě fatální následky.

Jinými slovy, jestli vám mohu poradit: jakmile ručička palivoměru (nebo údaj na displeji palubního počítače) zahlásí čtvrtinu nádrže, neoddalujte to a natankujte. Všechna ta rizika spojená s prázdnou nádrží za těch pár minut opravdu nestojí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články