Tramvaje jsou běžným dopravním prostředkem, který spojuje všechny kouty našich největších měst. Technicky vzato představuje rychlý a bezpečný způsob přepravy, ačkoliv být jejím řidičem už tak super není. Spousta řidičů je totiž přehlíží, ignoruje, a svou bezohledností často omezují její pohyb. Olej do ohně však přilévají také chodci, kteří z ničeho nic pod tramvaj vběhnou, a její řidič má opravdu málo času reagovat. Většina z těchto hříšníků už si ovšem neuvědomuje, jak omezují dopravu, ani jak nebezpečná vlastně může tramvaj být. A následující video nám ukáže, jak chodci a řidiči tramvaje (ne)vnímají.

Chodci a la hazardéři

Každou chvíli se stane, že nedočkaví chodci vběhnou pod tramvaj, a i když vidí, jak se rozjíždí, prostě to na poslední chvíli přeběhnou. Kdyby její řidič okamžitě nereagoval, je člověk nejspíš přejetý a rozlámaný. Ano, od toho tam přeci řidič je, aby řídil a dával pozor – ale to ještě neznamená, že dokáže zázraky. Někdy stačí koukat do mobilu a udělat krok dva navíc, a skončí pod tramvají. Sám jezdím tramvají denně, a když vidím, že zavírá dveře, prostě čekám, než odjede. Snad třetina kolemjdoucích ale vbíhá tramvaji do cesty na poslední chvíli, a i když řidič zvoní, přidává se k davu ještě několik dalších.

Ptám se proč? Opravdu každý druhý tak moc pospíchá, že musí riskovat neštěstí? Nechci to zveličovat, ale srážka s tramvají může skončit smrtí přejetého (v případě, že ho srazí ve vysoké rychlosti). Nevrhají se pod ni však pouze děti, které ještě lze do jisté míry omluvit – naopak, mnohem častěji jí lezou do cesty dospělí. Zdržení tím tramvaji moc velké nezpůsobí, zato nervy řidiče musí být někdy na pochodu. Nechápu, proč nemůžou lidi chvíli počkat, vždyť ta tramvaj odjede během deseti vteřin. Při srážce by byl samozřejmě vinen řidič tramvaje, i kdyby byl chodec sebevětší tupec.

Řidiči, co neznají svůj pruh

No, a další kapitolou jsou řidiči automobilů – ať už osobních nebo nákladních. A tady stačí jediný trouba za volantem, a zkomplikuje dopravu klidně i na minutu nebo déle. Minuta nic není …to ovšem neplatí v jízdním řádu tramvají, které mají na přejezd některých úseků minutu až minutu a půl (no někdy ani to ne). Já to vidím každé ráno, že nějaký (zpravidla odbočující) řidič vjede tramvaji do cesty, protože si myslí, že se do té 40 cm velké mezery mezi dvěma auty vejde. A nakonec zůstane stát zadkem na kolejích, čímž tramvaj úplně zastaví.

Taková tramvaj má jasně danou trasu, a pohybuje se pouze po kolejích – nemůže překážku objet – to ale nejspíš někteří řidiči nevědí nebo jim to je fuk. Ale tady ještě nejde o život, řidič tramvaje takového pomatence obvykle vidí už z dálky, tak zastaví a přijede prostě do další stanice pozdě (nemám rád, když jedu někam natěsno, a takovýto bezohledný řidič mi to ještě více zkomplikuje – hlavně, že když někdo omezí řidiče auta, může se pominout).

https://youtu.be/PGZgGYtdk9o

Úplní hazardéři jsou potom ti, co se při odbočování nepodívají, a vjedou tramvaji přímo do cesty. Její řidič musí prudce zabrzdit, aby tak zachránil srážce. A věřím, že se potom řidič auta ani necítí blbě, což ostatně někteří dávají svou reakcí najevo. Rozhodně tím ale nechci říct, že má tramvaj vždy přednost, platí pro ni světelná signalizace i další pravidla stejně jako pro ostatní účastníky provozu.

Většina chodců ani řidičů si ovšem neuvědomuje, jak nebezpečná může tramvaj být – srážka s kolosem, jejíž jediný vagon může vážit až 28 tun, určitě není něco, z čeho vyváznete bez zranění. Naopak – srážku s chodcem cestující v tramvaji sotva ucítí, a auto bude přinejmenším pomačkané. Objevují se ale i případy, kdy bylo auto po srážce s tramvají na odpis, a tramvaj vykolejila. V rakovém případě je potom ohroženo osazenstvo auta i tramvaje, přičemž cestující v autě mohou být smrtelně zraněni.

Prosba; a kdy má vlastně tramvaj přednost

Bylo by fajn, kdyby se chodci bezhlavě nevrhali tramvaji do cesty – hlavně kvůli své bezpečnosti. Vždyť už jako malé nás rodiče učily, že se máme nejdříve rozhlédnout, a teprve v případě, že nic nejede, ulici přejít. Opravdu mnoho chodců si ale myslí že mají před tramvají přednost. Řidiči by měli zase lépe vyhodnocovat situace, protože když zůstanete stát částí auta v kolejích, může vás tramvaj smést. Dvojnásobné nebezpečí potom hrozí, když si řidič při odbočování nevšimne jedoucí tramvaje.

Odbočuje-li řidič vlevo, dává přednost protijedoucím vozidlům, a speciálně tramvajím v obou směrech. Mají-li tramvaje vyhrazený jízdní pruh (což ve většině širokých ulic mají), má vždy přednost. A pokud řidič odbočuje doprava, musí dát přednost vozidlům – ano, i tramvajím – jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu. A nakonec situace, kdy tramvaj křižuje směr jízdy vozidla jedoucího po její levé či pravé straně – v případě, že tramvaj upozorňuje na změnu směru jízdy světelným signálem, má vždy přednost.

Měli by podle vás řidiči tramvají dávat větší pozor, nebo by je měli chodci a ostatní řidiči více respektovat?